Numark NS4FX

Numark NS4FX

DJ kontrolér pro live streamery.
2. 11. 2022

Firma Numark přináší do světa DJingu další USB kontrolér, který celkem dobře vyplňuje mezeru na trhu. NS4FX nabízí čtyřkanálový mix, velké sekce pro přehrávače s osmi pady, samostatné ovládání průzkumníka programu a doménou je propracovaná efektová sekce. Samotný kontrolér se řadí do střední třídy a to jak cenou, tak provedením. Jsou zde věci, které se najdou v profesionálních ovladačích, jako jsou velké a přiměřeně těžké talíře nebo XLR audio výstupy, které jsou vyváženy, kompletním plastovým provedením známé z nižší třídy. O připojení k počítači se stará USB sběrnice. S dodávaným kabelem USB-A - USB-B se je propojení hračkou. Samostatné ovladače nejsou potřeba, program Serato DJ má v sobě databázi kompatibilních kontrolérů a při instalaci přidá i potřebné ovladače.

Popis
Vzhledově to není na první pohled znát. Hlavně na vrchním panelu jsou plasty velmi dobře provedeny a na první pohled vypadají jako broušený hliník. Až při detailním prohlédnutí se prozradí jejich původ. To, co se mi líbí úplně nejvíc, je, že zde není použita žádná lesklá plocha, která se hned při prvním hraním opatlá otisky prstů. Vše je buď broušený “hliník” u přehrávačů, nebo matná plocha u mixu. Perfektní.

Popisky jsou bílé, takže dobře čitelné i v šeru klubu. Rozšiřující funkce, dostupné přes tlačítko Shift, jsou natištěny už trochu méně praktickou červenou barvou. Ty důležitější u padů mají bílý podklad a jsou už vidět dobře. Numark NS4FX je jeden z mála kontrolérů, který má rozšiřující funkce vůbec označeny. U jiných kontrolérů (a to i u firmy Numark) je jen tlačítko Shift a uživatel může být rád, když jsou popsány alespoň v návodu.

Ač je kontrolér poměrně kompaktní (59,7 x 27,4 x 6,1 cm), nabízí uživateli příjemný komfort při hraní. První, na co každý DJ sáhne, jsou 6” (15,2 cm) velké talíře, nebo chcete-li Jog kolečka, které mají příjemnou váhu a velmi dobře se s nimi hraje. Talíře jsou dvou zónové. Plastovým bokem se možné upravovat synchronizaci skladby, kovovým na dotyk citlivou horní částí lze skrečovat nebo rychle přetáčet track. Nastavení tempa má na starosti 10cm fader s aretací středové hodnoty. Pokud zmiňují fadery, tak musím pochválit jejich tužší chod. Je u všech faderů, kromě crossfaderu, který má samozřejmě úplně volný pohyb pro hudební kreace.

Barevný displej uvnitř talířů nejsou u firmy Numark žádnou novinkou. Uživatelům to přináší lepší komfort při hraní. Aniž by musel koukat do počítače, vidí jaký deck je právě aktivní, graficky i číselně zobrazený zbývající čas skladby, rychlost BPM, ladění, pozici a rozsah Pitch faderu nebo aktivace funkce uzamčení změny ladění Keylock.

Standardní červené podsvícení tlačítek u firmy Numark se zde změnilo na bílou barvu. Popravdě je tato barva příjemnější v temném prostředí klubu. Na druhou stranu, asi by nebylo o moc dražší, aby tlačítka měla RGB podsvícení a reagovala na nastavení programu jako to má konkurence. Serato DJ to umí, jen Numark ne.

Tlačítka pro zvolení funkcí padů jsou úzká, ale není to omezující. Dvě řady po čtyřech padech nabízí uživateli okamžitý přístup k Cue bodům, Auto Loop, Fader Cut nebo spouštění samplů.
Výbornou funkcí jsou samostatná tlačítka pro Looping umístěná vedle padů. Ty je možné použít pro spuštění smyčky a nastavení její délky, aniž by se musel přepínat režim padů.

Mix
Numark NS4FX uživatel rozmazluje i v sekci mixéru. Jsou zde čtyři samostatné kanály. Každému je možné nastavit úroveň, tři pásma ekvalizéru s možností úplného ztlumení pásma, filtr s horní a spodní propustí a velkým knobem na ovládání, aktivovat tlačítko pro odposlech a hlasitost řídit 60mm fadery.

