Pioneer DDJ-RZX

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 143
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Pioneer DDJ-RZX

Příspěvek od pixel »

Kompaktní kontrolér pro DVJing.
23. 6. 2017

Historie DVJingu se začala psát v roce 2008, kdy Pioneer uvedl na trh audiovizuálni mix pult SVM-1000 jako doplněk již existujích DJských DVD přehrávačů DVJ-X1 a později DVJ-1000. Tím konečně vznikl set-up, který umožnil DJům přehrávat obraz stejně, jako byli zvyklí hrát zvuk (defakto hrát připravené videoklipy ke skladbám připraveným na vystoupení). Tím se spojil svět DJingu a VJů, který byl do té doby rozdělený a vlastně neexistovalo moc možností, jak je sloučit. A právě tímto spojení vzniká označení umělce jako DVJ. Tento systém umožnil naprosto stejnou práci s obrazovým materiálem jako se zvukem (scratch, backspin, rovnání tracků apod.) a nebylo nutné, aby se DVJ učil nové principy práce se skladbou. Díky čtyřkanálovému pultu bylo možné v jednom okamžiku míchat až čtyři zdroje obrazu, kterými nutně nemusely být jen zmíněné DVD přehrávače, ale i další zdroje signálu, jako například kamery rozmístěné po klubu. Dotykovým displejem na SVM-1000 je možné interaktivně efektovat obraz i zvuk najednou a vše je v tomto systému synchronní a jde ruku v ruce. Tím vznikl svět, který rozšířil hudební produkci o další vjem - obraz. Vzniklo tak nespočet množství videí a videoklipů hýřících kreativitou a nápady tvůrců, kteří konečně mohli vyjádřit pocity ze skladby vizuálně. Omezení však stálo na obrazové normě (PAL/NTSC), ve které celý systém pracuje. Je stále dostačující, ale technologie se posunuly dál a HD a FullHD obraz vyžadoval inovaci. Nedošlo ale k přepracování původního konceptu, ale ke vzniku zařízení, které odpovídá dnešním trendům. A tím je počítač a konzole. Výsledkem je vlastně rozšíření systému DDJ-RZ o video část - na hardwarové úrovni o zobrazovače a na straně programu o plug-in, který zajišťuje celý proces zpracování obrazových materiálu.
Obrázek
Základní popis
Konzole DDJ-RZX tedy vlastně vychází z již zmíněného modelu RZ a je obohacena o dotykové zobrazovače a několik další modulů. Jak výrobce uvádí, jedná se vlastně o ekvivalent přehrávačů CDJ-2000NXS2 a DJM-900NXS2, jen s funkcí míchání videa. Konzole umí fungovat ve třech režimech. Lze ji použít jako samostatně fungující mixážní pult (stand-alone mode), kdy zdrojem signálu mohou být až čtyři linková zařízení, nebo dva gramofony. Část přehrávačů je pak ale nefunkční, a i jedna z efektových jednotek nemůže plnit svou funkci. Druhým režimem je funkce odpovídající „klasické“ konzoly pro přehrávání pouze hudebního obsahu. A třetí režim, pro nás ten nejdůležitější, je samozřejmě přehrávání videoklipů. K tomu je potřeba řádné programové vybavení, a to Rekordbox DJ s DVS a Video plug-in.

Rozložení ovládacích prvků
Jedná se o klasický koncept, který je dobře známý, tedy několika kanálový mixážní pult uprostřed a dva moduly přehrávačů po stranách plus tři LCD v hodní části.

