Native Instruments MASCHINE MK3

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 123
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Native Instruments MASCHINE MK3

Příspěvek od pixel » 11 pro 2017 13:21

USB systém pro hudbu a živou produkci po třetí.

Od uvedení první verze systému MASCHINE uplynula nějaká doba, a ta jen potvrdila, že softwarový program s kombinací hardwarového kontroléru může směle konkurovat čistě hardwarovému řešení. MASCHINE před lety vznikl jako konkurence k groove boxům MPC firmy Akai, které díky finančním problémům firmy měly velký útlum ve vývoji a začali technicky zaostávat. Firma Native Instruments se objevila v pravou chvíli a přetáhla stávající i nové uživatele na softwarovou stranu. Nejprve vznikl zdařilý program, který uměl vše co hardwarové groove boxy a nabízel i mnoho funkcí, které se díky čistě softwarovému řešení mohli dále rozvíjet. Uživatelé volali po hardwarovém ovladači a tak brzy po softwaru se objevil i první ovladač MASCHINE.

Prakticky se jednalo o kopii vlastností Akai MPC. Šestnáct padů, funkční tlačítka a displej nabízel ovládání základních funkcí programu, aniž by bylo nutné stále používat myš počítače. Díky podobnosti ovládání s MPC groove boxy začalo mnoho uživatelů systém MASCHINE používat a jak rostli nároky uživatel, tak se také systém rozvíjel.

Vzniklo několik variant ovladačů, které akceptovali funkční nároky a finanční možnosti potencionálních uživatelů. Každý si mohl vybrat dle svých potřeb. Nejdostupnější je MASCHINE MIKRO a MASCHINE JAM, následuje MASCHINE a nejvíce vybavené MASCHINE STUDIO. Právě zlatá střední cesta MASCHINE v současné době přichází ve své třetí verzi s mnoha vylepšeními, které zpříjemní hudební tvorbu a produkci.
Obrázek
Co nového přináší třetí generace ovladače MASCHINE
V prvé řadě je to mechanické provedení. Kromě plastového šasi je jeho spodní strana vyrobena z kovu. To sice zvyšuje hmotnost, což asi bude vadit při častém transportu, ale výborně drží na stole. To je asi důležitější, než pár deka navíc. Při dynamické hře se ani nehne, čemuž přispívají i větší gumové nožky. Také matné provedení je méně náchylné na otisky prstů. Lesklý plast je použit pouze okolo displejů a tlačítek nad nimi, je to čistě designová věc, na rozbití velké plochy, ale nikterak to nevadí. Displeje stejně nejsou dotykové a tlačítka jsou dost vysoko, než aby zde bylo nutné lesklé plochy čistit od otisků.

Všechny tlačítka jsou příjemná na dotyk s jemným dosedem při stisku. Otočné kontroléry mají pevné uchycení, dostatečně tuhý chod a neviklají se do stran. To se sice považuje za samozřejmost, ale ne u všech firem je to pravidlem. Někdy se zkrátka šetří na nepravých místech. Což zde neplatí. Naopak, vše je vyrobeno, tak aby to vydrželo náročné podmínky, hlavně u živých produkcí. Vždyť i rám plastového šasi má asi 3mm tloušťku.

LCD displeje
První, co zaujme při vybalení z krabice, jsou dva velké barevné LCD displeje. Mají vysoké rozlišení a jsou dobře čitelné ve všech světelných podmínkách. S trochou nadsázky je to jako byste si položily na ovladač dva mobilní telefony. Jemné rozlišení, podsvícení a barevné podání je perfektní pro každodenní práci. Rozlišení přináší výbornou čitelnost i malých fontů a grafického rozhraní. Displeje zobrazují nejdůležitější funkce, časovou osu a položky menu. Vždy podle zvolené pracovní funkce. Uživatel si rychle přivykne na práci s displeji, tak že během několika desítek minut přestane používat obrazovku počítače. Je tak tak návykové, že se mi několikrát stalo, že jsem pracoval na projektu a najednou jsem zjistil, že jsem na obrazovce počítače ztratil kontinuitu práce. Prostě jsem nevěděl, kde jsem a co mám dělat. I když je program MASCHINE sám osobě přehledný, prostě po cca 20 minutách práce na ovladači MASCHINE Mk3 se mi lépe a rychleji pracovalo na displejích kontroléru. Na obrazovce jsem řešil jen import samplů z externích bank. Tomu říkám změna přístupu spolupráce počítače a hardwaru.

