Numark Party Mix

Numark Party Mix

Dvoudecková DJ konzole se zabudovaným světelným efektem.
7. 10. 2016

Firma Numark chrlí na DJ trh jednu novinku za druhou. Postupně zaplňují díry na trhu, co se určení a vybavení týká. Ve výrobním programu najdeme jednoduché konzole pro začátečníky, slušně vybavené konzole pro pokročilé i plně profesionální konzole s barevnými displayi pro profesionály. Do první skupiny patří i dnes testovaná DJ konzole Numark Party Mix.

Party Mix je primárně určen pro nenáročné uživatel, který se spokojí se základními funkcemi a se dvěma přehrávači. Rozměry konzole jsou opravdu malé 327x195x40mm. Pro představu je to přibližně polovina 15” notebooku.

První dojem
Když jsem viděl na Internetu, co na mě čeká, říkal jsem si, že to bude laciná hračka nevalného provedení. Jaké bylo moje překvapení při rozbalení krabice. Velmi slušně vyrobená konzole s kvalitními ovládacími prvky a dvěma talíři připravenými pro mix nebo scratch. Samozřejmě, konzole je vyrobená z plastu, ale to jsou i ty za 20 tisíc. Všechny ovládací prvky mají pevný chod a nenastává zde žádné vyklání knobů, nebo samovolné měnění hodnot při otřesech. Kryty na faderech a knobech jsou stejné, jako na velkých konzolích firmy Numark, a z toho plyne i dobrá ovladatelnost. Dokonce i na malé rozměry jsou mezery mezi jednotlivými prvky dobře nastaveny, takže se i velké prsty mezi ovladače dobře vejdou. Osobně bych zařadil kvalitu zpracování a výroby mezi výrobky o jednu, nebo dvě, třídy výše.

Určité limitace zde jsou a jsou dány hlavně malými rozměry. Například všechny fadery jsou jen 60mm, což vadí hlavně u Pitch faderů. Kvůli omezení počtu knobů na mixu jsou korekce pro výšky a středy společné na jednom ovládacím prvku, filtr nelze ovládat z panelu vůbec. Stejně tak je na zadní straně připojení k USB sběrnici počítače řešeno úplně neprakticky, pevně připojeným kabelem. Přitom by se na zadní panel USB konektor určitě vešel.
Popis
DJ konzole Numark Party Mix je rozdělena na tři hlavní části. Levý deck, mixer a pravý deck. Ovládací prvky obou decků jsou naprosto shodné. Na malém prostoru zde najdeme deset podsvětlených tlačítek, jeden fader a jog talíř. Sedm tlačítek je větších - tři slouží pro funkce Play, Cut a Synch, čtyři jsou multifunkční pady. Těm určuje funkci menší tlačítko s LED kontrolou zvolené funkce. Na výběr je cut, loop, sampler a efekty. Na jedné straně talíře je tlačítko pro aktivaci odposlechu zvoleného decku, na straně druhé se nachází tlačítko pro přepínání funkcí talíře. Může fungovat jako scratch nebo jog.

Střední část konzole je vyhrazena pro mixer. Každý kanál má k dispozici nastavení gainu, regulace výšek a basů, a řízení hlasitosti 60mm faderem. Samozřejmě nesmí chybět crossfader pro pohodlné mixy, nebo rychlé efekty. Nad ním se nachází tři potenciometry pro řízení hlasitosti hlavního výstupů, sluchátkového výstupu a mixování monitorovaného signálu s hlavním výstupem do sluchátek. V horní části je otočný encoder s tlačítkovou funkcí a dvě samostatná tlačítka. Encoder slouží pro pohodlné procházení seznamů písniček v browseru programu, stiskem se přepíná mezi adresáři a soubory. Samostatnými tlačítky se vybraný track vloží do jednoho nebo druhého decku.

Na přední straně je vyveden 3,5mm jack konektor pro připojení sluchátek. Na zadním panelu se nachází přípojný kabel s USB konektorem, trojice LED světelné show, malé tlačítko pro přepínání režimu světelného efektu a dvojice RCA konektorů sloužící jako hlavní zvukový výstup.

