Akai MPC Renaissance

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 143
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Akai MPC Renaissance

Příspěvek od pixel »

Domeček plný koleček aneb sampler, efektor, sekvencer a produkční stanice v jednom.
15. 6. 2013

Historie tohoto nástroje se začala psát koncem osmdesátých let minulého století. Označení MPC původně znamenalo MIDI Production Center a později Music Production Controller, což odkazovalo především na fakt, že v sobě tyto stroje postupně dokázaly nést nejenom zápis MIDI sekvencí, ale i zvuky ze zvukové banky, efektovou jednotku, syntetizér a podobně. Zprvu nabízel jen pár sekund smaplů a velmi omezené možnosti, ale posléze se jeho schopnosti díky rozvoji počítačových technologií stále více rozšiřovaly. Samply se objevovaly uvnitř zařízení a byly uloženy v jakési vnitřní paměti, která byla velmi malá. Výhodou bylo ale to, že se jednalo o samostatně fungující zařízení, jež sice mělo uvnitř určitý operační systém, ale pro tvorbu nebylo třeba pořizovat si další počítačové vybavení.

To platilo až do doby vzniku MPC 5000 a pak nastala změna, přesněji řečeno revoluce, nová epocha - prostě renesance. Zachoval se sice koncept a ovládání a samozřejmě do jisté míry i vzhled. Jednak se šestnáct velkých hranatých ovládacích tlačítek, LCD, velký knoflík pro nastavení hodnot a kurzorový kříž plně osvědčily a navíc by to bez nich nebylo úplně ono a mnoho producentů by jejich absenci neslo velmi špatně. Nejpodstatnější změnou však byla skutečnost, že se zařízení proměnilo vlastně jen v kontrolér, zvukovou kartu, display modul, MIDI převodník a USB HUB. Vše ostatní se odehrává v počítači, takže je nutné mít ho jako zařízení „navíc“. Má to však velké množství výhod a tou největší je samozřejmě v porovnání s nejvyšším modelem původní koncepce až gigantická paměť pro samply (192 MB v MPC 5000 versus několik GB v PC/Mac).
Obrázek
Hardware
Celý Renaissance působí spíše jako studiové zařízení. Jak už bylo zmíněno, byla zachována dominantní koncepce 16 hranatých tlačítek, která jsou po obvodu podsvícená a dle funkce mění barvu se silou úderu. Tyto takzvané pady v jednom z módů určují, v jaké době v taktu bude vybraný nástroj hrát, v jiném okamžiku je pod nimi uložena smyčka atd. Funkčnost této matice je znásobena dalšími tlačítky nacházejícími se vlevo, s jejichž pomocí se přepínají takzvané banky, ve kterých jsou uloženy jednotlivé samply (8 bank x 16 padů). Nad nimi je LCD displej s modrým podsvícením, na kterém jsou zobrazeny příslušné informace dle módu, ve kterém se MPC nachází. K dispozici je zde i šest F kláves, jejichž funkce odpovídá příslušné nabídce zobrazené na displeji. Na levé straně se nachází 16 otočných nekonečných potenciometrů (Q-Link), jejichž aktuální hodnota je indikována diodovým páskem umístěným po obvodu ze tří čtvrtin. Jejich horní strana je kovová a dotyková a pokud na ni poklepeme, zobrazí se aktuální hodnota. Tato matice knoflíků je určena pro nastavování parametrů efektů, syntetizérů, hlasitosti jednotlivých stop a tak dále. Opět jde o mnoho funkcí, které se přepínají podle toho, kde se nacházíte. V pravé části jsou umístěna tlačítka pro obecné řízení, to znamená nastavení hlasitosti externího vstupu a celého zařízení, výběr editačního módu (Program, Track, Sequence, Sample...), dále pak velký potenciometr doplněný tlačítky plus a mínus pro nastavení editovaného parametru (známe již z prvního modelu MPC) a rovněž číselník a kurzorová čtveřice. Funkce většiny tlačítek jsou zdvojeny pomocí klávesy [Shift]. Aktivita většiny zmíněných knoflíků je vizualizována jejich podsvícením. V pravé spodní části jsou jako u každého správného produkčního zařízení velké knoflíky pro přehrávání a záznam.

