DMX převodník, který jednoduše spojí svět hudby a světel.
28. 5. 2019
Řízení osvětlovací techniky je problematikou, která se táhne již několik dekád. V začátcích se používaly diskrétní principy (zapnuto/vypnuto nebo analogový signál 0-10 V), které znamenaly použití každého jednoho vodiče pro každou vlastnost nebo funkci cílového zařízení (kolik funkcí, tolik drátů). Postupem času se rozšířila digitální forma komunikace, v rámci které na technické úrovni poměrně pochopitelně zvítězila sběrnice RS-485. Diferenciální dvouvodičová linka, která je velmi dobře odolná proti rušení, viz norma a použití v průmyslu, například jako sběrnice Profibus. Na této fyzické vrstvě “běhají” data, kterým se říká protokol. V raných začátcích si každá firma vytvořila vlastní (High End Systems, Martin…). Některé z nich byly opravdu dobře propracované a řešily i zpětnou komunikaci nebo platnost informací (například LWR - Light Wave Research - High End Systems), ale byly určené pouze pro daný typ nebo skupinu zařízení.
Zvítězit tedy musel standard navržený v roce 1986 a v roce 1990 přijatý asociací USITT jako protokol DMX512, který se používá beze změny dodnes. Jednosměrná komunikace přenášející až 512 bytů, tedy kanálů hodnot. Každé zařízení, které tuto informaci přijímá, má definovanou počáteční adresu kanálu (pomocí DIP nebo LCD atp.) od které začíná akceptovat data, dle počtu informací potřebných pro svou funkci. Přijímačem jsou tedy otočné hlavy, scannery, dimmery, laserové systémy atd., u kterých se každým kanálem (případně skupinou) řídí daná vlastnost, jako poloha, barva, gobo atd. Když tedy scanner začíná od kanálu 8, pak je kanál: 8 PAN, 9 TILT, 10 COLOR, 11 GOBO - modelový přiklad.

Zařízení, které signál generuje se označuje jako DMX kontrolér, tedy DMX ovladač - pult. Na něm se nachází tahové a otočné potenciometry, tlačítka a enkodéry, kterými se definují hodnoty jednotlivých kanálů a samozřejmě ovládací prvky a zobrazovač pro správu zařízení. Hodnoty jednotlivých kanálů ve stejném čase se nazývají scény nebo kroky, které se skládají do sekvencí – programu, který se následně přehrává a tím vzniká světelná show. DMX ovladač může být v podobě samostatně fungujícího zařízení s vlastním mikropočítačem a operačním systémem (HOG4 od Flying Pigs / HEX, Grand MA od MA lighting, MQ500 Stadium od ChamSys) a nebo jako periferie připojená k osobnímu počítači, pomocí RS232 nebo USB. Naposled zmíněné řešení je zpravidla levnější a poskytuje velký prostor pro ukládané programy, presety atd. díky hard disku počítače. Touto cestou se právě vydala firma Pioneer se svým RB-DMX1.
Popis zařízení
A proč právě oni, a jak to že právě oni? Firma, která se světelnou technikou nemá nic moc společného a její portfolio je DJská technika. A zde je pávě skryta odlišnost od ostatních konceptů. Pioneer začlenil DMX rozhraní do svého softwaru rekordbox, který je nejenom analytickým nástrojem pro CDJ přehrávače, ale v režimu performance DVS aplikací. RB-DMX1 je tedy DMX převodníkem, který se k počítači připojuje pomocí USB rozhraní a rekordbox ho umí řídit. Výstupem je klasický třípinový XLR konektor, který příslušným kabelem propojíme se světelným parkem. Toto řešení nám pak nabízí možnost řídit světla v souladu s přehrávanou skladbou a to je ten zásadní rozdíl a odlišnost do všech doposud dostupných SW pro DMX řízení.

Funkce a programové vybavení
Aby bylo možné použit RB-DMX1, je nutné nainstalovat program rekordbox verzi 5.3 a vyšší, která disponuje funkcí LIGHTING (nabídka vlevo nahoře EXPORT / PERFORMANCE / LIGHTING). Po přepnutí do tohoto třetího režimu se nejprve objeví obrazovka s konfigurací zařízení na DMX sběrnici (FIXTURE LIBRARY). Z knihovny světel, kterou je potřeba dodatečně stáhnout (poslední má zhruba 40 MB), vybíráme jednotlivé typy (nachází se zde několik tisíc světel od všech renomovaných výrobců i s různými režimy provozu - reduced/standard/full) a umisťujeme je do pole adres (DMX UNIVERSE) podle toho, jak jsou již zaadresována a nebo podle toho, jak jim hodláme přiřadit adresy. Každé zařízení lze přiřadit ke skupině (PAR Light, Moving Head, LASER…) a díky tomu se budou světla ve skupině řídit stejnou scénou, i když budou od různých výrobců a jejich pohyby/bravy/efekty budou stejné. Navíc zde máme pěkný grafický náhled na využití adresního prostoru, abychom se nedopouštěli neoptimální konfigurace (neměli mezi dvěma zařízeními zbytečně volné kanály, které pak nejdou využit). V souladu s touto konfigurací je nutné daná zařízení zaadresovat a zvolit jim případně ekvivalentní režim provozu. Tím je hotová konfigurace.
Dalším krokem je MAKRO MAPPING. V této části vybíráme světelné scény pro jednotlivé pasáže skladeb (INTRO, UP, CHORUS, DOWN, UTRO), které budou použity v následné analýze. Z nich se později poskládá výsledná show. Je tedy nutné správně vybrat pro INTRO nějaké klidnější sekvence (např. svícení na světelnou kouli), pro UP dynamickou sekvenci, pro CHORUS program, který intenzivně svítí a podobně. Celkový koncept je vstažen k jakýmsi pocitovým kritériím (MOOD - HIGH/MID/LOW - COOL/NATURAL/…). Pro každý z nich lze samozřejmě jednotlivé pasáže definovat různě. Nevyhovují-li nám předpřipravené scény, lze vytvořit vlastní pomocí ikonky se znakem +. Ta nám nejprve nabídne délku sekvence v takzvaných BARech (dobách) a zadání jména. Následně se zobrazí grafický editor, kdy jsou v jednotlivých řádcích skupiny zařízení (PAR1, BarLight, Moving Head, Effect…) a jejich vlastnosti (barva, poloha, intenzita…). Velmi jednoduchým způsobem pak kurzorem myši označíme oblast, ve které chce aby mělo dané zařízení nějaký parametr, a v pravém horním rohu zvolíme jeho nastavení. Díky tomu, že funguje funkce kopírování, je editace celkem rychlá a jednoduchá.


