Pioneer DJ DDJ-XP2

Pioneer DJ DDJ-XP2

Přídavný DJ kontrolér pro rekordbox dj a Serato DJ Pro.
21. 2. 2020

Ještě před pár lety měla firma Pioneer DJ partnerství s firmou Serato a pokud jste si koupili ovladače nebo přehrávače Pioneer, byl program Serato jedinou volbou, se kterou hardware spolupracoval na 100%. Doba se trochu změnila a firma Pioneer vydal vlastní program rekordbox dj a tvrdě odstřihla jakoukoli konkurenci, včetně programu Serato.

Má to zcela logické důvody. Proč bychom měli podporovat někoho cizího, když nabízíme stejně zaměřený program z vlastní stáje. Dělá to tak mnoho dalších výrobců hardwaru. Chcete-li naše kontroléry, používejte dodávaný program a nic jiného. Uživateli, který nevlastní žádnou licenci na DJ program to nemusí vadit. S hardwarem získává i program a začne pracovat rovnou s ním. Pro toho, kdo již zakoupil program jiného výrobce a chce si k němu pořídit hardwarový kontrolér, to již problém může být. Dnes není jednoduché vybrat ovladač, který by nebyl vázán na konkrétní typ programu, a tak nezbývá než vybírat podle doporučení vývojářů, kteří upravili knihovny na několik modelů, na kterých testovali funkce programu.

Proč tento dlouhý úvod? Protože firma Pioneer DJ představuje druhou generaci DJ ovladače DDJ-XP2. Na první pohled se vůbec neliší od první generace, která byla ovšem vázána na program rekordbox dj. Hlavní novinkou je možnost propojit DDJ-XP2 i s ostatními programy. V prvé řadě program Serato DJ, pro který má společně s rekordboxem naprogramovaný firmware. Trochu schovanou funkcí je možnost přepnout kontrolér do MIDI módu a využívat jej jako univerzální ovladač prakticky jakéhokoliv hudebního programu podporující MIDI mapování. Můžou to být ostatní DJ programy, ale také velké hudební program jako Cubase, Logic, Studio One a další.

Hurá, je tu univerzální ovladač od Pioneer DJ, dalo by se jásat, ale… Jako přidanou hodnotu získává uživatel licenci na programy rekordbox dj a rekordbox dvs. Ok super, ale kde je to Serato? Nikde. Pokud nemáte vlastní licenci, musíte si Serato DJ koupit, k tomu ještě edici PRO, protože LITE verze neumí mapovat jiné ovladače, než licencované firmou Serato. Naštěstí firma Serato nabízí i měsíční pronájem program a tak licence na PRO verzi přijde na nějakých 15 dolarů za měsíc a to aktivní DJ vydělá vždy.

Seznámení
Pioneer DJ DDJ-XP2 je vlastně doplňkovým kontrolérem rozšiřující ovládání DJ programů. Proto nemá žádné audio rozhraní, které by mohlo být připojené do mixéru. Počítá se s tím, že aktivní DJ nějaký audio převodník již má. Firma Pioneer DJ má dokonalou partnerskou dvojici konzole DDJ-1000 pro rekordbox a DDJ-1000SRT pro Serato. Cenově už to tak veselá kombinace není a je jasné, že se firma více orientuje na DJ, kteří hrají na velkých podiích, než na DJ, kteří obráží svatby. On je také přesně pro profesionální DJ ovladač DDJ-XP2 určen. Pochybuji, že na svatbě budete smyčkovat Michal Davida a dodávat mu vlastní kreativní myšlenky. DDJ-XP2 je pro kreativní práci. Tu podpoří 32 gumových padů, páskové kontrolery pro ovládání efektových jednotek, a několik tlačítek pro ovládání smyček, synchronizace, tóniny a nesmí chybět i otočný enkodér a tlačítka pro procházení adresáři a jednotlivými songy.

Pioneer DJ DDJ-XP2 je poctivě vyroben z kvalitního plastu nevybočující ze zavedených standardů firmy Pioneer DJ. To znamená, že uživatel získává kvalitně zpracovaný hardware odpovídající ceně. Perfektní zpracování má zaručit dlouhou životnost v náročných podmínkách nočních klubů. Velikostně odpovídá ploše 15” notebooku a tak jej lze hezky přibalit do společného kufru.