Kam co připojit
V přední části MPC se nachází malé otočné potenciometry, kterými se nastavuje hlasitost pro sluchátka připojitelná velkým i malým Jackem (1/4“ a 1/8“) a vedle nich dva konektory pro nožní spínače. V zadní části jsou dva XLR s volitelnou citlivostí MIC/LINE a další dva RCA pro připojení gramofonu. Opět je tu také volba citlivosti, což je velmi sympatické, neboť se dá skvěle samplovat skoro z jakéhokoliv zdroje zvuku. Finální zvuk je vyveden ven pomocí dvou 1/4“ konektorů jako hlavní výstup a dalších dvou přiřaditelných dle potřeby. Digitální rozhraní je zastoupeno čtyřmi výstupy a dvěma vstupy MIDI rozhraní, do kterých se mohou připojit další zařízení jako jsou samplery a podobně a jež lze kompletně řídit ze sekvenceru atd. Dále je tu pak digitální audio vstup a výstup na pozlacených RCA. Jak už bylo zmíněno, celé zařízení se chová jako periferie počítače připojená po USB rozhraní a proto obsahuje i USB rozbočovač, jehož dva konektory jsou opět k dispozici na zadní straně. Můžete je využít jako klasické rozhraní pro připojení MIDI kláves, které jsou mimochodem jedním z nepostradatelných rozšíření z důvodu vyššího komfortu editace a přehrávání jednotlivých nástrojů. Zmíněné univerzální rozhraní lze použít například také k připojení flash disků, na kterých máte uloženy samply a projekt.
Obrázek
Programové vybavení
Součástí dodávky je samozřejmě i software, který je vlastně srdcem celého zařízení, jak již bylo zmíněno. Základní instalační DVD obsahuje přirozeně ovladače pro USB a editor, který dokáže fungovat jako samostatná aplikace (což asi využije většina z vás) nebo jako VST plug-in do dalších produkčních softwarů. Součástí je i banka zvuků, která má zhruba 8 GB a v níž jsou obsaženy téměř všechny zvuky z většiny MPC, které kdy Akai vyrábělo (celkem komplexní řešení, máte tak k dispozici celou historickou řadu). Kromě tohoto základního jsou součástí dodávky také další DVD označená The Bank, The Wub, The Noise a The 809. Díky nim získáte další zhruba stejný objem nástrojů, samplů a efektů. K dispozici tak máte různé syntetizéry, bicí soupravy, známé osmibitové zvuky, ale i legendární řady od Rolandu TR a podobně. Nabídka je opravdu široká a velké množství z těchto nástrojů či efektů je navíc v širokém rozsahu editovatelné a nastavitelné.

Vlastní aplikace je dělena na tři hlavní části. Levá je určena k procházení adresářů, ve kterých jsou zvuky v různých podobách (WAV, MP3... ), programy a sekvence. Horní je vlastně editorem se zápisem přehrávání jednotlivých nástrojů a ve spodní části jsou graficky zobrazeny parametry jako nastavení efektů Q-Linkem či přiřazení samplů jednotlivým padům v bankách. Nalezneme tady také multitrack mixer, ve kterém nastavujete hlasitosti jednotlivých stop. V neposlední řadě si při editaci a definici nástrojů můžeme vybrat, zda bude zdrojem MPC, banka expanze, VST nebo bude-li používán nějaký nástroj připojený na MIDI. Hlavní okno má samozřejmě několik módů, které se dají přepínat přimo v aplikaci nebo příslušnými tlačítky na kontroléru. Track můžete nahrávat a tvořit živě, za tímto účelem jsou tu tlačítka Rec a Overdubing. Je zde ale také druhý mód, v němž vlastně využíváme přímo naprogramovaný nástroj jako celek, takže samply poskládáme do jednotlivých sekvencí, které se v rámci programu nachází v jednotlivých stopách a z nich samozřejmě vytvoříme finální skladbu. Popisuji to velmi zjednodušeně, pochopitelně je nutná určitá dávka cviku a píle, abychom získali to, co chceme, neboť jednotlivé samply a dále i celé stopy můžeme různě efektovat. Chceme-li nahrávat vlastní samply, máme k dispozici funkce Sample Record a Sample Edit, díky nimž můžeme signál z externího zdroje dále upravovat standardními funkcemi pro editaci. Většina ze zde popsaných úkonů je samozřejmě přístupná přímo z LCD přístroje. Kdykoliv si můžete nastavit vazby z otočných potenciometrů nebo padů, vynutit sólo nebo naopak ztlumit daný track.

Na živé hraní je třeba se samozřejmě řádně připravit. Z počátku jsou některé věci trochu krkolomné a člověk musí pochopit pricipy. Velkou výhodou je určitě to, že se jednotlivé samply dají myší přenášet z prostředí Windows do jednotlivých stop nebo padů. Sumárně je k dispozici 128 pozic pro uložení samplů a sekvencí a rychlé odbavení daným PADem.

Závěr
Zařízení má skvělý zvuk nejenom díky až 24 bit/96 kHz technologii, ale i díky výborně připraveným zvukům. Právě jeho spojení s počítačem několikanásobně rozšiřuje možnosti, kterými disponovaly původní řady. Celkově to ale chce notnou dávku trpělivosti a tréninku, pokud již s podobným zařízením nemáte letité zkušenosti. Je sice pravdou, že jakmile si člověk navykne na jednotlivé funkce zobrazované na displeji, už skoro nepotřebuje na počítač ani sáhnout. Ale myslím si, že vlajková loď řady MPC, u které se předpokládá další rozvoj a to nejenom na úrovni hardwaru, ale především co se týče programového vybavení, by si zasloužila daleko lepší, kontrastnější a trochu barevné LCD. Uživatelům by to rozhodně pomohlo v orientaci a při ovládání. Jinak celé zařízení působí velice dobrým dojmem a po překonání počátečních bariér vám otevře široký prostor světa hudby, samplů, efektů a tak dále. Takže nezbývá než zatnout zuby a vydat se cestou produkce i živého nasazení.

Václav Klouda


Výrobce: Akai
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Odpovědět