DJ kontroléry Mixtrack Quad, Mixtrack Pro II a MIDI ovladač Orbit.
25. 11. 2013
Výrobou DJských ovladačů, kterým se říká kontroléry, se zabývá velké množství firem.Všechny mají společné rysy, kterými jsou samozřejmě připojení po USB, velká ovládací kola nazývaná Jog Wheel, jež umí simulovat chování gramofonu, nebo velké množství tlačítek a potenciometrů. Většinou mají také zabudovanou zvukovou kartu, aby nebylo nutné používat další zařízení jako výstupní prvek. Světoznámá firma Numark, která již řadu let působí v oblasti techniky pro Djing, nezůstává pozadu a nesnaží se jen držet krok s trendem, ale vyvíjí i nové velmi zajímavé produkty a některé své modely inovuje. Já jsem získal možnost porovnat a otestovat druhou generaci Mixtracků a jeden nový bezdrátový ovladač, který nese jméno Orbit. Takže, jak to dopadlo?
Mixtrack Quad a verze Pro II
Od první generace se oba dva tyto produkty dost zásadně liší a nutno podotknout, že udělaly krok kupředu. Oba vypadají stejně, připojují se pomocí USB rozhraní a mají v sobě zvukovou kartu (u původní standardní verze tomu tak nebylo ). Mají však rozdílný počet kanálů, Mixtrack Quad má 4 a verze Pro 2. Především se ale liší programovým vybavením, k čemuž se dostaneme hned v následující části článku. Teď ale zpět k tomu, na co si můžeme sáhnout.
Kontroléry jsou, jak je obvyklé, rozděleny na dvě totožné části, kdy každé z nich dominuje velké kolo ovladače přehrávání (Jog Wheel) určené k ovládání přehrávané skladby. Je velmi citlivé na dotyk, pokud se dotknete okraje a otáčíte s ním, pak skladbu zrychlujete a zpomalujete a v okamžiku, kdy prsty přistanou na horní části, chová se jako gramofon, takže můžete skladbu vracet a scratchovat (tato funkce se samozřejmě aktivuje stejnojmenným knoflíkem na boku). Pod ním se nachází čtyři větší a příslušně podsvícené knoflíky pro ovládání přehrávání. Jsou zde tlačítka Start/Stop, Cue, které při zastaveném přehrávání určuje místo, kam se chcete ve skladbě vrátit a při přehrávání se po jeho stisku okamžitě přesouváte do tohoto bodu, Stutter, jež umožňuje vrátit se k místu, odkud začalo přehrávání naposled, a notoricky známé Sync určené pro automatické srovnání rychlosti. Uprostřed je několikakanálový mixážní pult (Quad 4, Pro 2 kanály) s třípásmovým ekvalizérem pro každý kanál, nastavením hlavní hlasitosti (Master), volbou poměru mezi výstupním a odposlechovým signálem, který si budete pouštět do sluchátek a samozřejmě s určením jejich hlasitosti. K výběru kanálů pro příposlech slouží opět příslušné knoflíky nad posuvným potenciometrem hlasitosti a připojit je lze na pravém boku jak malým, tak velkým jack konektorem. Nechybí křížový prolínač mezi levou a pravou stranou.
A co je tu úplně nového? Dvakrát osm velkých gumových tlačítek, která v sobě skrývají velké množství funkcí. Spodní čtveřice je určena pro řízení a přehrávání smyček a samplů. Nejprve si vyberete jejich funkci s tlačítkem Shift (Loop, Sample, Cue, Delete) a poté můžete využívat příslušné funkce. V módu Loop vstoupíme do smyčky (Loop-in), poté smyčku ukončíme (Out) a začne opakování vybrané části, pak opakování opustíme (Reloop). Sample přehrává předdefinované smyčky uložené a navolené v příslušném ovládacím programu (tlačítka označená jako S1-S4). Pokud máme zvolen třetí mód (Cue), můžeme pod jednotlivé ovladače uložit body v dané skladbě, jež se v tomto okamžiku označují jako C1-C4. A tady nastává jedna záludnost, na kterou je nutné si zvyknout. Přiřazení Cue Pointu pod dané tlačítko se děje pouze jednou a to při prvním zmáčknutí (tlačítko neboli pad se rozsvítí), při každém dalším se do tohoto bodu vracíme. A jak tedy redefinovat? Jednoduše - posledním módem je Delete a jak už název napovídá, jedná se o mazání právě těchto bodů. Tudíž platí postup nastavit bod - smazat - nastavit nový.