Pro provoz není nutné používat jiný hardware kontrolér s audio rozhraním, stačí, když budete mít jakýkoliv audio převodník kompatibilní s programy rekordbox dj nebo Serato DJ Pro. Dobře poslouží i TRAKTOR DJ AUDIO od Native Instrument. DDJ-XP2 dovede programy kompletně odbavovat. Sice tlačítka Cue a Play jsou skryté v pad módu a ještě přes kombinaci se Shift klávesou, ale přehrávače lze spustit i na klávesnici počítače.

Pokud si uživatel vybere jako Pioneer DJ DDJ-XP2 jako doplňkovou výbavu ke své stávající konzoli, asi bude jeho první investice do stojanu pro umístění kontroleru nad konzolí. Přece jen je DDJ-XP2 určen více pro hraní si s hudbou, tak je lepší ji mít více po ruce.

Samotný kontroler je rozdělen na několik sekcí.

Sekce Browser
Tato sekce je umístěna uprostřed kontroléru, nahoře. Zde je možné procházet prohlížeč programu pomocí otočného enkodéru (nekonečný ovladač). Stiskem enkodéru se přepíná mezi procházením složek a jednotlivých souborů. Pomocí dvou tlačítek se zvolená skladba přiřadí jednomu nebo druhému přehrávači. Pokud uživatel používá čtyři přehrávače. Může pomocí kombinace tlačítek Shift a Int přepínat mezi přehrávači ½ a ¾. Tlačítka Int také slouží k přepínání interního nebo relativního módu v programech rekordbox dvs a Serato DVS. To slouží při mixování a skrečování hudby pomocí gramofony nebo CDJ přehrávači.

Sekce přehrávače
Aby bylo možné DJ kontrolér používat i bez přehrávače a lépe využívat potenciál DDJ-XP2, je zde několik tlačítek, které najdete na většině DJ konzolí. Především jsou tu tlačítka pro aktivaci smyčky. Velkým tlačítkem 4 Beat Loop se aktivuje smyčka o délce jednoho taktu. Pomocí dvou menších tlačítek lze smyčku o polovinu zkrátit nebo prodloužit. Tato funkce je sice přístupná i pomocí jednoho režimu padů, ale když jsou pady nastaveny zrovna na jiný režim, je toto rychlá možnost jak smyčku aktivovat, nebo naopak vypnout. Pomocí kombinace Shift lze tlačítky smyčku nastavit v libovolné délce pomocí vstupního a výstupního bodu. Kromě ovládání smyčky, lze v sekci přehrávače aktivovat kvantizaci.

Pro efektní hraní slouží tlačítko zpětného chodu, kdy po dobu stisku začne přehrávač hrát pozpátku. Přehrávaná skladba na pozadí pokračuje dál a po uvolnění tlačítka navazuje přehrávání na bodu dosaženého na pozadí. Další součástí sekce přehrávače jsou tlačítka pro aktivaci synchronizace přehrávačů a to jak rychlostní (Beaty), tak také ladění. Ano, oba programy to umí. U programu Serato DJ Pro je nutné ještě přikoupit rozšíření Pitch n’ Time, nebo mít verzi Essential či Suite, kde už je v ceně programu. Nastavení je poté jednoduché. Pomocí tlačítek Key lze měnit tóninu skladby ručně po jednom půltónu nahoru či dolů. V kombinaci se Shift tlačítko Key- synchronizuje tóninu s druhým přehrávačem. Kombinace Shift a Key+ vrátí tóninu na původní hodnotu. Je to dobrá vychytávka k efektivnímu mixování dvou skladeb.

Samostatně je červené tlačítko Silent Cue. To dovoluje ztlumit zvolený přehrávač, aniž by bylo potřeba stáhnout fader na mixeru. To se hodí při rychlé synchronizaci přehrávačů nebo vytváření zajímavých rytmů. Přehrávání songu není zastaveno, jen zvuk je vypnut. Opětovným stiskem se zvuk obnoví. Další, mnohem zajímavější možností, je zrušení umlčení pomocí jakékoliv Hot Cue klávesy. A že jich DDJ-XP2 na padech může mít. Díky tomu lze rychle skočit na vybraná místa ve skladbě a odpálit je k hranému tracku.

Režimy padů
Kontrolér DDJ-XP2 uživateli nabízí 32 padů s RGB podsvícením. Jsou rozděleny do dvou skupin po 16 padech, pro každý přehrávač samostatně. Pady mají osm módů pro ovládání přehrávačů. Čtyři mají okamžitý přístup pomocí samostatných tlačítek na pady a na další čtyři je nutno zvolit mód v kombinaci Shift tlačítka.

První generace ovladače měla mód tlačítka jasně popsán a uživatel přesně věděl, co má stisknout. U druhé generace je to trochu složitější, díky přímé podpoře dvou softwarů, a ještě samostatného MIDI režimu, kdy pokaždé ovládají jiné funkce. Když pominu MIDI režim, kde si každý uživatel může naprogramovat to, co mu vyhovuje, módy pro programy rekordbox a Serato ovládají trochu jiné funkce. I když se Pioneer snažil, aby byly stejné, rozdílnost programů jej přece jen donutila, aby tlačítka pro módy pojmenoval obecně Mode 1 až Mode 8. Uživateli nezbude než se jednotlivé módy neučit nazpaměť. Ono to není tak složité, stačí jednou, dvakrát s kontrolérem zahrát na akci a na další už si módy člověk pamatuje. Naštěstí je zde i vizuální nápověda v podobě barev, kdy každý mód má vlastní barvu tlačítka.

Funkce pro jednotlivé programy jsou uvedeny v následujícím přehledu.

Mode1
rekordbox dj: Hot Cue Mode
Serato DJ: Hot Cue mode a Sampler

Mode 2
rekordbox dj: Pad FX1
Serato DJ: Auto Loop

Mode 3
rekordbox dj: Beat Jump
Serato DJ: Slicer mode a Sampler

Mode 4
rekordbox dj: Sampler
Serato DJ: Saved Loop mode a Manual Loop

Mode 5
rekordbox dj: Keyboard Mode
Serato DJ: Pitch Play

Mode 6
rekordbox dj: Pad FX2
Serato DJ: Roll

Mode 7
rekordbox dj: Beat Loop
Serato DJ: Slicer Loop mode a Sampler

Mode 8
rekordbox dj: Key Shift
Serato DJ: Transport mode a Beatgrid Edit

Pokud jsou v přehledu u programu Serato DJ uvedeny dvě funkce, znamená to, že první funkce je k dispozici na prvních dvou řadách padů a druhá na dalších dvou. Většina funkci je okamžitě k dispozici. Některé mají možnost upravit parametry pomocí dvou tlačítek na pady. Většinou se jedná o zkrácení nebo prodloužení smyček, délky vybraného úseku pro Slicer, nebo nastavení značky pro Beatgrid.

V každém případě je využití padů k tvůrčí činnosti úplně ideální, velké rozměry jsou lepší než malé pady na přehrávačích. RGB podsvícení jasně signalizuje, v které sekci se uživatel nachází. Příkladem mohou být moje pětileté děti, které se během minuty dokázali zorientovat v jednotlivých módech a neomylně používat sampler a Pitch play pro svou “tvorbu”.

Zajímavou volbou je uživatelský mód, kdy si lze uložit specifické funkce pro pady do čtyř bank. Přístup je velmi rychlý, stačí dvojklik na některý z Pad módů. První odpovídá User bance 1, čtvrtý User bance 4. Poté stačí v programu Serato DJ Pro zvolit přiřazení pomocí režimu MIDI Assign a myší stisknout funkci v programu a poté stisknout pad, pod který má být funkce přiřazena. Ukončením režimu MIDI Assign se vše uloží.

