Numark DJ2GO2

Numark DJ2GO2

Nová verze USB kontroléru s audio rozhraním.
11. 7. 2018

Firma Numark má ve svém výrobním programu velké množství produktů, které jsou určeny profesionálním DJ. Nezapomíná však na uživatele, kteří teprve začínají a nepotřebují ke své produkci zařízení za několik desítek tisíc. Nedávno testovaný Party Mix toho byl důkazem. Ten měl dva ovladače pro přehrávače, malý mix a zabudované světelné efekty. Kdo toto nepotřebuje, může použít novinku Numark DJ2GO, která přichází ve své druhé generaci s označením 2 na konci.

První verze USB ovladače se celkem dobře prodávala, obsahovala základní transportní tlačítka Play, Cue, Synch a odposlech, fadery pro Pitch a Crossfader, mini plotny a enkodér pro procházení browseru. Použitá bílá barva byla asi s ohledem na macOS uživatele. Rozměry byly navrženy přesně na položení ovladače nad touchpad počítače. Principálně OK, jen bylo k produkci potřeba použít zvukovou kartu samostatně. Ruku na srdce, kdo zkusil připojit počítač k aparatuře přímo, většinou se potýkal se síťovým brumem a nezbylo než použít externí zvukovou kartu. To znamenalo další výdaje. Firma Numark se rozhodla při přípravě druhé generace kontrolér znatelně vylepšit.
Seznámení
Malá krabice nezakrytě zobrazuje, co se nachází uvnitř. Na obalu je kontrolér zobrazen 1:1 v plné barvě, jen šířka je o něco málo větší než zařízení. Je to kvůli příslušenství, které uživatel získává spolu s ovladačem. Jedná se o dva kabely; jeden USB s koncovkami USB-mini a USB-A k propojení s počítačem, druhý je audio kabel, který má na jedné straně 3,5mm jack a na druhé dvojici RCA konektorů pro přímé napojení na DJ mixpulty. Dále balení obsahuje kartu s návodem jak stáhnout program Serato DJ Lite a nezbytnou výbavu všech DJ - samolepky Numark.

První, čeho si uživatel všimne, je přepracovaný design. Černá barva plastové krabičky působí rozhodně důstojnějším dojmem. Rozměry zůstaly stejné, ale změnilo se rozmístění tlačítek, takže bylo možné i některá další přidat. Umístění ovládacích prvků má větší logiku a je přehlednější i díky LED podsvícení všech tlačítek.

Kontrolér je prakticky rozdělen na pomyslné tři díly. V levé a v pravé části se nachází ovladače pro přehrávače a uprostřed je Crossfader, tlačítko výběru funkce sadu padů a enkodér a tlačítka pro ovládání softwarové browseru.

V horní části jsou potenciometry pro nastavení celkové hlasitosti Master výstupu, úrovně signálu pro oba přehrávače a hlasitosti sluchátkového výstupu. Všechny tři mají označení Gain, ale správně by mělo být Volume, neb i potenciometry pro přehrávače ovládají zvuk těsně před Crossfaderem.

Pro ovládání přehrávačů jsou k dispozici tlačítka Play, Cue, Synch a odposlech. Jog kolečko, neboli plotna, má sice 5 cm v průměru, přesto pracuje stejně jako na velkých kontrolérech. Při běžícím přehrávači je možné pohybem talíře skladbu zpomalit nebo zrychlit, při zastaveném lze skrečovat nebo skladbu rychle přetočit. Pro změnu rychlosti je k dispozici krátký Pitch potenciometr. Pro ruční synchronizaci je krátká dráha trochu nevýhodou, rozsah lze měnit v softwaru a střední poloha má naštěstí aretaci.

Nekonečný enkodér pro procházení adresářů a písniček má pevný krok a pracuje přesně. Velikost je tak akorát na ovládání dvěma prsty. Stiskem se přepíná mezi oknem adresáře a seznamem písniček. Vybranou písničku lze vložit pomocí samostatného tlačítka do přehrávače.

Novinkou na ovládacím panelu přehrávačů jsou čtyři pady. Standardně jsou přiřazeny pro nastavení čtyř Cue bodů. Pomocí tlačítka Pad Mode je možné změnit funkci na nastaveni automatické smyčky, manuální smyčky a spuštění samplů až že čtyř slotů. Díky těmto padům kontrolér stoupl o třídu výše.
Audio rozhraní
Hlavní novinkou Numark DJ2GO2 je vestavěné audio převodník. Nabízí dva stereo výstupy, a to jeden pro Master výstup a druhý pro sluchátka. Samplovací frekvence je 44,1 kHz při rozlišením 16 bitů. Už slyším kritizující hlasy, proč v dnešní době se použil převodník s CD kvalitou, když konkurence nabízí 24bitové rozlišení a vzorkování 96 kHz. Mám na to racionální zdůvodnění a myslím, že stejné použila i firma Numark. Jednak je to levné řešení a za druhé 90 % DJ hraje z MP3. Tím je asi řečené vše. Prostě neexistuje MP3, která by byla zvukově kvalitnější než použitý převodník.