Část mixážního pultu
Mixážní pult je 4+1+2 kanálový. Tím je myšleno, že se jedná o 4 kanály pro standardní míchání + 1 kanál sampléru + 2 pro mikrofony. Rozložení ovladačů v každém kanálu vychází ze standardního konceptu. Tahový fader pro řízení hlasitosti, otočené potenciometry pro 3pásmový ekvalizér, nastavení citlivosti (Gain) a efektovou jednotku (COLOR FX). Samozřejmostí je CUE tlačítko pro příposlech do sluchátek. V hodní části jsou knoflíky pro přiřazení první a druhé efektové jednotky, tlačítko LOAD pro přímé načtení skladby do daného kanálu a volba zdroje signálu (přepínač LINE/PHONO/USB ). Dole pod každým kanálovým faderem máme k dispozici přepínač pro deaktivaci nebo přiřazení kanálu ke straně cross-faderu, který je umístěn zcela dole.

Sampler má vlastní tahový potenciometr, opět nastavení zisku (Gain), efektovou jednotku (COLOR FX), volbu kvantizace a vazbu na synchronizaci (SYNC - MASTER).

Modul pro řízení mikrofonních vstupů se nalézá zcela vlevo s nezávislým nastavení citlivosti pro oba mikrofony, ale se sdruženým třípásmovým ekvalizérem. Doplňkem je samostatná efektová jednotka se čtyřmi režimy (ECHO - REVERB - PITCH - V TUNE) s nastavením příslušného parametru.

Efektový jednotka COLOR FX s šesti režimy, a opět s měnitelným parametrem, má vazbu právě na již zmíněné kanálové potenciometry.

V pravé části se nachází nastavení hlasitosti hlavního (MASTER) a příposlechového výstupu (BOOTH) společně s přepínači pro volbu křivky průběhu ekvalizéru, potenciometru pro hlasitost a cross-faderu.

Poslední častí je modul OSC sampler, což je, řekněme, generátor čtyř oscilátorových zvuků s měnitelnou hlasitostí a frekvencí.
Obrázek
Část přehrávačů
Vychází z koncepce DDJ-RZ a měla by funkčně nahradit DJ-2000NXS2. Základem je samozřejmě velký Jog-Wheel s nastavitelným odporem síly (JOG FEEL ADJUST), tahový fader pro ovládání rychlosti přehrávaní a kulaté knoflíky PLAY a CUE. Pod Jogem je PAD banka s deseti režimy činnosti, přičemž velké gumové knoflíky se podbarvují podle právě navolené funkce. V levé spodní části je LOOP modul a řízení sekvenceru. Horní oblast je věnována několika parametrové efektové jednotce. Směr přehrávání měníme díky DIRECTION ovladači. Samozřejmostí je SYNC tlačítko s volbou MASTER režimu. Většina ovládacích prvků má ještě sekundární funkci, ke které lze přistoupit knoflíkem SHIFT (u každého je zobrazena inverzním textem).

Horní modul LCD zobrazovačů
Má za úkol nás informovat o přehrávaném zvuku formou křivek, nebo o obrazovém výstupu, což se týká prostředního displeje. Ty postraní, umístěné vždy nad přehrávačem, nám samozřejmě říkají, jakou skladbu hrajeme a kde se v ní nacházíme, jakou má rychlost, a v případě videorežimu zobrazují videoklip. Pomocí tlačítek napravo od zobrazovačů můžeme přepnout náhled na nastavení efektové jednotky.

Programové vybavení
Aplikačním prostředím se u toho pultu stal program Rekordbox, který uživatelé přehrávačů Pioneer velmi dobře znají. Jeho první verze byly určené výhradně pro analýzu tracků a jejich skládání do playlistů, tak aby bylo umožněno přehrávači s nimi lépe pracovat. Vzali jste tedy skladby a playlisty, nechali proběhnout analýzu a pak vyexportovali obsah na USB flashdisk, ze kterého jste hráli v přehrávači. Díky tomuto konceptu bylo možné pohodlně skladby řadit, vytvářet Cue Points a editovat jména a popisy. Tato funkčnost, označená jako Export, je v Rekordboxu samozřejmě zachována. Ale vývoj se posunul dál a z této aplikace se stalo univerzální prostředí i pro DVS - hraní z kontroléru a notebooku. V tuto chvíli ale hovoříme o režimu Performace, kdy je aplikace nasměrována na spojení s DJským kontrolérem. Výhodou je samozřejmě fakt, že stále využíváme stejnou knihovnu muziky. Tím vlastně nahradila dlouho používané Serato, k jehož funkci je naprosto ekvivalentní.

Instalaci Rekordboxu si stáhneme ze stránek Pioneer a nebo KUVO, kde je nutné provést registraci. Nutno podotknout, že celý tento proces zabere několik minut, včetně aktivace účtu. Po stažení a nainstalování se nás program zeptá na licence, které jsou u DDJ-RZX na třech kartách v balíčku u putlu. Jedná se o Rekordbox Dj, Rekordbox DVS a Rekordbox Video. Tyto moduly lze pustit bez licence i ve 30denním zkušebním režimu pro otestování. Režim Export je samozřejmě neomezený.

Máme tedy aplikaci, která nám ukazuje skladby a videa, která chceme hrát a máme je rozdělené do složek podle žánru, nebo prostě podle playlistu. Postupně proběhne analýza a vše je připraveno k tomu, aby se mohly načítat do jednotlivých stop, které odpovídají přehrávačům. Vzhled lze přepínat mezi dvěma nebo čtyřmi přehrávači a volitelným horizontálním nebo vertikální zobrazováním průběhu. U každé navolené skladby je vidět tempo, CUE pointy a další doplňujíc informace (tónina, čas apod.).

Kromě zobrazení přehrávačů máme k dispozici náhled na sampler a na míchání videa. Sampler může čerpat z banky prakticky jakýchkoliv zvukových formátů, od diskrétních zvuků až po celé smyčky nebo skladby.

Video část má za hlavní úkol definovat a provádět prolínání obrazu s efektem. Doplňující funkcí je Text Presenter - prostě a jednoduše zobrazovač námi napsaného textu. Kromě všech interních zdrojů obrazu lze připojit i vnější externí zařízení, jako například kameru nebo capture kartu a její obraz přimíchat do naší produkce. Tady bych rád upozornil uživatele počítačů Apple, že ne každá „věc“, která poskytuje obraz je použitelná v této aplikaci. Obecně platí pravidlo, že když daný zdroj videa nevidíme v QuickTime, tak nebude fungovat ani zde. Vyzkoušené jsou USB-WebCam, ale na capture karty od Aver můžete zapomenout (Gamer / Streamer). Naopak s jistotou fungují moduly od Blackmagic Design (UltraStudio Mini Recorder).

Pomocí horní lišty této aplikace aktivujeme jednotlivé panely nebo moduly, které chceme například neparametrizovat, nebo do nich načíst data. Svou oblast tak má efektová jednotka (FX), cross-fader (CFX), sampler, mixer, rekordér (REC) a video. V některých případech je tato cesta pohodlnější, než listovat v menu na zobrazovači kontroléru (efektová jednotka) a někdy je nutnost ji použít (sampler).

Po propojení pultu s notebookem a spuštěním programu nás systém Mac OS X vyzve k instalaci ovladačů, kterou provede automaticky. Ve Windows je nutné stáhnou a nainstalovat ovladače manuálně. V tuto chvíli je vše připravené ke hraní.
Obrázek
Funkce jednotlivých částí
V režimu stand-alone (nemáme připojený počítač) se jedná vlastně jen o mixážní pult se základní efektovou jednotkou. Zobrazovače jsou bez funkce, tedy kromě středového, který ukazuje zdroj vstupního signálu. Lze tedy připojit zdroje analogového signálu pomocí RCA konektorů na zadní straně (4x linka, 2x gramofon) a samozřejmě lze využít dva mikrofonní vstupy. Efektovat lze třemi jednotkami (Sound Color FX, Mic FX a OSC Sampler).

V jakémsi hybridním režimu, kdy máme připojené PC ale nepoužíváme DVS software, se DDJ-RZX chová jako několikakanálová zvuková karta a my ji můžeme namapovat do Abletonu a podobně.