Posledním krokem je přechod do MACRO EDITORu, který konečně řeší vazbu mezi zvukovou stopou a světelnými scénami. Postup je vlastně stejný, jako když provádíme analýzu skladby pro CDJ. Editor se ale otevře v zobrazení, kdy na celé obrazovce jsou stopy použitých zařízení, ale není vidět seznam playlistů a skladeb. Je tedy nutné kliknout ve spodní liště aplikace rekordbox na záložku BROWSER. Ta nám zobrazí již známou strukturu našich skladeb, na které můžeme postupně kliknout pravým tlačítkem myši/klik dvouprstý na Mac a v nabídce kontextového menu vybrat ANALYZE TRACK. Tím proběhne analýza zvuku a ke každé pasáži se konečně přiřadí jednotlivá makra. Pokud si následně skladbu “přetáhneme” do horní častí (přehrávače) je celá show zobrazena pod skladbou s vyznačenými jednotlivými pasážemi s popisem. Na pravé straně můžeme dodatečně vybrat pocitové nastavení a podle toho se nám opět celá show změní. Nevyhovuje-li nám vytvořená show (barvy, pohyby atd.), přepneme se na záložku SCENE. Zde se zobrazí detailně chování světel vztažené k časové ose ve skladbě a jednotlivým dobám a opět lze provádět editaci. Například v případě pohybů je dispozici několik parametrizovatelných generátorů pohybů (shape generator). V tuto chvíli je celá show pro danou skladbu připravena a v okamžiku, kdy v režimu přehrávání vybereme právě tento track, budou světla reagovat dle daných pokynů a to samozřejmě platí i okamžiku, kdy do sebe dva a více tracků mícháme.


Závěr
Dle mého názoru je Pioneer RB-DMX1 modulem, který zásadně mění dosavadní pohled a řešení řízení osvětlovací techniky pro kluby a mobilní DJs. Rozhodně ale nemá ambice konkurovat středním a velkým pultům. Je skvělou variantou jak zjednodušit set-up a v prvé řadě skutečně synchronizovat zvuk a světla. Je jediným zařízením s tímto nápadem, takže je těžké srovnávat. Každopádně si dokážu velice dobře představit mobilního DJe, který má hrát svatbu nebo večírek s malým aparátem a několika LED hlavami a LED PARy, a který má v jednom case počítač s kontrolérem a DMX převodníkem - vše propojené a připravené k použití. Na propojení stačí jeden napájecí kabel a tři XLR (dva pro zvuk a jeden pro světla) - vše v jednom. Je ale i co vytknout a na co upozornit. V tuto chvíli systém neumí ovládat funkce jako je GOBO, speciální efekty a personality (specifické funkce zařízení), což v zásadě dost limituje. Mě osobně schází například možnost vytvořit scénu, ve které by se výbojkovým světlům poslal příkaz “vypnout světelný zdroj” a mohla se tak na konci akce chladit – např. Technobeam. Člověk by si připravil “skladbu”, kterou by prostě pustil na závěr a tím světla uvedl do stavu vhodného k vypnutí. Další skutečností je absence podpory laserových kontrolérů. Lasery jsou stále častěji standardní součástí vybavení klubů, diskoték, barů a DJů a proto si myslím, že ve fixture library by rozhodně měla být FB4 od Pangolin.
Pioneer RB-DMX1 jsem testoval na svém oblíbeném Macu s OSX 10.10.4 Yosemitte a procesorem i7. Stačilo pouze nainstalovat aktuální verzi rekordboxu a připojit převodník - žádné další ovladače nebyly potřeba a vše fungovalo na první zapojení. Věřím, že všechna stávající negativa budou postupně vyřešena a doprogramována a z RB-DMX1 je stane plnohodnotný kontrolér.
Výrobce: Pioneer DJ
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.
Václav Klouda
Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz