Native Instruments TRAKTOR KONTROL S8

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 129
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Native Instruments TRAKTOR KONTROL S8

Příspěvek od pixel » 09 bře 2015 12:15

Mixážní pult, přehrávače a sampler... vše dotažené k dokonalosti.

Pojem kontrolér se v dnešní době zejména v DJských kruzích stává frekventovaným tématem. Stále dokola probíhají diskuze o aplikacích a o tom, který je opravdu dobrý, který se hodí pro začátečníky nebo který je naopak na druhé straně evoluce a je ekvivalentní ke kvalitní DJské sestavě dvou a více přehrávačů a mixážního pultu. V poslední době se velmi rozšířil koncept hybridních zařízení, která dokáží fungovat jako „klasický“ mixpult v takzvaném stand-alone (samostatně fungujícím) režimu a v okamžiku, kdy je spojíme s osobním počítačem se správnou aplikací, se aktivuje i část MIDI, která řeší funkci přehrávačů. Ty jsou vždy vybaveny Jog Wheel (kruhovým ovladačem) pro ovlivnění přehrávání skladby, které se v režimu Scratch nebo Vinyl chovají velmi podobně jako gramofony a dovolují nám použít různé triky a dovednosti jako je Backspin, Scratch a podobně. Pro milovníky nahánění beatů a srovnávání tracků je to skvělá věc, ale srovnání dvou skladeb je dnes samozřejmostí a lze jej řešit buďto nějakými dvěma knoflíky a tahovým potenciometrem, přípravou skladeb, nebo lze využít určitou aplikaci (funkce Sync). Díky tomu máme možnost věnovat se i jiným úkonům kromě míchání připravených skladeb. Tím je myšleno jejich obohacení a kreativní úpravy během vystoupení v podobě přidávání smyček, samplů a efektů. S tím je samozřejmě spojena nucená správa a dohled nad médii použitými při hraní. Snahou vývojářů od Native Instruments pak bylo vytvořit koncept zařízení, který by celou tuhle činnost zjednodušoval a byl intuitivní. Proto vypustili kola Jog, místo nich umístili dva displeje a dostatečné množství knoflíků a tlačítek a tím umožnili velmi rychle ovládat několik módů aplikace a mít stále dohled nad křivkou skladby. Počítač se tedy stal výkonným zařízením, ale rozhraní se přesunulo prakticky výhradně na konzoli. Vítejte ve světě kontroléru TRAKTOR KONTROL S8.
Obrázek
Popis zařízení
Středový panel řeší, tak jak je zvykem, část čtyřkanálového mixážního pultu. Pro každý z kanálů je k dispozici nastavení citlovosti (Gain) a třípásmový ekvalizér. Síla signálu se řídí tahovými potenciometry a přiřaditelným křížovým prolínačem (crossfader). Jeho nastavení je na přední hraně konzole společně se zdířkami pro sluchátka, přičemž signál se vybírá knoflíky Cue. U každého kanálu je nezávislá funkce filtru s přeladitelným parametrem frekvence od spodní do horní pásmové propusti (LPF-HPF). V horní části je potenciometr pro hlavní výstup a pod ním zelené knoflíky 1 a 2, kterými se aktivují dva mikrofonní vstupy s vazbou vždy na C a D kanál pultu. Knoflíkem pod Gain je možné vybrat mezi interním a externím zdrojem signálu (rozumějme tomu tak, že interní je vždy PC a externí je analogový - linka nebo gramofon, citlivost lze volit na zadní hraně pultu). Každý kanál je vybaven, podobně jako Main výstup, modrožlutým indikátorem vybuzení.