MIDI
Kontrolér se při zapnutí programu sám nastaví do jednoho ze dvou standardních režimů, rekordbox či Serato. Třetí, trochu utajený, režim je obecný MIDI kontrolér. Pioneer DJ DDJ-XP2 může pracovat i jako standardní MIDI kontrolér a je jím dokonce možné ovládat i programy, pro které není primárně určen. Ať jsou to konkurenční DJ softwary nebo jiné hudební aplikace. Stačí ještě před připojením kabelu k počítači podržet obě tlačítka Load a připojit USB kabel. Tak se uživatel dostane do Utility režimu, kde může změnit typ Demo režimu, nastavení iluminace při nahrávání tracků do přehrávačů, režim MIDI kontroleru a nastavení MIDI výstupu pro efektové pásky. Každé nastavení je přístupné pomocí stisku některého výběru módu pro pady. Nastavení pro MIDI kontrolér se provádí pomocí tlačítka Pad Mode 3. Pokud svítí první pad v řadě, je nastaven standardní režim, který přizpůsobí kontrolér jednomu ze dvou programů. Pokud svítí druhý pad, bude se kontrolér chovat jako standardní MIDI zařízení a nebude vázán na žádný software. Ukončení nastavení se provede stiskem enkodéru.

Slide FX
Pro kreativní práci s efekty jsou na bocích kontroleru umístěné dva pásky s vizuální LED kontrolou nastavení. Nad pásky jsou ještě tři tlačítka pro aktivaci třech efektových jednotek. Celkem je tedy k dispozici šest efektů, rozdělených do dvou bloků po třech. Ty je možné v programech připojit k prvnímu nebo druhému přehrávači nebo lze efekty použít na oba přehrávače zároveň. Díky pásku je ovládání jednoduché. Stačí tlačítkem aktivovat efekty a páskem se přidává jeho úroveň. Pokud je potřeba, lze tlačítkem Hold držet nastavenou úroveň efektu páskem, aniž by bylo nutné mít prst stále na pásku. To se hodí například při v módu Slice nebo Pitch play na padech.

Ovládání je zcela bezchybné a není potřebné na pásek tlačit. Jemný pohyb rychle nastaví potřebnou úroveň, podle druhu efektu. Líbilo se mi, že v programu Serato DJ efekt Reverb dozníval i po snížení úrovně efektu, ale třeba Delay se utnul bez doznění. Je to zvláštní, nastavení, kdy pro jeden efekt pracuje pásek jako vstupní nastavení úrovně a pro jiný jako výstupní. Každopádně je to věc softwaru a ne hardwaru.

Ovládání páskem nemusí všem vyhovovat, ale pásek umí jednu věc, kterou potenciometr nedovede. Skokové nastavení hodnot. Prostě z nuly skočíte rovnou na požadovanou pozici jen přiložením prstu na pásek. Není potřeba po něm jezdit nahoru a dolu. Toho lze využít při kreativní hře.

Upgrade ano či ne?
Jelikož kontrolér DDJ-XP2 je vlastně druhá generace, nastává otázka, zda se vyplatí přechod na druhou generaci stávajícím uživatelům jedničky. Jedním slovem, nevyplatí. Druhá generace je přesně ten samý kontrolér jako byla jednička, jen je firmware rozšířen o možnost ovládat program Serato DJ a popřípadě pomocí MIDI i jiné softwary. Pokud již uživatel má první generaci, na 100% pracuje s programem rekordbox a nemá důvod se zabývat jinými programy. Tím ani nevzniká jakýkoliv důvod přecházet na druhou generaci.

Nový uživatel samozřejmě sáhne po novějším modelu pro větší univerzálnost s ostatními softwary, i když mu je díky přiložené licenci rekordbox dj stále podsouván. Ono ruku na srdce, většina programů pro DJ od sebe opisuje a málokterá funkce je unikátní. U rekordboxu je to snad sdílení knihoven mezi softwarovými a hardwarovými přehrávači. To může být zajímavé pro DJ, kteří značku Pioneer DJ nikdy neopustili.

Pioneer DJ DDJ-XP2 je praktický pomocník pro všechny DJ, kteří nejsou jen pouštěči písniček a dávají do hraní trochu ze své invence. Předpokladem je vlastnictví nějaké konzole, kde již bude audio rozhraní a základní ovládací prvky. Díky tomu se dostane do další dimenze, kdy na konzoli může mít Hot Cue a mixer, a v kontroleru DDJ-XP2 zase připravené smyčky a samply, a vše libovolně kombinovat.

Videoukázky práce s Pioneer DDJ-XP2
Výrobce: Pioneer DJ
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.