Po připojení k počítači se audio rozhraní v systému detekuje jako univerzální zvukový výstup a není potřeba instalovat speciální ovladače. Díky tomu je kompatibilní i se staršími systémy od Windows Vista a Mac OS X 10.6.

Zvuková kvalita je velmi dobrá a pro daný účel s přehledem dostačující. Nezaznamenal jsem žádné problémy se šumem nebo interferenčním pískáním, jako se to stává s integrovanými zvukovými kartami. Zvuk je čistý a bez šumu.

Software
Jak je u firmy Numark zvykem, přidává ke kontroléru i program na hraní od firmy Serato. Respektive je přiložen odkaz na stažení programu. Jedná se o verzi Serato DJ Lite, kterou je možné získat zdarma přímo na stránkách firmy Serato. Program nabízí dva přehrávače, čtyři sampler sloty, efektovou jednotkou a průzkumník. Základní funkce jsou dostačující pro většinu běžných akcí. Kdo by potřeboval více přehrávačů, efektů a rozšířených funkcí má možnost na 30 dní vyzkoušet verzi Pro a popřípadě ji zakoupit.

Kromě přiloženého programu Serato DJ Lite je možné kontrolér Numark DJ2GO2 využít i u dalších programů, které podporují MIDI ovládání. Přímo od výrobce je připraveno mapování pro TRAKTOR PRO. Podporu by měl mít i program Virtual DJ. Ostatní programy je nutné ručně namapovat, což je sice pracnější, ale dělá se to jen jednou, tak to nemusí vadit.
Postřehy z praxe
Mini rozměry a vestavěné audio rozhraní je asi ta nejlepší kombinace, kterou si může mini DJ přát. Pokud člověk není profesionální DJ ve smyslu, že jezdí světové stage, tak nemá potřebu mít velké ovladače, stačí i menší. Sám znám desítky DJ, kteří prostě hrají diskotéky, kde prostě mají jen zvukovou kartu a vše řeší myší. Numark DJ2GO2 cílí přesně na tyto DJ. Hraní retro párty, svateb nebo narozenin, je pro něj přesně ta správná práce.

Nejvíce návykové je ovládání browseru. Prostě Control+F se najde požadovaný interpret, enkodérem se vybere ta správná písnička a tlačítkem vloží do slotu přehrávače. Vše je během několik vteřin hotové.

Ne vše je vždy dokonalé a i zde se najde pár připomínek a námětů na vylepšení. Ovládání Gain na kanálech přehrávačů by mohlo být jako první prvek na virtuálním mixeru, neboť pokud není v programu Serato DJ Lite aktivované automatické nastavení hlasitosti pro skladby, nelze se řídit podle vestavěných softwarových metrů, které ukazují úroveň skladby a Gain je nikterak neovlivňuje. Je nutné se řídit podle metrů na Master výstupu. To je trochu nepraktické, ale je to jen o zvyku.

Když už jsem u té kritiky, tak rozmístění konektorů je trochu nepraktické. Na jedné straně hlavní výstup a na druhé sluchátka a USB. Chápu, že se Numark pohybuje na dosti omezeném prostoru, ale praktické by bylo mít USB na jedné straně a audio kabely na druhé. Ale to je jen můj osobní názor, někomu to může vyhovovat, tak jak to je.
Další věc je na straně software. Verze Serato DJ Lite nenabízí poslech před vložením do slotu přehrávače. Pokud si uživatel chce skladbu předem poslechnout, tak jí musí naládovat a poslechnout v odposlechu přehrávače. Tento postup trochu usnadňuje okno pro přípravu Prepare, kde lze vytvořit frontu skladeb ke hraní. Pokud se skladba vloží do přehrávače z přípravného okna, lze klávesovou zkratkou Ctrl+Z skladbu přesunout zpět. Asi jde o to si na tento postup jen zvyknout.

I přes malé výhrady je Numark DJ2GO2 praktický pomocník na cesty i pro „velké“ DJ. Jedná se o nejužitečnější DJ kontrolér, který jsem měl pod rukama. Testoval jsem vlajkové lodě za desítky tisíc a byly vynikající, ale ne vždy tak praktické. Prostě DJ2GO2 prostě vezmete a přibalíte k notebooku. Již není potřeba žádné další zařízení jen kabely k mixu. Za to obrovské plus pro mini ovladač.

Výrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.