Allen & Heath Xone:43 a Xone:43C

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 128
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Allen & Heath Xone:43 a Xone:43C

Příspěvek od pixel » 22 říj 2015 12:30

Nekompromisní analog a flexibilní digitál s jednotným vzhledem.

Synonymem perfektního zvuku, velmi kvalitního zpracování a kreativního vývoje jsou již po mnoho let výrobky značky Allen & Heath. Špičkové mixážní pulty z produkce této firmy jsou základem technických požadavků DJských hvězd jako jsou Jeff Mills, Richie Hawtin nebo Carl Cox, který používá model Xone:92, výjimečný např. dvěma středovými pásmy v kanálovém ekvalizéru. V portfoliu firmy nalezneme i „velké“ pulty pro kapely a audio vybavení jako vícestopé rekordéry a tak dále. Řada Xone v sobě zahrnuje i kontroléry (K1, K2) a profesionální DJské mixážní pulty. Jednou z hlavních zásad společnosti Allen & Heath byla vždy jednoduchost jak konceptu zařízení, tak ovládacích prvků, snadné propojování a nastavení (ukázkou je například sběrnice X:LINK pro spojení pultu a kontrolérů). S touto myšlenkou vznikla i nejnovější dvojice pultů Xone:43 a Xone:43C.
Obrázek
Popis
Základem je unifikovaný vzhled dvou diametrálně rozlišných produktů. Model 43 je vysoce kvalitním čistě analogovým pultem a verze 43:C je naopak plně digitální s integrovanou 4+1 kanálovou zvukovou kartou a X:LINK rozhraním.

Co mají tedy společné? Vzhled, rozměry a rozložení ovládacích prvků včetně jejich funkčnosti. Jedná se tedy o 4+1 kanálový pult, kdy každý z těch základních čtyř má samozřejmě třípásmový ekvalizér (Total Kill EQ - LP - basy, MP - středy, HP - výšky), nastavení citlivosti (Trim) a volbu vstupního signálu přepínačem v horní části. Dále je možné navázat každý kanál na levou či pravou stranu křížového prolínače neboli Crossfaderu, který se nachází klasicky ve spodní části zařízení, přepínačem X-Off-Y. Křivku jeho průběhu je opět možné měnit ve třech krocích.

Specialitkou je „Xone Filter“ jednotka s hlavním blokem ovládacích prvků v pravé části. Lze vybírat z horní, pásmové a dolní propusti (HPF, BPF, LPF) s měnitelnou frekvencí a rezonancí (Freq a Resonance potenciometry). V každém kanálu se spouští knoflíkem Filter. Pokud by nám to bylo málo a chtěli bychom použít externí efektovou jednotku, můžeme využít X:FX smyčky stereofonního linkového vstupu a výstupu. Síla signálu se nastavuje otočným potenciometrem Dry-Wet.

Kanálem, který je v definici parametrů označen jako „+1“, je primárně mikrofonní kanál s nastavením citlivosti a dvoupásmovým ekvalizérem. Velmi příjemným faktem je možnost přepnutí jeho citlivosti do rozsahu standardního linkového vstupu, čímž z něj můžeme udělat pátý kanál pultu pro připojení například sampleru atd.

Cue knoflíky použijeme pro zapnutí signálu do sluchátek, přičemž je možné nastavit sílu, prolnutí s hlavním výstupem nebo dělený mód, kdy v jednom sluchátku je příposlech a v druhém hlavní výstupní signál. Síla hlavního a odposlechového signálu se nastavuje knoflíky Master a Booth. Devítidiodovým indikátorem vybuzení s rozsahem -20 až +10 dB kontrolujeme sílu signálu čtyř hlavních kanálů a výstupu Master.

Na zadní hraně pultu najdeme veškeré konektory. U obou modelů je to pro každý kanál linkový a gramofonový, efektová smyčka X:FX a výstup Booth a Record (vždy jde o RCA konektory). Hlavní Master - balancovaný je dle standardu řešen dvěma XLR konektory.
Obrázek
Obrázek
To vše, co jsme zde uvedli, je vlastně popis ovládacích prvků obou dvou modelů a zároveň kompletní popis Xone:43. U tohoto modelu nenajdete žádné další rozhraní, neboť se jedná o opravdu čistě analogový systém. Xone:43C je tedy vlastně jeho rozšířenou verzí, když pomineme kompletní digitální zpracování. Základem je šestnáctikanálová zvuková karta, která umožní velmi jednoduché propojení s osobním počítačem pomocí USB rozhraní. Volba zdroje analogového signálu pro daný kanál je řešena středovou polohou přepínače (USB 1-2, 3-4, 5-6, 7-8 - výstupní kanály zvukové karty). Chceme-li využít i vstupní kanály, pak zdroj pro signál do zvukové karty volíme přepínačem na zadním panelu (USB LN/PH). Dalším rozhraním, které se nachází v oblasti konektorů, je RJ-45 X:LINK, jehož úkolem je připojit kontrolér K1 či K2 k USB rozhraní pultu - jde vlastně o takový USB Hub. Tím se velmi zásadně zredukuje propojovací kabeláž při použití DVS systému. Mezi osobním počítačem a pultem bude jediný kabel a tím pádem jediný obsazený port. Kontroléry pro přehrávání budou připojeny ethernetovým kabelem do pultu a z něj půjde signál dvěma XLR kabely do hlavního aparátu a RCA kabely do odposlechů. Úžasně jednoduché a díky tomu velmi spolehlivé.

