Numark NS6II

Numark NS6II

Profesionální čtyřkanálový DJ kontrolér.
14. 3. 2018

Mezi velkou nabídkou DJ kontrolérů je jen několik firem, které udávají směr. Jednou z nich je firma Numark, které dokáže rychle reagovat na poptávku trhu, ať se jedná o amatéry, běžné uživatele i profesionály. V dnešním testu si podíváme na jednu z vlajkových lodí firmy Numark, typ NS6 ve druhé generaci.

Když jsem zmínil udávání směru, tak právě předchozí generace NS6 byla vůbec prvním čtyřkanálovým kontrolérem na trhu. Doba jde dál a na trhu se objevila celá řada konkurenčních konzolí, které se předhání o získání zákazníka. Ono není divu, protože se pohybujeme v cenové hladině 15 - 20 tisíc korun, kde už jsou zisky vyšší, než u konzolí za 1500 Kč. Nechme teorie a pojďme se podívat co nabízí Numark NS6II.
První setkání
Pokud se s konzolí NS6II setkáte poprvé, ohromí vás svými rozměry. Jen šířka konzole je 56,8 cm a délka 35 cm, na výšku má pak 6,5 cm. Váha je také docela slušná, 4,18 kg se při každodenním stěhování pronesou, na druhou stranu kontrolér na stole nikam neodjede.

Uvnitř krabice čeká na uživatele, kromě samotné konzole i externí zdroj, jeden USB kabel, karta a návod na stažení a instalaci softwaru, příručka pro rychlý start, manuál záruky a samozřejmě nezbytné samolepky. Kdo bude potřebovat podrobnější manuál, musí si ho stáhnout z internetových stránek výrobce.

Jak jsem již zmínil, respekt budí i váha. Když držíte konzoli v ruce, je to pořádný kus hardware. Je to především využití silných plastů a vyztužení, které by mělo odolat i drsnějšímu zacházení. Také dvě kovové plotny o rozměrech šesti palců něco váží. Na vrchní panel je také využít hliník, a aby toho kovu nebylo málo, jsou na přední straně dvě ochranné uši, které mají za úkol chránit potenciometry na předním panelu.

Zadní panel
Zadní panel je poset připojovacími konektory. Jako hlavní výstup jsou zde použity dva profesionální XLR konektory pro levý a pravý kanál, které lze připojit rovnou do zesilovače nebo aktivních reprobeden. Následuje čtveřice RCA konektorů, přičemž dva jsou pro Master výstup a dva pro odposlech označený Boot. Jak Master, tak i Boot mají samostatnou regulaci výstupní úrovně v horní části vrchního panelu. Aby se to dobře odlišilo, mají potenciometry červenou barvu a oba oddělují ovladače pro procházení průzkumníka.

Na zadním panelu dále naleznete dva 6,3mm konektory pro připojení dvou dynamických mikrofonů. Oba mají samostatnou regulaci hloubek, výšek a hlasitosti umístěné na předním panelu. Signál z mikrofonů je připojen přímo na hlavní výstup.