Kompletní funkčnost nabízí až v okamžiku, kdy připojíme počítač a spustíme program Rekordbox v režimu Performance. V tu chvíli ožijí zobrazovače a lze celou konzoly plně využit.

Mixážní pult má tedy za úkol smíchat jednotlivé zdroje signálu, kdy indikace jejich síly je vždy zobrazena stupnicí LED diod (zelená - žlutá – červená). Knoflíkem citlivosti tedy nastavíme správnou úroveň signálu tak, aby u všech kanálů byla pokud možno stejná, a to vždy při vynulovaném ekvalizéru. Jednotlivé skladby mícháme tahovými potenciometry, které mohou zároveň řešit funkci Fader Start, tzn. automatické spuštění skladby při vytažení. Zdroj signálu lze vybírat přepínači nad každým kanálem (analogový nebo USB) a právě proto, že konzole disponuje dvěma hostitelskými USB porty, lze připojit dva na sobě nezávislé PC. To, které z nich budeme používat pro levou nebo pravou dvojici kanálu, lze vybrat knoflíky A/B v horní časti a jejich aktivita je zobrazována žlutými LED diodami. Výběr skladeb a pohyb po adresářích v aplikaci lze provádět jednoduše přímo z pultu tak, abychom nebyli nuceni sahat na klávesnici. K tomuto účelu jsou k dispozici dva rotační enkodéry, které stlačením potvrdí naši volbu. Pod nimi jsou tlačítka BACK (o úroveň výš) a Tag Track (pro označení skladby - připrava). Načtení tracku lze provést jednoduše a přímo tlačítky LOAD nad každým ze čtyř kanálů (je to daleko přehlednější, než stále přemýšlet do kterého decku danou skladbu načítáme. Oba dva enkodéry jsou si rovnocenné.

Prostřední zobrazovací modul nám ukazuje v jednom režimu průběhy zvukové stopy linek a nastavení SYNC funkce (Waveform) nebo finální video signál (Master video) - přepínáme knoflíkem VIEW vlevo nahoře. Tlačítko pod ním (2DECK/4DECK) volí mezi zobrazením 2 nebo 4 stop a případně mění směr pohybu průběhu (horizontálně nebo vertikálně). Další využití LCD je pro zobrazení nastavení efektové jednotky. V standardním SINGLE režimu se dají upravit parametry SOUND COLOR FX jednotky pro všechny kanály dohromady. Pokud navolíme MULTI režim, můžeme pomocí menu na zobrazovači každému kanálu přiřadit jiný efekt. Kromě těchto „pracovních“ funkcí nám zobrazovač poskytne možnost změny parametrů pultu, jako je například utlumení výstupních signálů, kalibrace dotykové obrazovky a podobně - tlačítko UTILITY.

Obě strany přehrávačů jsou totožně vybavené. Klasikou jsou velké JOG Wheel pro dorovnání rychlosti a pozice ve skladbě, tlačítka PLAY a CUE. Spodní banka s osmi barevně podsvícenými PADy umožňuje rychle přistoupit k CUE bodům (HOT CUE), přeskakování po částech taktu (BEAT JUMP), efekty PAD FX 1 a 2, SLICER (rozdělení taktu na jednotlivé doby), odbavení i ve smyčce (SLICER LOOP) a SAMPLER. Stav v daném režimu je vidět na zobrazovači s vybraným módem VIEW - PAD INFO. Dalším režimem LCD je TRACK INFO, který zobrazí klasický vizuál ke skladbě - celkový průběh, jméno, rychlost a aktivní deck (stopu 1-2 na levém nebo 3-4 na pravém). V horní části zobrazovače máme k dispozici parametry efektového modulu. Zde existují dva režimy. SIMPLE effect, což je jeden efekt s třemi parametry nebo MULTI, což jsou tři na sobě nezávislé efekty (FX-MODE). Nastavení lze provádět buďto knoflíky pod LCD (1-2-3 / FX-SELECT), nebo dotykem na zobrazovači a vybrat si z menu. Navíc je zde čtvrtý, post-efekt, který se ovládá pouze páčkou dolů (známe z efektové jednotky RMX-1000) a umožňuje simulovat například zastavení vinylové desky a další. Vazba na daný kanál mixážního pultu je prováděna knoflíky nad každým kanálem FX-1/2 a lze tedy použit obě efektové jednotky (z levého i pravého decku) najednou. Všechny funkce lze provozovat buďto ve „volném“ režimu bez ohledu na takty skladby, nebo je s funkcí QUANTIZE synchronizovat s beatem. PAD funkce mají také své parametry, které se mění knoflíky PARAMETER1 / 2, ve spodní pravé části.