Programové vybavení a použití (verze 43C)
Prvním nezbytným prvkem jsou ovladače, které jsou volně stažitelné po registraci ze stránek výrobce. Pak už je vlastně jenom na nás, z jakého programu hodláme „hrát“. Pult je navržen pro spolupráci s programem Serato DJ a je již mezi podporovanými modely. Zde lze velmi dobře využít nativně podporovaný kontrolér Xone:K1, který propojíme přímo s pultem. Myslím si, že stejně dobře bude možné používat i spojení například s TRAKTORem nebo Abletonem.

Závěr
Oba dva pulty mne velmi mile překvapily nejenom precizním zvukem, ale především kvalitním zpracováním, což Allen & Heath u specifikace produktů označuje jako Touring Grade Build Quality. Dá se tedy předpokládat dlouhá životnost přístrojů i při řekněme hrubším zacházení v rámci časté změny lokace. Digitálních pultů s integrovaným zvukovým rozhraním a MIDI je na trhu poměrně hodně a právě o to víc se cení ona čistě analogová verze, která dle mého názoru doplní oblíbené produkty firem jako jsou RODEC nebo ECLER a potěší vinylové nadšence. Velmi příjemný je i jednotný koncept, což samozřejmě zjednoduší přechod mezi různými systémy a nebude tak nutné zvykat si na jiné rozložení prvků.
ObrázekNázor z praxe
A abychom vám poskytli další nezávislý názor, požádal jsem o několik postřehů odborníka na slovo vzatého s dlouholetými zkušenostmi nejenom z klubové scény, ale především z oblasti technického vybavení. Je jím Luboš aka DJ Strain.

PiXEL: Jaký je tvůj názor na tuhle koncepci?
DJ Strain: Koncepce těchto ,,sester“ je cílena vcelku jasně - nabídnout DJům co nejjednodušší mixpult se zachováním co nejkvalitnějšího výstupního zvuku známého od značky Allen & Heath bez přesahu do astronomických částek za pořízení. Vznikly tak dva modely pro oba nejčastější typy DJ produkcí - jak pro gramofony, tak pro DVS systémy s koncepcí až čytř kanálů (4x Phono + 4x Line-In). Výrobce v návaznosti na tuto myšlenku kontaktoval pro spolupráci partnera, který nejen že má letité zkušenosti na tomto poli, ale také dokázal dlouhodobě poskytovat nejstabilnější DVS systémy vůbec - firmu Rane. Ta model 43C připravila přímo jako „Serato ready“ a stačí tedy získat software Serato DJ (nyní poslední verzi 1.7.7 přímo s úpravami pro mixy řady Xone). DVS DJům tak stačí pro zapojení pouze propojit přehrávače, jedním kabelem spojit mix s PC či Macem a mohou ihned fungovat.

PiXEL: Jak hodnotíš zvuk?
DJ Strain: Navzdory ceně se jedná o pravověrný mixpult řady Allen & Heath Xone, na který je spolehnutí co se kvality zvuku, fungování, bytelnosti a provedení týče. Pro zachování cenové dostupnosti ovšem muselo dojít k několika kompromisům. Konkrétně byly použity channel fadery, které zabírají nikoliv postupně lineárně od 0-100 %, ale parabolicky od cca 75 % rychlým nástupem hlasitosti ke 100 %. Funkčností se tedy velice podobají standardu, který svým způsobem nastavila firma Pioneer na svých pultech až do řady DJM-1000 (a výše). Dalším kompromisem, který uživatel nejspíš tolik nepocítí, je přítomnost pouze jednoho filtru s parametry HPF-MPF-LPF místo dvou. Jako kompenzaci je ale zase možné díky velkému knobu u každého kanálu připouštět efekt dle vlastní volby.

PiXEL: A praktické použití obou pultů?
DJ Strain: Jak analogová verze, tak její digitální sestra jsou ideální do jakéhokoliv klubu nebo setupu, kde je potřeba výdrž, spolehlivost, kvalitní zvuk a více než jen základní možnosti pro DJe při zachování ceny pod 30 tisíc korun. Stejně tak je naprosto perfektní jako záložní mix, který odslouží, co mu kdo zadá. Jako ostatní z rodiny Xone mixů disponuje velice praktickým uchycením potenciometrů, které je téměř nemožné prolít jakoukoliv tekutinou, jelikož je potenciometr připevněn jak zespodu vrchního dílu, tak ze shora. Neméně potěší standard této značky v podobě pogumovaných vrchů všech potenciometrů, které tak nekloužou ani při náročnějších okolních podmínkách. Jak se již stalo dobrým zvykem u všech posledních modelů, i tyto mixy mají UV aktivní popisy a zakulacené rohy, díky čemuž se s nimi pohodlněji manipuluje a více vydrží.

PiXEL: Jsou vhodné i pro kreativnější DJe?
DJ Strain: Kreativitě ani jeden z uvedených modelů meze nijak neklade. Velice příjemné je ovládání množství efektů u každého kanálu X:FX. Užitečné jsou také konektory Send - Return, které jsou taktéž na obou mixech k dispozici pro připojení externího efektoru, jako je například v poslední době oblíbená série Pioneer RMX. Zapojování je jednoduché a velice intuitivní - vše se dá propojit i téměř poslepu. Každý kanál jakoby pokračuje až na zadní stranu mixu. Pokud tedy například v pološeru potřebujete propojit vybavení, první pár RCA po hmatu je pro Phono, druhý pod ním je Line, to je vše.
Závěrem mohu oba mixpulty s klidným svědomím označit za velice zajímavé náhrady mixpultů Pioneer do téměř jakékoliv instalace.
Výrobce: Allen & Heath
Zapůjčil: PRODANCE s.r.o.

Václav Klouda

Odpovědět