Horní řada ovládá efekty a opět loopování. Automatické opakování smyčky se volí opět se Shiftem a funguje dle analýzy softwaru na 1, 2, 4 a 16 taktů. Tři volitelné efekty (FX 1-3) je možné vybrat z několika dostupných (Flanger, Vinyl-stop, Programmable Loop, Slow-down, Backspin atd.) a jejich parametr se volí otočným ovladačem umístěným vždy nad nimi. Poslední efekt, kterým je filtr, je napevno přiřazen opět s parametrem. U verze Quad se čtveřicí kanálů se chování jak levé, tak pravé části využívá pro ovládání de facto dvou vrstev reprezentovaných přehrávačů (funkce Jog Wheelu, Button Padu atd.), mezi nimiž přepínáme tlačítkem Layer. Aktuální „přehrávač“ je indikován příslušnou barvou podsvícení kruhového ovladače (levá - modrá/zelená, pravá - červená/žlutá), jež koresponduje s barvou vrstvy na obrazovce. Barvy je možné měnit funkcí Wheel Color pomocí stejného tlačítka, jen se Shiftem. Rychlost přehrávání se ovlivňuje tahovým potenciomtrem Pitch, jehož rozsah se přepíná funkcí Range. K uzamknutí tohoto parametru slouží Keylock, takže při synchronizaci se nemůže stát, že se změní tempo právě hrající skladby a přizpůsobí se jí vždy ta odemčená. Knoflíkem Browse se můžeme pohybovat v adresářích (tím, že jej zmáčkneme a otevřeme podsložku) a vybírat jednotlivé skladby do aktivního „přehrávače“ funkcí Load A a Load B. To, zda se pohybujeme po složkách nebo po hudebních souborech, je rozlišeno dvojicí LEDek Folder a File. Jako poslední je nutné zmínit možnost připojení mikrofonu, který ale nemá žádný ekvalizér a jeho signál neprochází přes aplikaci, ale přimíchává se až k finálnímu výstupnímu signálu.
Programové vybavení
Zde se dostáváme k nejzásadnějšímu rozdílu mezi Quad a Pro verzí. Pro první zmíněnou je dodáván velmi známý Virtual DJ Lite (určený pouze pro tento kontrolér) a Pro využívá Serato Intro. Tím je právě dána jejich odlišnost, kdy VDJ zvládá standardně až čtyři zařízení, proto vznikla verze Quad, ale mezi profesionály je klasikou Serato, které je primárně určeno pro dva kanály. Obě dvě aplikace jsou bezproblémové a běží i na málo vykonném počítači. V obou jsou jednotlivé části graficky ekvivalentní k připojenému zařízení a identifikace funkcí barevně koresponduje. Je tu však i co vytknout. Prvním mínusem u VDJ je skutečnost, že ovládání hlavní hlasitosti nemá vliv na hlasitost přehrávaných samplů. Druhým problémem, se kterým se potkáte, je nastavení efektové jednotky a vůbec výběr jednotlivých efektů. Při přepnutí spodního okna určeného primárně k procházení adresářů a souborů (Browse) do módu Effects vlastně netušíte, co máte kam přiřazeno a co hodláte používat. Aktivita jednotlivých efektů je zobrazena malým modrým obdélníkem s nápisem On, který je těžko čitelný a na první pohled nic neříkající. Chybí identifikace vazby na dané tlačítko. Výběr efektů se provádí na kontroléru otočným knoflíkem (se Shiftem Select pro FX 1-3) a v aplikaci se volí skupina efektů v levé spodní části obrazovky. Serato se chová daleko korektněji a je na něm znát větší a důkladnější propracovanost. Přechodem na vyšší verze u obou programů se nabízí možnost přehrávat vedle zvuku i obrazové materiály a tím maximálně využít možný potenciál.