Kdo by chtěl, má možnost připojit dvě CD nebo dva gramofony, popřípadě jejích kombinace. Ty mají na zadním panelu přípojná místa v podobě dvou páru RCA konektorů. U každého páru je přepínač mezi linkou (CD) a gramofonem. Zabudovaný RIAA předzesilovač dovoluje připojit gramofon s magnetodynamickou vložkou přímo do konzole. K dispozici je u zemnící svorka. Oba vstupy mohou pomocí time code CD nebo LP ovládat software, nebo je lze na kanálech 3 a 4 vestavěného mixeru připojit přímo do Master výstupu a kombinovat hru počítače s CD nebo gramcem. Super věc je, že uživatel má k dispozici všechny možnosti korekcí a filtrů, jako při hře z počítače. Zadní panel zakončuje konektor pro připojení síťového adaptéru a vypínač.
Dvojice USB
Překvapením, hlavně pro profesionální DJ, je dvojice USB vstupů. Ta dovoluje připojit dva počítače současně a na vrchním panelu je možné vybírat z kterého počítače se bude hrát. Spousta běžných uživatelů si asi řekne, k čemu je taková „blbost“ dobrá. Tak zde je pár příkladů. Hraní setů dvou DJ, kteří mohou plynule přecházet z jednoho počítače na druhý, aniž by bylo potřeba zastavovat párty. Pro jeden počítač je možné využít kanály 1 a 3 na mixeru, pro druhý 2 a 4. Další možnost je, že jeden DJ dohrává, druhý se mezitím připojí a až začne hrát, tak se ten první odpojí a může letět na další párty. Tedy za předpokladu, že konzole je součástí aparatury klubu. Určitě by se našlo ještě spousta dalších využití, každopádně to Numark NS6II umí.

Audio převodník
Vestavěný audio převodník pracuje se vzorkovací frekvencí 44,1 kHz při rozlišení 24 bitů. Frekvenční rozsah je dán vzorkovací frekvencí a je od 20 Hz do 20 kHz. Možná se to bude zdát někomu v době kvalitních audio převodníků pracujících až do 192 kHz málo, ale ruku na srdce, nejpoužívanější formát audio souborů je MP3. Jedná se o destruktivní kompresi, která degraduje zvukovou kvalitu souboru. Čím je u MP3 komprese větší, tím méně je ve zvuku výšek. Například 192 kbps končí s výškami okolo 15 kHz, což už je sakra znát. Jiné druhy kodeků zase ubírají na dynamickém rozsahu atd. Vždy bude něco chybět. Jediné kvalitní formáty jsou WAV, AIFF a Flac. Ale kdo je používá? Myslím si, že tak profesionálové s vlastní tvorbou. Tím pádem jsou technické parametry konzole Numark NS6II víc než dostačující.
V základu má audiopřevodník v NS6II dva stereo vstupy a dva výstupy. Vstupy jsou jasně dané na zadním panelu čtyřmi RCA konektory. Jeden stereo výstup je vyveden jako Master a druhý slouží pro sluchátka. Ty jsou vyvedeny na předním panelu v podobě 3,5 a 6,3 mm konektorů. Uživatel tak nemusí zbytečně používat redukce. Sluchátkový výstup je dostatečně dimenzovaný a dovoluje hrát hodně hlasitě. Potenciometrem Cue Mix si lze volit, co bude ve sluchátkách hrát - zda jen odposlech Cue, nebo plynule přejít na hlavní zvukový výstup. Je zde i možnost rozdělení signálu, kdy v jednom sluchátku hraje odposlech a ve druhém hlavní program. Hlasitost sluchátek se řídí samostatným potenciometrem.

Vrchní panel
Velká plocha vrchního panelu je funkčně rozdělena na několik částí. Dva přehrávače, čtyřkanálový mixer, dva sloty efektové jednotky a sekce pro ovládání průzkumníka. Všechny ovládací prvky a tlačítka mají precizní chod. Fadery i otočné potenciometry jsou dostatečně tuhé a určitě nebude docházet k samovolnému nastavení při razantním zacházením. Obzvlášť to platí u faderů na změnu rychlosti. Ty mají 100mm dráhu a jejich chod je velmi tuhý, což je plus. Crossfader je naopak velmi volný, prakticky bez odporu. Zde je tato vlastnost velmi vítaná pro rychlý mix a skrečování.
Mixer
Specialitou konzolí firmy Numark je vestavěný mixer. Vždy je připraven nabídnout něco navíc. NS6II má k dispozici čtyři kanály, které jsou seřazeny trochu netradičně v pořadí 3, 1, 2 a 4. Je to dáno tím, že kanály 1 a 2 jsou vždy připraveny pro počítače z obou USB vstupů. Kanály 3 a 4 mohou být využity jak pro počítač, tak také pomocí přepínače pro zvukový signál ze zařízení připojených k RCA vstupům na zadním panelu. Stejně, jako bychom měli k dispozici samostatný DJ mixer. Každý kanál má možnost nastavení vstupní citlivosti, výšky, středy, basy, filtr a hlasitost. Samozřejmostí je možnost Cut odposlechu kanálů do sluchátek. To něco na víc je přepínač, který dovoluje každý kanál libovolně poslat na A a B stranu crossfaderu, nebo je propojit přímo na Master výstup bez crosfaderu. Perfektní při využívání smyček a efektů v sampleru.