Světelná show
Tahákem, který láká potencionální kupce, je zabudovaná světelná show. Pod tímto honosným označení se ukrývají tři LED ukryté pod plastovými kryty. Ty jsou ve tvaru broušeného diamantu, který zaručuje rozptyl světla před konzolí. Každá LED má vlastní barvu, show je tedy složena z červené, modré a zelené barvy. Na první pohled to vypadá jen jako marketingový tah na mladé zákazníky, ale je pravda, že ta pravá show nastala při testování konzole večer. Najednou bylo vidět, že tři LED mají slušný výkon na menší a střední párty.

Na zadním panelu je malé tlačítko, které přepíná několik režimů blikání diod. První je režim Program, ve kterém diody blikají podle předprogramovaného algoritmu. Druhý režim je Auto Program, kdy diody svítí podle algoritmu řízeného hudbou. Další režim reaguje pouze na hudbu. Následně lze diody rozsvítit na stálo a také je zcela zhasnout.

Trochu sporné je umístění LED na zadním panelu. Ve spoustě klubů je místo pro DJ uděláno tak, aby byl krytý před nápory písněchtivých návštěvníků se zvýšeným čelem. Tam bude světelná show naprosto k ničemu. Druhý příklad z praxe je konzole umístěná před notebookem, kde se také LED moc neuplatní. Ale na domácí, nebo studenské párty, bude DJ s blikající konzolí za hvězdu.
Software
Jak je u firmy Numark zvykem, nenechává uživatel bez softwarové podpory. S konzolí je dodáván program Virtual DJ LE 8. Lépe řečeno, uživatel si musí na stránkách firmy Numark konzoli registrovat, a poté získá odkaz na stažení programu a licenční číslo. Instalace je bezproblémová jak na Windows, tak i Mac OS systémech. Konzole nemá žádné speciální ovladače a tak se hned po připojení do počítače nainstaluje s univerzálními drivery systému. Při prvním spuštěním Virtual DJ program nalezne připojená hardware a nabídne uživateli nastavení všech rozhraní přímo pro konzoli. Stačí jen průvodce odklepnout a začít hrát. Grafické rozhraní je vytvořené podle vzhledu konzole, takže uživatel vidí na obrazovce všechny prvky konzole, včetně nastavení LED show.

Program Virtual DJ LE je jen lehce omezená verze profesionálního programu a myslím, že vystačí na většinu hudební produkce. Uživatel má k dispozici dva přehrávače se čtyřmi Cut body, čtyři efekty a čtyři samplery. K tomu slušně vybavený interní mixer a propracovaný prohlížeč. S programem Virtual DJ konzole pracuje bez chyby, perfektně se spáruje a bez problémů hraje. Horší je situace, kdy má uživatel oblíbený program od jiného výrobce. Zkoušel jsem TRAKTOR 2 i DeckaDance. Jediné co se podaří rychle nastavit je zvukový výstup, a to ne vždy. Ovladač je nutné manuálně nakonfigurovat, což zabere víc času, než se naučit s programem Virtual DJ, takže je vlastně neekonomické se tím vůbec zabývat.

DJ konzole Numark Party Mix velmi příjemně překvapila. Prakticky se jedná o velmi dobře vyrobený ovladač s integrovaným audio převodníkem a světelnou show. Kdybych to měl shrnout, tak okolo dvou a půl tisíc se nenajde moc podobných zařízení ke koupi. Buď nemají audio převodník, nebo nejsou tak dobře vyrobené. Numark dokázal vše sjednotit a vložit do jednoho balení. Světelná show je kapitola sama o sobě. Na první pohled se může zdát (a samotnému se mi to stalo), že je to jen obchodní tah, aby se přitáhli mladí zákazníci. No, ale kdo neviděl na vlastní oči, neuvěří. Ono to opravdu funguje a nějakou parádu to udělá. Sice není úplně ideální, ale na malé akce dostačující. Pokud hledáte kvalitní konzoli za příznivou cenu, určitě Numark Party Mix zahrňte mezi své kandidáty.

Výrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.