Kanály jsou rozmístěny ve skupině 3-1 a 2-4. Odpovídá přiřazení k přehrávačům. Propojení s Crossfaderem je realizováno pomocí mechanických přepínačů na předním panelu. Každý kanál je možné poslat do strany A, B nebo jej úplně z crossfaderu vyřadit. Mezi kanály jsou LED měřiče úrovní, kde trochu nelogicky čtyři červené LED signalizují úroveň signálu a pátá, bílá, se rozsvítí při překročení výstupní úrovně.

Ve spodní části mixéru se nachází dva potenciometry pro nastavení výstupní úrovně sluchátek a Cue mixu. Ten slouží k nastavení plynulého poměru mezi odposlechem hlavním výstupem.

Všechny fadery a knoby mají příjemně tuhý chod, takže nedochází k samovolnému pohybu při hlasité produkci. Výjimkou je crossfader, který je naopak krásně volný a dovoluje rychlý pohyb při skrečování.

V horní části mixéru se mezi kanály nachází otočný enkodér se dvěma tlačítky, která slouží pro procházení průzkumníka a volbu sklaby. Enkodér má i funkci tlačítka. To přepíná procházení mezi adresáři a samotnými skladbami. Díky tomu je vyhledání skladby otázkou několika vteřin.

Efektová jednotka
Dovětek FX v názvu kontroléru má upozornit na samostatnou ovládací část pro efekty. Všechny ovladače efektové jednotky se nacházejí ve středu mixeru, mezi ovládání průzkumníka a crossfaderem. U minulých kontrolérů bylo ovládání efektové jednotky v horní části přehrávače. Dobře zvolená střední část dovoluje uživateli mít lepší přehled nad aktuálně zvoleným efektem a jeho aktivací na jednotlivých kanálech mixeru.

Jediné omezení je, že i když kontrolér umí obsluhovat čtyři přehrávače a softwarově má každý přehrávač vlastní kanál mixeru, efekty jsou vždy společné pro dva páry kanálů. Znamená to, že efekt aktivovaný na kanálu 1 je automaticky zapnut i na kanálu 3, stejně tak to platí pro pár 2-4.

Jednotka má přímé volení jednoho ze šesti efektů pomocí samostatných podsvětlených tlačítek. Na výběr je Flanger, Phaser, Reverb, Echo a dva filtry - horní a spodní propust. I když ty jsou stále k dispozici i na kanálech mixeru, tak v efektové jednotce jsou trochu navíc.

Efekt se aktivuje pomocí velkého kolébkového spínače se středovou aretací. Ten má dvě polohy. Pokud se posune směrem dolů, pracuje efekt pouze po dobu držení spínače a po puštění se vrátí do středové polohy a efekt se deaktivuje. Posunutím nahoru se poloha spínače zaaretuje a efekt je stále aktivní do opětovného vrácení do středové polohy. Zapnutí efektu je vizuálně zobrazeno blikáním tlačítka zvoleného efektu.

Pro nastavení parametrů efektu jsou zde dva otočné potenciometry a jedno tlačítko. Jedním potenciometrem se volí poměr mezi čistým zvukem a efektem. Druhým se nastavuje parametr efektu. Většinou je to čas / délka efektu, jako je délka dozvuku, synchronizace rychlosti nebo počet opakování. Pokud uživatel nechce automaticky synchronizovat rychlost s tempem skladby, je mezi potenciometry tlačítko Tap na ruční vyťukání tempa do efektové jednotky. Po čtyřech stlačení nastaví jednotka vlastní tempo.

Audio
Numark NS4FX disponuje kvalitním 24bitovým převodníkem, který pracuje s CD vzorkovací frekvencí 44,1 kHz. Díky použitým převodníkům je zvuk perfektně čistý a celkový zvuk tedy určuje kvalita přehrávaných skladeb. Ruku na srdce, kdo z nás hraje z 24bitových WAV nebo FLAC souborů?

Pro dokonalé spojení s aparaturou jsou na zadní straně hned dva páry výstupů. Profesionální s XLR konektory a klasický RCA výstup. Každý má vlastní regulaci hlasitosti v pravém horním rohu. To je možné využít i při hraní, kdy XLR výstup je připojen na PA systém a RCA na odposlech pro DJ.