Velmi příjemné je ovládání filtru s velkým krytem, který se dobře drží. Klasicky na jednu stranu ubírá výšky a na druhou zase basy. Specialitou jsou na dotyk citlivé otočné ovládací prvky, konkrétně i mixeru jsou to korekce, kde lze dotykem docílit „kill“ efektu, tedy úplného potlačení zvoleného korekčního pásma. Dotyková citlivost je u všech prvků, kterých se to týká vypínatelná pomocí samostatného tlačítka.

Kontrola vstupní citlivosti je realizovaní pomocí LED sloupce u každého kanálu a Master výstup má dvojitý sloupec uprostřed mixeru. Sloupec tvoří pět LED, čtyři mají netradičně červenou barvu signalizující přítomnost zvuku na kanálu a poslední LED je bílá. Sice je to mimo obecnou zvyklost, ale funkčně to není nic proti ničemu. Ve tmě navíc bílá LED zazáří a DJ probudí k akci.

Přehrávače
Oba přehrávače nabízí celkem 25 ovládacích prvků. Kromě běžných tlačítek pro spuštění a zastavení přehrávání je zde PAD sekce, kombinující několik funkcí. Osm padů u každého přehrávače má několik režimů. Kromě funkce jsou režimy od sebe odlišeny i barevným podsvícením padů, díky čemu má DJ přehled i ve tmě, co je zvoleného za režim. Pady mají i dynamickou citlivost, což se může hodit při spouštění samplů.

Základní režim padů je Hot Cue. Spouštěcích bodů na skladbě může být definováno až osm. Při aktivaci se přiřazený pad barevně podsvítí. Klepnutím se skladba spustí od nastaveného místa, dvojitým klepnutím se od označeného místa spustí automatická smyčka.

Druhý mód je Auto/Roll. V tomto módu má každý pad určenou svou délku smyčky. Největší je 16 taktů, pak 8, 4, 2, 1, ½, ¼ a ⅛. Tento rychlý přístup dovoluje rychlé vytváření breaků a míchacích ploch.

Podobnou funkci má i Loop Mode, který ovšem dovoluje uživateli definovat smyčku manuálně. K dispozici jsou čtyři nezávislé smyčky, kde se určí počáteční a koncový bod. Společně s definicí, je zde možnost smyčku deaktivovat, přičemž se body nevymažou a smyčka je kdykoliv k dispozici. Dvojklikem se aktivuje druhá banka a uživatel muže nastavit další čtyři smyčky.

Velmi používanou funkcí při živé produkci je sampler. V DJ programu je možné využít až šest slotů řazené v šesti bankách pro vzorky nebo smyčky. Osazení slotu je signalizováno i barevným podsvícením padu. Šest padů je určeno pro vzorky a zbylé dva mají funkci výběru přehrávacího módu a aktivaci opakování. Pady nemají standardně dynamiku. Dvojklikem se dynamika aktivuje a je možné hrát například bicí vzorky s větší expresivitou, než bez dynamiky. V programu Serato DJ Pro lze každý sample slot směrovat na libovolný kanál mixéru. To dovoluje při živé produkci lepší mix než na obrazovce počítače.
Poslední funkcí, kterou pady nabízí je Slicer. Aktivací odpovídá každý pad jedné době detekovaného rytmu skladby. Mají světle modrou barvu a tmavě modrá ukazuje právě hranou dobu. Stiskem se zahraje přiřazený kus skladby. Dvojklikem se spustí pad ve smyčce. Super věc pro rytmické efekty.