Pady
Pro uživatele bude jistě dobrou zprávou, že je trochu změněn hlavní pracovní nástroj kontroléru a to šestnáct padů. V minulé generaci dostali RGB podsvícení a nyní přichází s většími rozměry a lepším dynamickým rozlišením. Jinak řečeno, je možné hrát dvěma rukama s vyšší dynamikou. Dokonce i na dotyk se mi zdají příjemnější. Nejsou ani tvrdé, ani měkké, prostě tak akorát, že má uživatel příjemný pocit na konečcích prstů ze zpětné odezvy na hru. Při živé produkci je možné hrát i dvěma prsty najednou pro plnou sílu úderu anebo je možné pomocí samostatného tlačítka dynamiku padům vypnout a hrát naplno. Záleží jen na aktuálních potřebách. Reakce na dynamiku hry je mnohem lepší než u předešlé verze, nyní není problém zahrát jemné zesilování rychlých úderů. Dokonce u reakce na rychlost hry se zdá být lepší. Stávající uživatele potěší, že padům zůstaly všechny editační funkce v kombinaci s tlačítkem Shift. Prostě je vše na svém místě.

Nad pady přibyla řada se čtyřmi tlačítky pro přímo volbu hracího módu. V Pad módu fungují pady jako spínače jednotlivých vzorků. Keyboard mód mění pady na klaviaturu, v Chord módů se hrají na pady celé akordy podle zvolené stupnice a typu akordu. Step mode mění pady na krokový sekvencer, kde se zadává, kdy bude zvolený zvuk hrát. Ideální pro programování bicích sekvencí. Přímá volba dovoluje rychle měnit styl hraní a uživatel zajišťuje více tvůrčí svobody při tvorbě nebo produkci.
Obrázek
Osm otočných a dotykových enkodérů
Pod displeji zůstalo osm nekonečných enkodérů pro řízení funkcí zobrazených na displeji. Novinkou je jejich citlivost na dotyk. Stačí prstem klepnout na enkodér, a pokud to daná funkce umožňuje, zobrazí se kontextová nabídka s rozšiřujícími parametry pro danou funkci. Zase jedna z věcí, která přiková uživatel k displejům ovladače a ne počítače.

Malá změna nastala i v rozložení tlačítek hlavního menu. Je jich o trochu více a dovolují lepší a rychlejší přístup k funkcím programu a jeho jednotlivým sekcím. Například je možné rovnou otevřít okno mixeru a pomocí otočných enkoderů rovnou nastavovat hlasitost a panoramu jednotlivým kanálům. Stejně tak se lze přepnout do prohlížeče souborů nebo nástrojů a efektů. Prostě se stiskne jen příslušné tlačítko a je to. Také otevírání a ukládání projektů je nyní možné rovnou z panelu.

Dotykový pásek
Dominantou pod hlavním enkodérem je dotykový pásek s LED kontrolou aktuální pozice. Může mít několik funkcí. Ty se volí tlačítky nad páskem. Jednak může pracovat jako Pitch band, modulační kolečka na klaviaturách, ale to by nebyla firma Native Instruments, aby z možnosti využití pásku nedostala maximum. Kromě modulace je možné pásku přiřadit funkce globálního efektu, vybrat efekt a měnit hlavní zvukový výstup jako v DJ softwarech. Poslední využití pásku je jako klaviatury. Je možné prstem hrát noty nebo drnkat jako na kytaře. Sice méně obvyklá, ale o to efektnější funkce. Podle nastavení je možné využít pásek pro hraní jako na analogovém syntezátoru, škálovat podle nastavené stupnice, nebo drnkat držený akord. Super věc pro efektní živé vystoupení.

V Master sekci nastalo několik změn, některé jsou větší, jiné menší, ale vcelku ku prospěchu věci. Ta větší je přepracovaný hlavní otočný enkodér. Ten v minulé verzi dostal i funkci tlačítka. Stačilo stisknout a vybraná funkce byla potvrzena. Nyní má ještě navíc funkci i kurzoru. Je to trochu o zvyku, ale funkčně super. Trochu to připomíná joystick. Je možné s enkodérem hýbat na čtyři strany, stisknout a samozřejmě otáčet. Jakmile si uživatel osvojí všechny pohyby, tak se z dlouhého procházení menu a nabídek stává rychlá vycházka.

Také tlačítka pro volbu skupin a transportní tlačítka dostala jiné rozměry a potisky. Jsou větší a lépe rozmístěná pro rychlé ovládání. Dokonce je možné konfigurovat ovladač i pro ostatní hudební programy a transportními tlačítky ovládat základní jejich základní funkce.

Trochu samostatně jsem si nechal zvětšené tlačítko Note Repeat. Dostal lepší umístění a díky větším rozměrům je dostupnější jak při studiové práci, tak i při živém hraní.
Obrázek
Audio rozhraní
Zásadní novinkou je integrace audio rozhraní přímo do kontroléru MASCHINE. U minulé verze byl uživatel odkázán na externí audio převodník, což znamenalo osadit další USB slot. Firma Native Instruments má v portfoliu několik výborných audio převodníků a tak zcela logickým krokem bylo spojení s kontrolérem MASCHINE do jednoho celku.

A pozor. Nejedná se o žádné ořezávátko, ale o plnohodnotné rozhraní s rozlišením 24 bitů a vzorkovací frekvencí až 96 kHz. Uživateli nabízí dva nezávislé stereo výstupy, jeden linkový stereo vstup a mikrofonní vstup. Ten je sice omezen jen na připojení dynamického mikrofonu pomocí Jack konektoru, ale má vlastní regulaci citlivosti a je jen možné využít i při samplování.

Sluchátkový výstup je řešen pomocí velkého Jack konektoru a má samostatnou regulaci. Stejně tak i hlavní zvukový výstup má regulaci výstupní úrovně a konektory osazené dvojicí TRS konektorů.

Software
Koupí kontroléru MASCHINE uživatel dostává i solidní softwarové vybavení. Je pravda, že v době ultrabooků, které již nemají DVD mechaniky, nezbývá nic jiného, než se spokojit s instalací programu pomocí licenčního čísla a stahování z internetu. Takže rychlý internet je základ pro instalaci skoro 9GB základní banky MASCHINE Factory, která nabízí 8627 vzorků, 445 bicích sad, 388 multivzorkových nástrojů, 403 smyček, 1200 patternů a 38 hotových projektů.

Firemní nabídku doplňuje dalších 25 GB dat z balíku nástrojů KOMPLETE 11 SELECT, který obsahuje například legendární syntezátor MASSIVE, fyzikální modelování zvuku REAKTOR PRISM, elektrické piáno Scarbee Mark 1, kompresor Solid Bus Comp, bicí modul DrumLab, který dovede kombinovat vzorky akustických bicích s elektronickými. Nabídka pokračuje pianinem z roku 1908 The Gentleman, elektrickými varhanami Vintage Organs simulující nástroje Hammond, Vox nebo Farfisa, srdce potěší simulace legendárního Moogu syntezátor Monark, sbírka vintage nástrojů Retro MASCHINE MK2, perkusní nástroje West Africa, a efekt Replika, který nabízí tři různé algoritmy zpoždění. Celkem se jedná o skoro 2500 presetů k rozšíření základní nabídky programu MASCHINE. To již vystačí na několik bezesných nocí strávených u MASCHINE MK3.
Obrázek
Závěr
Native Instruments přinesl ve třetí verzi kontroléru a programu MASCHINE více změn, než to bylo u předešlé generace. Ty předchozí byly především kosmetické, kdežto nyní jsou více funkční, zlepšující především pracovní postupy a jejich komfort. Naprosto dokonalé jsou velké barevné displeje, přepracované pady, dotykový pásek a všesměrový enkodér. S novou verzí MASCHINE se velmi dobře pracuje a rychle se s ní uživatel sžije. Stačí jen několik desítek minut a zapomíná se na propojení s počítačem, už se tváří jako samostatný hardware. Výhodou propojení je možné využití MASCHINE i jako VST a RTAS nástroj v dalších hudebních programech. Pro rozšíření možností ovládání je možné připojit další ovladače jako MASCHINE JAM a/nebo klaviaturu KOMPLETE KONTROL, které dodají další ovládací prvky a displeje pro ještě lepší pracovní prostředí.
Obrázek

Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša

Odpovědět