Druhá verze produkčního groove studia.
1. 2. 2013

Hardware
Ač to na první pohled nevypadá, hardwarový kontrolér MASCHINE doznal poměrně velkých změn. Co uživatele zaujme při zapnutí jsou lepší displeje s inverzním zobrazením barev. Černé pozadí je efektní a v tmavém prostředí klubu jsou bílá písmena a grafika lépe čitelné.
Další nápadná změna je v master sekci. Z původních tří otočných enkodérů a jednoho tlačítka je nyní jeden větší enkodér s potvrzovací funkcí a sedm tlačítek. Enkodér slouží pro zadávání hodnot, případně pro rychlé procházení browseru a stiskem lze nahrát vybraný zvuk nebo projekt. Pro jemné nastavení jsou zde dvě tlačítka, která mění hodnoty po krocích, potvrzení zde zastupuje tlačítko Enter. Pokud je potřeba nastavit parametry Volume, Swing nebo Tempo, které měly v původní verzi vlastní enkodér, stačí stisknout tlačítko a pohybem enkodéru se mění hodnoty zvoleného parametru.

Aby se nová master sekce vešla do původních rozměrů kontroléru MASCHINE, musel se rozměr některých méně důležitých tlačítek zmenšit na polovinu. I tak se všechna tlačítka dobře ovládají a mají perfektní hmatovou odezvu. Stejně je na tom i šestnáct přepracovaných padů, které nyní mnohem lépe reagují na rychlost hry a také je příjemnější hmatová odezva.
Všech 47 tlačítek a 16 padů má vlastní podsvětlení. Kromě osmi tlačítek pro volbu skupin a padů mají všechna tlačítka bílou barvu podsvícení. Skupiny a pady mají nově barevné RGB diody, které dovolují nastavit barvu tlačítka podle zvolené barvy v programu MASCHINE. Zdá se, že jde jen o drobné kosmetické vylepšení, ale myslím, že to bude hlavní důvod, proč budou současní majitelé první generace toužit po nové. Funkčně se nic nemění, ale neuvěřitelně dobře to vypadá a zpřehledňuje se tak i práce se scénami, patterny a skupinami.
Komu by barevné podsvícení nestačilo, ten má nyní možnost změnit vzhled pomocí volitelných skinů. Standardně se MASCHINE dodává v černé barvě s černým vrchním panelem a černými knoflíky a také v bílé barvě se stříbrným panelem a bílými knoflíky. Pomocí sady Custom Kit si lze během minuty vzhled upravit, přičemž na výběr je pět barev: zlatá, červená, růžová, ocelově modrá a kouřový grafit. Custum Kit obsahuje magnetický vrchní panel, který zaručuje perfektní držení v celé ploše, a barevné knoflíky s adaptérem pro snadnou výměnu. Tato změna je dobrá i pro oživení kontroléru po nějaké době používání, kdy se na panelu může projevit čas a nešetrné zacházení. Výrobci bych ještě navrhl, aby dodával i samotné knoflíky. Dovedu si představit bílý model s černými knoflíky a podobné kombinace s ostatními barvami. Myslím, že by to uživatelé ocenili také.
Další volitelné příslušenství je stojan vyrobený na míru pro uchycení MASCHINE. Může být použit jen jako nastavovací podložka při studiové práci, nebo jej lze uchytit do stojánku na malý buben pro lepší polohu při živém hraní. Jak je vidět, firma se snaží vyhovět zákazníkům ve všech směrech.
Software
Docela by mne zajímalo, zda vznikl dřív kontrolér nebo software. Každopádně je kontrolér navržen tak, že lze program perfektně ovládat i bez použití myši nebo klávesnice počítače a při troše cviku se není potřeba dívat ani na displej počítače. Program MASCHINE lze sice provozovat i bez kontroléru, ale postrádá to komfort a málokdo by pak program využíval naplno. Program každopádně pracuje jako samostatná aplikace nebo také jako zásuvný modul pro VST, AU nebo RTAS kompatibilní programy.

Součástí dodávky jsou dvě instalační DVD. Jedno obsahuje program a základní zvukovou knihovnu se 6 GB dat s 18 000 samply a druhý nabízí virtuální sadu nástrojů Komplete Elements, jež přináší další 3 GB dat, která obsahují na 1000 zvukových barev. Komplete Elements se skládá z nástrojů Reaktor Player, Kontakt Player a Guitar Rig Player. Všechny je možné využít jak v MASCHINE, tak také jako samostatné VST, AU nebo RTAS nástroje.
Základním principem stavění hudebního projektu v programu MASCHINE je vytváření scén, které se skládají z patternů obsahujících nástroje a samply. Programování patternů lze vytvářet v reálném čase stylem MPC nebo pomocí krokového sekvenceru. To vše dovoluje uživateli vytvářet libovolné skladby v různých hudebních stylech. Bude záležet jen na tom, jaký styl si uživatel zvolí.
S novou verzí hardwaru přichází i nová verze programu MASCHINE. Tentokrát jde pouze o vylepšení další vývojové řady s označením 1.8. Nepatrnou změnou v programu, ale výraznou změnou v rámci hardwaru je přiřazení jedné ze šestnácti barev dynamickým padům a tlačítkům pro přepínání skupin. Stačí jen pomocí pravého tlačítka myši otevřít kontextovou nabídku a zvolit barvu. Po přepnutí se změna okamžitě projeví i na hardwaru.
Propracovaná efektová jednotka disponuje 23 efekty, mezi kterými je několik zbrusu nových přírůstků. Jedním z nich je Transient efekt, jenž dovoluje zdůraznit nebo potlačit Attack a Sustain zvuků, což je ideální pro úpravu bicích a perkusních smyček a samplů. Parametry lze nastavovat jak do plusových, tak do mínusových hodnot. Transient dokáže oživit staré smyčky, dát jim důraz a dynamiku. Další nové efekty jsou zkreslení a saturace. Na výběr je přirozená saturace lampy nebo tranzistorů. Podle nastavení parametrů lze vytvářet jemně zabarvené zvuky či hodně ostře zkreslené efekty. Perfektní pro Drum ‘n’ Bass, Industrial a další styly.
Pro časovou změnu a změnu ladění jsou do programu MASCHINE přidány propacované funkce Time Stretch a Pitch Shift. S jejich pomocí lze jednoduše zrychlovat nebo zpomalovat smyčky na přesně padnoucí tempo. Dokonce je vestavěna funkce na automatickou detekci BPM. Pokud bude potřeba, je možné upravit délku smyčky nebo zvuku tak, aby přesně pasovala na délku taktu. Stejně jednoduše lze měnit ladění a přitom neměnit rychlost přehrávání. Díky tomu je možné z jednoho vzorku vytvořit celou skupinu harmonických tónů pro hraní melodií.
Závěr
Native Instruments MASCHINE je ve své druhé generaci zajímavým marketingovým tahem. Prakticky se jedná o drobné změny v softwaru, které dovolují ovládat větší změny v hardwaru. Uživatele přiláká třpytivým vzhledem a hrajícími barvami a to je to, co prodává. Osobně se mi změny velmi líbí. Vše vypadá pěkně a malé změny v podobě přidání nových efektů a aktualizace zvukové banky jsou jen bonusem navíc. Nový uživatel bude maximálně spokojen, stávající bude jen přemýšlet, jak „mašiny“ vyměnit. I když se dnes firma Akai s původní koncepcí MPC studia vrací v podobné kombinaci hardwaru a softwaru, MASCHINE od firmy Native Instruments byla první a má stále spoustu příznivců, kteří ji udrží na špičce.
Mirek Píša