Mnoho uživatelů ocení i dva mikrofonní vstupy, v podobě 6,3 mm TS konektorů. Jeden je umístěn na zadním panelu, druhý na předním. Oba mají vlastní regulaci hlasitosti a možnosti tónové clony, kdy směrem doleva, jsou potlačovány výšky a směrem doprava zase basy. To dovoluje rychle najít optimální barvu hlasu, aniž by musel být vestavěn několika pásmový ekvalizér. Na zadním panelu se nachází i dvojice RCA vstupů pro AUX signál, do které je možné přivést další zvukový zdroj, například z mobilu nebo CD přehrávače. Aby byl vstup aktivní, je na horním panelu vedle ovládání prvního mikrofonu přepínač, který volí mezi mikrofonem a AUX vstupem. Nastavení úrovně i tónové volby je funkční i pro AUX vstup.

Výčet audio části by mohl skončit, ovšem Numark NS4FX nabízí něco, co ostatní kontroléry nemají. A to přípravu na streamování. Vše, co se děje na audio výstupu kontroléru, je posláno zpět do počítače. Včetně obou mikrofonních a AUX vstupů. Díky tomu lze kontrolér rovnou napojit na streamovací programy jako napríklad OBS Studio, nebo podobné, a přenášet set živě rovnou na Internet, případně nahrávat v programu Serato DJ jako audio záznam. Je to funkce, která by mohla být rozhodující při koupi nového kontroléru.

Software
S programem uživatel dostane licenci programu Serato DJ, ovšem jen v Lite verzi. Proč by to měl být problém? Protože Serato DJ Lite je dobrý program, ovládá všechny čtyři přehrávače, ale zobrazuje pouze dva aktuálně zvolené na kontroléru. To znamená, že uživatel může použít čtyři přehrávače, ale vizuální kontrolu má pouze na dvěma zároveň. Je to jedno z omezení Live verze. Pokud bude chtít uživatel zobrazit všechny čtyři přehrávače a využít veškeré možnosti ovladače NS4FX, musí si pořídit verzi PRO. Buď v měsíční licenci 10 až 15 dolarů (což se dá vydržet, pokud jste aktivní DJ) nebo jej může jednorázově koupit, a teď pozor, od 250 dolarů a více, podle toho co je u programu za dostupné balíčky a funkce. To je půl ceny samotného kontroléru navíc, se kterou je třeba počítat při pořizování Numark NS4FX. Výhodu mají majitelé licence programů VIrtual DJ nebo Algorridim djay Pro AI, které mají také podporu pro Numark NS4FX.

I přesto Serato DJ Lite nabízí uživateli dostatečné funkce pro hraní a myslím, že si mnoho DJ vystačí i se základní Lite verzí. Vždyť také mají k dispozici čtyři přehrávače, Sampler se sloty až pro čtyři vzorky, looper, čtyři Cue body, synchronizaci přehrávačů, změny tempa v nastavitelném rozsahu, efektovou jednotku, mixer, průzkumníka nebo prostor pro přípravu tracků na hraní.
Verze Serato DJ Pro je volitelné rozšíření, se kterým kontrolér NS4FX drží krok a dovede využít všech jeho rozšiřujících funkcí.

Pro začátek doporučuji projít si Lite verzi a vyzkoušet si, zda náhodou není dostačující na potřebu konkrétního hraní. Mnoho DJs je překvapeno, co vše lehká verze dovede. Poté je zbytečné za verzi PRO utrácet. Druhým způsobem, jak si ověřit zda potřebuji všechny funkce, je vyzkoušet si 30denní trial verzi programu Serato DJ Pro, případně využít předplatné. U toho je možné program zaplatit třeba jen na jeden měsíc, když budu zrovna mít akci, kde budou rozšiřující funkce potřebné.

Firma Numark našla mezeru na trhu a kontrolérem NS4FX se pasovala do rozumné cenové hladiny. Přitom nabízí ovládání pro čtyři přehrávače, integrované audio rozhraní s možností streamingu zvuku zpět do počítače. Velké talíře s integrovaným displejem jsou už jen třešničkou na dortu.

Maličkou vadou na kráse je nutnost externího napájení a pouze Live verze programu Serato DJ. Nic to ovšem nemění na faktu, že se jedná o dobře zpracovaný kontrolér, který poslouží jak na menších akcích, tak neudělá ostudu ani u profesionálů. Pokud sháníte kontrolér, který dokáže ovládat čtyři kanály, Numark NS4FX rozhodně stojí za pozornost.

Výrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.