Jak jsem již zmínil, Numark NS6II má 100mm dlouhé pitch fadery, se kterými se velmi dobře nastavují drobné změny rychlosti. Jeho rozsah je nastavitelný od 6 do 100%. Příjemná je i LED signalizace pozice originálního tempa. Rychlost je možné přibrzdit nebo zrychlit pomocí dvou tlačítek pod faderem nebo i plotnou přehrávače.

Když už jsem zmínil plotny, neboli Jog kolečka, jsou zde dvě, pro každý přehrávač jeden. Mají kovovou konstrukci s dotykovou citlivostí. Jejích velikost je 6 palců, což zaručuje snadnou manipulaci při ruční synchronizaci nebo při skrečování. Uprostřed plotny je 2” displej, což je novinka konzole NS6II, díky které má DJ přehled o všech údajích skladby. Displej zobrazuje číslo aktivního přehrávače, aktuální pozici ve skladbě, zbývající čas do konce skladby v podobě LED pásu, čas nebo zbývající čas v číselné podobě, rychlost v BPM, polohu, rozsah a číselnou hodnotu pitch faderu, a nakonec signalizaci zamknutí změny ladění Keylock. Displeje jsou velmi přehledné a díky zobrazeným hodnotám není nutné koukat na obrazovku počítače. Vše důležité je vidět přímo na konzoli.

Vyhledávací pásek
Specialitou konzolí Numark je vyhledávací pásek, který dovoluje uživateli rychle přeskočit úsek skladby. Pásek odpovídá délce skladby - levá krajní poloha je začátek, pravá konec skladby. Na rychlé skoky ve skladbě ideální.

Efektová jednotka
Numark NS6II nabízí uživateli celkem šest slotů pro efekty. Ty jsou rozděleny po třech do sekcí A a B. Sekce A je vlevo, B pak vpravo. Na mixeru je možné přiřadit kanály pod jednu z nich, nebo do obou současně. Každá sekce má k dispozici čtyři otočné ovladače a čtyři tlačítka. První tři slouží k aktivaci efektu a nastavení jeho síly. Poslední pro rychlou editaci jednoho parametru, většinou délky efektu nebo rychlosti opakování. Takto to je pokud je aktivní Multi mód. Přepnutím sekce do Single módu jsou všechny ovládací prvky vyhrazeny pro editaci jen jednoho efektu. Ostatní efekty nejsou aktivní. I v efektové sekci mají otočné ovladače citlivost na dotyk a je možné toho využít pro skokové aktivace efektů. Nabídka efektů je závislá na hlavním DJ programu. Konkrétně zde je to Serato DJ Pro, kde je k dispozici základní sada efektů zahrnující několik druhů filtrů, modulačních efektů, zpoždění a dozvuků. Další efekty je možné rozšířit dokoupením balíčků.