Dalším režimem LCD a efektové jednotky je dotykový mód, kdy podle pohybu ve dvou osách X a Y můžeme měnit dva parametry COMBO FX nebo upravovat chování sampleru (SAMPLER REPEAT). Nastavení lze opět upravit dvojklikem na příslušná tlačítka v pravé části zobrazovací jednotky.

Novinkou je programovatelný sekvencer k sampleru. Nejsme tedy omezení pouze na vyťukávání rytmu v reálném čase na PADech, ale můžeme tuto sekvenci až osmi zvuků „nahrát“ pod jeden z PADů (vzniká tedy až osm sekvencí) a odbavovat je. Proto knoflíky SEQUNCER PLAY pro přehrání, OVEDRUB pro nahrávání, SLOT pro výběr PADu, pod který se sekvence uloží, a SAVE. Sampler má vlastní nezávislý kanál na pultu a lze ho samozřejmě efektovat. Má i samostatnou volbu kvantizace.

Dalším modulem je LOOP jednotka, díky které lze okamžitě vytvořit opakovací smyčku s různou délkou a začátkem. Knoflíky 1/2 a 2X ji lze zkracovat a prodlužovat s ohledem na beat a s SHIFTem, kdy vyvoláme sekundární chování tlačítka, můžeme skákat po skladbě, ale vždy přesně opět s ohledem na jednotlivé doby.

Jako vždy nechybí tolik diskutované tlačítko SYNC a MASTER pro volbu hlavního tracku, podle kterého se bude vše ostatní synchronizovat. Většina knoflíků má dvě funkce, kdy k té druhé samozřejmě přistupujeme pomocí SHIFTu a je popsána inverzním textem.

Poslední funkcí, vlastně tou nejdůležitější, která právě DDJ-RZX odlišuje od ostatních kontrolérů, je možnost práce s obrazovým materiálem, tedy videoklipem. K tomu byl doplněn program Rekordbox DJ o video plug-in, který je nutný k tomu, aby bylo možné odbavovat video skladby. To, že můžeme videoklip načíst, zanalyzovat a odbavit, stejně jako jakoukoliv MP3 je samozřejmostí.

Takže stejně, jako když chceme míchat zvukovou stopu, tak pracujeme s videoklipem. Na přehrávačích lze scratchovat, používat Backspin atd. Na mixážním pultu „vytahujeme“ úroveň videa, stejně jako tahovým potenciometrem řídíme hlasitost zvuku. Obě tyto složky tak jdou ruku v ruce. Důležitým krokem je prolínání dvou obrazů, což může být nejenom pouhé sečtení dvou obrazových složek, ale máme k dispozici 32 efektů prolnutí (mezi stranou A a B cross-faderu). Výběr a nastavení video části nejdeme v Rekordboxu, pokuď v horní liště klikneme na ikonu s nápisem VIDEO. Tím se prostřední panel v aplikaci přepne do režimu nastavení a míchání videa. Zde je možné, podobně jako na jednotlivých LCD zobrazovačích, vybrat dotykový efekt, připravit si text, naklíčovat obrázek s logem, nebo aktivovat zařízení pro zachytávání externího obrazu (capture kartu). Díky aktivované funkci AVSYNC je vše synchronní a funguje dohromady.

Obrazovku hlavního, středového, LCD přepneme do zobrazení MASTER-VIDEO tak, abychom měli dohled nad výsledným produktem. Náhled na obraz jednotlivých skladeb je vidět na příslušných LCD nad každým z přehrávačů v režimu DECK 1/2 VIDEO. V rámci COMBO FX modulu využíváme dotykovou efektovou jednotku i pro ovlivňování obrazu tak, že si v horní části vybereme obrazový efekt, který ovlivní samozřejmě i zvuk a pohybem po dotykové ploše s efektem pracujeme. Vše je perfektně synchronní a produkci tak posouváme o úroveň výše. V základním zobrazení je pro efektování vyhrazena jen část z celé plochy zobrazovací jednotky. Ikonou v pravém horním rohu lze však použit režim celé obrazovky.
Obrázek
Závěr
DDJ-RZX je opravdu prémiová konzole, která je perfektně vybavená. Ne nadarmo je označována jako vlajková loď firmy Pioneer. V rámci zpracování nelze nic vytknout a materiály odpovídají řadě NXS2, které má být tento produkt ekvivalentní. Programové vybavení je taktéž dotaženo do stabilního stavu a během mého testování nevykazovalo žádnou chybu nebo problém. Instalace je naprosto bez problémů a systém si sám požádal o ovladače. K dispozici je aplikace pro aktualizaci firmware, pomocí které jsem aktualizoval verzi firmware - nutno podotknout, že až na třetí pokus. Díky konceptu jedné aplikace pro všechny produkty CDJ, DDJ a XDJ, jsem mohl pohodlně používat jednu databázi skladeb a nebylo nutné se přepínat mezi aplikacemi, nebo přenášet data do více lokací. Jako soubory pro video jsem používal formát mp4 (kodek H.264). Soubory WMV nelze načíst vůbec, soubory MOV jdou sice načíst do knihovny médií, ale při pokusu o načtení do přehrávače aplikace hlásí, že se jedná o nepodporovaný formát. Testováno na Mac Book Pro Retina 13” Mid2014 - i5, 8 GB RAM, Mac OS X 10.4 Yosemite. Registrace účtu na KUVO, která je nezbytná pro zalicencování aplikace a nadstaveb byla pomocí mailu hotová během několika minut.

Zařízení bych vytknul jednu věc, s kterou jsem byl opravdu nespokojený, a týká se sampleru. Samostatné odbavování zvuků je naprosto v pořádku, s kvantizací se člověk trefí do doby kdykoliv, ale naprogramovat sekvenci, kterou prakticky nejde editovat a cíleně ji uložit, byl v prvních okamžicích nadlidský úkol a paradoxně právě u této činnosti jsem při testování strávil nejvíce času. Naprosto nepřehledné je ukládání do slotu, kdy PAD, pod který jsem chtěl uložit sekvenci, nebyl nijak podbarven a tak se člověk jen domníval, kam se co uloží. Toto ale není problém konzole jako takové, ale jde o firmware a případně programovou úpravu v Rekordboxu.

V tuto chvíli je nutné doufat, že hraní obrazu najde dostatek příznivců, neboť tato disciplína DJingu, neboli DVJing, je poměrně komplikovaným oborem, pokud si DJ opravdu připravuje poctivě materiál, který chce hrát. Musí tak dlouhé hodiny strávit výběrem nejenom skladby, ale i vhodných video smyček a podle pocitu je sestříhat. Je z něj najednou animátor, střihač, režisér a producent v jedné osobě. Naštěstí je čím dál více internetových obchodů, kde lze skladby koupit i s obrazovým materiálem (nejenom komerční videoklipy, ale i house, techno atd.) a čím dál více lidí po celém světě se vydalo právě touto cestou.

Výrobce: Pioneer
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.

Václav Klouda

Odpovědět