V tuto chvíli se ale dostáváme k té části, která odlišuje S8 od ostatních kontrolérů. Je jí samozřejmě oblast přehrávačů. K dispozici jsou dva stejné moduly, které suplují již zmíněný přehrávač, sampler a efektovou jednotku. Hlavním vizualizačním prvkem je pětipalcový displej, který má po stranách osm knoflíků. Pokud nás zajímá průběh skladby, použijeme ten se značkou dvou oken. Jedná se vlastně o vynucenou funkci, která vždy zobrazí křivku právě probíhajícího úseku s rastrem jednotlivých dob a taktů a v menším měřítku pod ní ještě celkový průběh skladby. Další knoflík se znakem ozubeného kola vyvolá nabídku nastavení zobrazovače (barvy, citlivost knoflíků atd.). Spodní knoflíky s šipkami vlevo a vpravo slouží například pro změnu efektu přiřazeného k sampleru atd. Zbylé čtyři s totožným znakem v podobě čtverečku mění své chování dle aktivního módu zobrazovače, například dva knoflíky vlevo slouží k zvětšení nebo zmenšení právě zobrazované části skladby - v podstatě jde o Zoom funkci. K pohybu v adresářích slouží knoflík Back a rotační enkodér, jehož stisknutím provedeme načtení dané skladby. Ve spodní části pultu jsou knoflíky pro přehrávání (Play, Cue), synchronizaci (Sync) a Shift. Rychlý přesun ve skladbě nebo dočasné zrychlení (v kombinaci se Shiftem) pro potřebu mixování má za úkol lineární „Slider Control“.
Obrázek
Horní oblast FX je efektovým modulem, který lze velmi kreativně nastavit. Přístupem k definici typu efektů je knoflík FX Select, po jehož stisknutí se příslušně změní obrazovka LCD a ukáže se jednoduché menu umožňující volbu jednoho několikaparametrového efektu nebo tří nezávislých. Dalšími volbami určujeme zvukovou cestu efektu. Jednotlivé efekty aktivujeme a jejich parametry měníme skupinou čtyř knoflíků a potenciometrů.

Tak a nyní k té části, která toto zařízení značně odlišuje od ostatních ve stejné kategorii. Jedná se o komplexní modul skládající se ze čtyř tahových a otočných potenciometrů se stejným počtem obdélníkových knoflíků, doplněný osmi barevně podsvícenými Pady. V režimu Hotcue máme rychlý přístup k osmi návratovým bodům v každé skladbě. Loop řeší opakovací smyčku, jejíž délka odpovídá tlačítkům. Freeze „zmrazí“ skladbu a zobrazí osm dob, ke kterým se můžeme vracet a od nichž se bude dále pokračovat v přehrávání. Poslední funkcí je čtyřstopý Sampler. Hlasitost každého kanálu je řízena právě tahovým potenciometrem a lze pro ni aktivovat i efekt (přepíná se šipkami vlevo a vpravo u LCD) pomocí obdélníkového knoflíku nad ním a řídit jeho parametry otočným regulátorem. Na první pohled by se dle počtu Padů zdálo, že limitem je osm smyček, ale protože máme možnost přepínat mezi jednotlivými řádky čtveřic, kterých je osm, pomocí postranních knoflíků na LCD, je jich dohromady 32. A jelikož jde o sampler v pravém slova smyslu, lze navzorkovat i právě přehrávanou skladbu a uložit si nějakou její část (Capture, Edit, rotační ovladač). Celkově funkce Edit ve spojení s otočným knoflíkem pod ní slouží třeba i k návazné editaci skladby (jemné donastavení časové mřížky) a podobně.

Knoflíkem Deck přepínáme mezi dvěma přehrávači pro každý modul. Velmi důležitý je knoflík Q jako Quantize, což je funkce, která dohlíží na přehrávání tak, aby všechny funkce (například Hot Cue) byly aktivovány s první dobou. Pokud se rozhodí synchronizace skladeb, změní knoflík Sync barvu ze zelené na červenou a diody nad Slide Control ukážou fázový posun. Opětovným zmáčknutím Sync pak můžeme vše „srovnat“.
Obrázek
Obrázek
Aplikace pro S8
Programové vybavení pochází samozřejmě z dílny výrobce hardwaru. Jde o program TRAKTOR SCRATCH PRO 2, který prošel dlouholetým vývojem až do dnešní podoby uceleného prostředí pro správu skladeb i jejich přehrávání a tvorbu playlistů, efektoru a sampleru. Nejprve je ale nutné provést registraci na stránkách výrobce dle sériového čísla a poté program stáhnout a nainstalovat. Po spuštění nám průvodce nabídne pomocnou ruku při konfiguraci. Zde je k dispozici několik variant. Jednou z nich je čtyřpřehrávačová konfigurace (4 Deck), další možností jsou dva přehrávačové moduly ve spojení se dvěma samplery (2 Deck + 2 Remix Deck).

V horní části je náhled na skladby (2 nebo 4) a stav jejich přehrávání včetně křivky (stejná se přenáší na LCD kontroléru). Uprostřed je zakotven sampler a spodní část je ponechána správě skladeb a vlastně všech médií. Pohyb mezi nimi lze provádět samozřejmě pomocí myši a přiřazovat je do jednotlivých přehrávačů nebo stop samplerů, stejně tak i z panelu S8 s ekvivalentním náhledem na zobrazovačích. Velmi praktické je skupinování do playlistů a nebo řazení, filtrování a hledání dle libovolných kritérií (jméno, žánr, rychlost atd.).
Obrázek
Použití
Ovládání jak konzole, tak programu je velmi intuitivní. Po spuštění a nakonfigurování stačí opravdu „jen“ vzít několik skladeb, načíst je a můžeme začít s produkcí. Stejné akce lze provádět i se zvukovou bankou pro samplery. V tomto druhém případě je výhodnější přenášet samply myší než z panelu S8, kde je nutné hledat je na menším displeji. Velmi důležitá je samozřejmě příprava skladeb tak, aby vše bylo roztříděno a analyzováno (třeba obecně kvůli synchronizaci). Tím nezbytné úkony končí, PC lze odložit do kouta (nikoliv odpojit) a vše je možné pohodlně ovládat z panelu ovladače. Všechny funkce jsou skvěle dostupné a pohyb mezi nimi je velmi rychlý.
Obrázek
Závěr
Kontrolér je perfektně technicky zpracován a je velmi příjemné, že všechny prvky mají okolo sebe dostatek prostoru, což samozřejmě znamená celkově větší rozměry. Jediné, co je zdlouhavé a lehce komplikované, je nutnost registrace uživatele a následného stahování a zaregistrování SW. V případě prodeje je navíc nutné tento komponent „odregistrovat“, takže se nejedná vysloveně o zařízení plug-and-play.
ObrázekNázor z praxe
O názor a zkušenosti jsem tentokrát požádal DJe, producenta a promotéra Aleše Povra, kterého můžete znát pod uměleckým pseudonymem TGT project (dříve Trancegate) nebo jako člena projektů The Clang či High State. Počátky jeho hudební kariéry se datují k roku 1996. V době, kdy elektronickou hudbu teprve čekal hlavní boom, začal ve východních Čechách pořádat první akce, kde hrál z gramofonu jako DJ. Souběžně ho však lákaly počítače a experimentování při skládání hudby na PC. Od roku 1999 do roku 2009 pak vystupoval výhradně jako liveact a během živých vystoupení prezentoval pouze vlastní hudební tvorbu. Od roku 2009 pak působí opět jako DJ. Během svých vystoupení procestoval celou ČR, opakovaně hrál na akcích v Polsku nebo Irsku. Stojí za libereckou akcí Aquaphonic, která se letos konala již potřinácté. Je známý svými producentskými schopnostmi, vytříbeným hudebním vkusem a nekompromisním zvukem. Jeho skladby vydávají prestižní zahraniční digitální labely jako Neptuun City, Leap4rog, Minimalistyczni_E, Bullet Proof a další. Snad právě perfekcionismus a vztah k novým technologiím ho zavedl až k Native Instrument TRAKTOR KONTROL S8.