Browser
Numark NS6II má také integrované ovládání pro pohodlné proházení souborů rovnou z konzole. Hlavním ovládací prvkem je otočný enkodér, kterým se rychle roluje v nabídce skladeb. Stiskem se přepíná na průchod adresáři nebo parametry skladeb. Jednodušší procházení usnadňují další čtyři tlačítka. Jedno přepíná vzhled programu, druhé tlačítko nabízí krok zpět stisku výběrového enkodéru. Další nabízí přidání vybrané skladby přímo do přípravného adresáře programu Serato. Tlačítka mohou být použita i pro rychlé srovnání skladeb podle názvu, rychlosti, klíče a umělce. Pro vložení vybrané stopy do přehrávačů slouží čtyři tlačítka. Pro každý přehrávač jedno.
Software
Konzole NS6II je přímo navržena pro program Serato DJ Pro, který není přímo součástí dodávky, ale je zde pouze návod, jak jej stáhnou a nainstalovat v počítači. To je sice nepohodlné, ale alespoň získá uživatel poslední aktuální verzi a nemusí mít strach, že by měl starou verzi programu. Osobně jsem nemohl testovací vzorek registrovat pod svůj Numark účet, abych měl plnou verzi programu, tak jsem se rozhodl pro stažení časově omezené zkušební verze Serato DJ Pro. Po stažení a instalaci program poznal konzoli Numark NS6II a spustil se v plné verzi. Program nevyžaduje žádné počáteční nastavení, prostě po spuštění se může začít okamžitě hrát.
V poslední verzi má program přizpůsobené uživatelské rozhraní pro monitory s rozlišením až 4K. To je super při využívání všech přehrávačů a doplňkových funkcí, jako je editace efektů a sampleru. Trochu omezující je situace, kdy notebook má rozlišení displeje okolo 1300 bodů. V tu chvíli je nutné rozhraní upravovat tak, aby se zobrazily funkce, které jsou zrovna potřeba. Většinou stačí v programu vypnout dva přehrávače a už se tam vejde skoro vše. Již v základu je připraveno několik kombinací pracovního prostředí, které ve většině případů upravuje rozmístění přehrávačů a grafických zobrazení tvaru vln přehrávaných skladeb. Jedno nastavení je určeno pro pohodlné procházení integrovaného browseru. Přehrávače se změní na malou linku v horní části obrazovky a zbytek zabírá průzkumník.
Grafické rozhraní programu Serato DJ Pro nemusí všem uživatelům vyhovovat. Tedy hlavně těm, co jsou zvyklí na různé skiny, ale v jednoduchosti je krása. Sám autor programu přiznává, že je pro něj důležitá 100% funkčnost a pokud ji má grafika brzdit, tak pryč s ní. Ve verzi Pro je dokonce program daleko barevnější, než verze Intro. Je to dáno především novými možnostmi konzole s barevně podsvícenými pady a tlačítky, které program adekvátně zobrazuje i ve svém rozhraní. Celkově je program Serato DJ Pro dobře přehledný a není mu co vytknout. Na trochu sparťanský vzhled si lze zvyknout velice rychle a dokonalá funkčnost je jen důkazem přísloví, že méně je někdy více.

Pokud by chtěl uživatel skrečovat pomocí time code CD nebo LP, musí si do programu pořídit DVS rozšíření. Ono těch rozšíření program nabízí více, třeba nové efekty, možnost přehrávání video souborů atd. Dobré na tom je, že je uživateli nedávají do základního balíčku, ale může si vybrat funkce, které potřebuje. Dokonce jsou v menu i vypínatelné, a pokud je uživatel zrovna nepotřebuje, může procesoru počítače ulehčit práci.
Numark NS6II je profesionální DJ konzole, která se nemá za co stydět. Nabízí funkce, které začínají DJ ani nevyužije a profesionál ocenění. On skoro každý ovládací prvek má dvojí funkci a jen se je naučit ovládat bude chtít mnoho hodin učení. Spojení konzole s programem Serato DJ Pro je jen plusem. Program nabízí všechny funkce co konkurence a není důvod používat jiný. Obzvláště, když je program v ceně konzole. Pokud by se našel nějaký důvod používat program jiného výrobce, Numark NS6II je na to připraven, ale málokterý program má namapované ovládání pro tuto konzoli a uživateli nezbývá než se s tím sám popasovat, nebo počkat na nějakého šikovného pionýra, který to za něj udělá a pověsí na internet. Pokud hledá kvalitní a odolnou konzoli, určitě zkuste zařadit mezi své favority i Numark NS6II. Stojí za to.

Oficiální videa výrobceVýrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.