Shrnutí
Oba dva ovladače se dodávají za velmi příznivou cenu a zcela splňují očekávané nároky. Stále vám ale bude chybět druhý odposlechový výstup, takže pokud jste zvyklí ovládat při svých vystoupeních hlasitost příposlechových reproduktorů, musíte opět použít ještě další prvek (zpravidla další mixážní pult), který dokáže nezávisle na hlasitosti hlavního aparátu regulovat i ten druhý, pro DJe neméně podstatný výstup. Instalace je bezproblémová a zařízení nepotřebují žádné speciální ovladače. Dodávaný software je jak pro Mac OS, tak i pro Windows.
Bezdrátový MIDI ovladač Orbit
Vypadá jako ovladač k herní konzoli se spoustou tlačítek a přitom se jedná o velmi podařený bezdrátový MIDI kontrolér. Celému Orbitu dominuje kruhový ovladač umístěný uprostřed, který se chová jako MIDI kanál vracející příslušnou hodnotu. Přepínat lze mezi čtyřmi různými kanály horními tlačítky K1-K4. Osm postranních podsvícených padů se chová jako klasické klávesy se zprávou Note-on a Note-off. Aby byl celý ovladač ještě flexibilnější, je možné spodními tlačítky 1-4 navolit číslo daného MIDI zařízení (tím pádem se veškerá funkčnost ovládacích prvků násobí čtyřmi - prostě čtyři ovladače v jednom). Na horní části boku jsou vždy v rozích dva velmi podstatné stříbrné knoflíky, které aktivují specialitku tohoto ovladače a tou je gyroskopický senzor. Levé tlačítko slouží pro pohyb vlevo či vpravo, pravé aktivuje pohyb dopředu nebo vzad. Hodnoty odpovídající danému náklonu se opět vrací ve dvou MIDI kanálech a jejich aktivita je indikována žlutým a modrým pruhem přejíždějícím po padech. Funkce je aktivní buďto po dobu držení příslušných knoflíků, nebo po dvojkliku stále.
Aby toho ještě nebylo málo, je možné celý ovladač parametrizovat aplikací Numark Orbit Editor, ve které lze nastavit chování středového ovladače (absolutní - inkrementální) a jednotlivých tlačítek padu (barva - reprezentovaná nota). Jako programové vybavení byl vyvinut přehrávač Numark Orbit DJ Software určený pouze pro tento kontrolér, který je opět volně stažitelný po registraci. Jde o takový jednoduchý Virtual DJ, který jako výstup využívá samozřejmě zvukovou kartu počítače. V tomto případě jsou jednotlivým knoflíkům přiřazeny funkce pro přehrávání, Cue body, synchronizaci, sampler a podobně a středový knoflík slouží k ovládání proporcionálních hodnot jako je například hlasitost dané skladby. Pokud by vám to ale stále nestačilo, existuje namapování MIDI kanálů i pro obvyklejší programy (Traktor, Serato, Virtual DJ atd.). Mně to nedalo a vyzkoušel jsem připojení ke staršímu VJ softwaru Resolume 2.41. Namapování bylo rychlé a bezproblémové a nutno podotknout, že díky gyroskopu se práce v této aplikaci stala hrou. Ovladač se připojuje pomocí USB rozhraní, kdy vysílač bezdrátového spoje je ve velikosti Flash disku a kabel, který je součástí setu, se využívá k přímému připojení a nabíjení.
A zde musím přidat ještě jednu poznámku. Přestože jsem ho používal poměrně mnoho hodin, nebylo nutné zařízení nabíjet, takže životnost na jedno nabití je vskutku úctyhodná. Ovladač předčil má očekávání a choval se velmi dobře vzhledem k účelu, ke kterému je určen. Ode mne má jedničku s hvězdičkou.
Václav Klouda
Výrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.