Takže Aleši, co nám povíš ty ze svého profesionálního hlediska o „esosmičce“? Co ti přinesla a jak rozšířila možnosti tvého hraní?
Značnou část své hudební kariéry jsem vystupoval jako liveact, tedy hrál jsem pouze vlastní hudbu, loopy a samply. Používal jsem samplery, klávesy, synťáky atd. Postupem času se počítače a software dostaly na takovou úroveň, že k vystoupením „stačil“ pouze laptop, program a MIDI kontrolér. Nikdy mě však nelákalo pouhé pouštění cizích hotových skladeb z cédéček. Mým prvním DJským kontrolérem byl M-Audio Torq Xponent, následoval TRAKTOR KONTROL S4 v kombinaci s NI F1 a pak Vestax VCI-400TR, ze kterého jsem přešel na S8. Zatímco prvně zmíněné konzole vnímám jako evoluční vývoj klasické koncepce kontroléru pro DJs, tzn. mix a dva přehrávače s jogem „zdrcnuté“ do jednoho přístroje, S8 je revolucí a zřejmě i otevřením úplně nové cesty.

Ovládací prvky S8 silně připomínají kontroléry NI F1 a X1 propojené se čtyřkanálovým mixpultem. Rozložení prvků je praktické a pro ovládání všech knobů i faderů je zde dostatek prostoru. Daní za skvělou ovladatelnost jsou však již prakticky „obludné“ rozměry kontroléru, který se na trhu jistě hrdě zařadí mezi ty největší. Jako kontrolér je tedy sice velký a těžký, vezmeme-li však v úvahu, že nahrazuje dva klasické playery, mixpult a ještě sampler, tak na DJském stolu rozhodně nezabere tolik prostoru, jako samostatné playery a mixpult zařízení.

Hlavní novinkou oproti kontrolérům, které jsem používal dříve, je display, díky kterému jste schopni vystupovat se zavřeným laptopem odloženým někde na druhé straně DJského stolu (pozn. - do MacBooku je třeba nainstalovat aplikaci zabraňující „usínání“ laptopu po zavření displaye). Velikost, kvalita i rozlišení displaye jsou ucházející. Někdo může namítnout, že existují zařízení, která již mají dotykové displaye. Ano, je to tak, nicméně v klubu, kde nebývají ideální světelné podmínky, je pro mě naprosto ideální, pokud si mohu sáhnout na knob nebo fader a nemusím něco „lovit“ na dotykovém displayi. Co mi ale trošku vadí je absence konfigurace toho, co v jednotlivých režimech dva displaye zobrazují. Zejména v režimu procházení a výběru tracků bych ocenil, kdybych si mohl vybrat, jaké atributy tracku se na displayi zobrazí. Pokud to nějak jde, tak jsem na to zatím nepřišel, přitom si ke skladbám často píši poznámky, které zde bohužel nezobrazím.

Jako ideální se mi při vystoupeních jeví využití dvou kanálů pro přehrávání celých tracků a dvou pro ovládání Remix Decku. Výstupní zvuk z každého Remix Decku je možné složit ze čtyř stop, kde mohou hrát loopy i samostatné zvuky, tak jak je známe z kontroléru NI F1. Pouhé pouštění a mixování hotových tracků pomocí funkce Sync by pochopitelně byla nuda, koho by bavilo jen mačkat tlačítka s Cue body a Play a „kvedlat“ korekcemi... Možnosti Remix Decku a funkce Freeze ale posouvají vystoupení s S8 mnohem víc k live hraní. Jste-li fanoušky „honění první doby“ a rovnání BPM, tak na S8 zapomeňte. Pokud však rádi experimentujete se zvukem, chcete do vystoupení zakomponovat i vlastní tvorbu a výsledný zvuk si namixovat z až 10 zvukových stop, pak na trhu v současnosti zřejmě nenajdete praktičtější zařízení než je „esosmička“.
Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Václav Klouda

Odpovědět