Numark CDMIX USB

Numark CDMIX USB

Konzole pro bary, mobilní a začínající DJs.
10. 5. 2016

Ne každý mladý začínající diskžokej, nebo majitel hudebního baru, má v začátcích dostatek finančních prostředků na nákup hudební techniky té nejvyšší kvality a tak hledá nějakou dostupnější alternativu, která uspokojí jeho základní potřeby, kterými jsou zpravidla přehrávání hudebních skladeb na konvenčních médiích (CD a USB Flash) s možností jejich mixu. Dalším nárokem je připojení mikrofonu a integrace do hudebního systému, který “hraje” zákazníkům i ve chvíli, kdy neprobíhá nějaká akce či párty. Přesně na tuto skupinu koncových klientů se tentokrát zaměřila firma, která je jednou z nejdéle působící na DJ trhu, produktem, který nese označení CDMIX USB. Už samotný název napovídá, že se jedná o CD přehrávače i s USB rozhraním a mixážním pultem. Takovému systému se říká konzole a její výhodou je samozřejmě to, že vše potřebné pro mixování muziky se slovním projeven je integrováno v jednom zařízení a odpovídá dnes trendovému označení Plug-n-Play.Tedy zastrč a hraj.Tím je myšleno, že se stačí pouze výstupním audio kabelem připojit do výkonového aparátu, zapnout napájení a hrát. Jak tedy Numark konzole funguje?

Popis zařízení
Jak už bylo naznačeno, jedná se o systém All-in-One, tedy o dva CD-USB přehrávače a mixážní pult. Z hlediska signálových zdrojů nejsme omezeni pouze na ty dva zmíněné, ale lze využít i externí. Jedná se až o dva mikrofonní vstupy, kdy jeden z nich je možné přepnou do režimu linkového vstupu. Aktuální informace o přehrávaných skladbách jsou zobrazeny na jednoduchých LCD zobrazovačích s modrým podsvícením. Všechny knoflíky jsou umístěny na horní sklopené desce. Zadní strana patří konektorům pro napájení a pro signály. Zpředu jsou umístěny vysouvací CD mechaniky se systémem odolávajícím otřesům.
Ovládací prvky a jejich funkce
Začneme tou nejpodstatnější částí a to jsou dva přehrávače. Každý z nich má samostatný displej z tekutých krystalů s modrým podsvícením a bílým textem. Ukazují uběhlý či zbývající čas (Elapse / Remain) - přepínaný knoflíkem TIME, název skladby nebo souboru MP3, číselně index skladby/adresáře a jejich celkový počet, rychlost v BPM a aktuální zrychlení nebo zpomalení tempa v procentech. Pro volbu zdroje skladeb slouží tlačítko Source, který vybírá z jednoho ze dvou USB vstupů, nebo z příslušné CD mechaniky (nelze navolit “sousední”). Aktuální výběr je indikován jednou ze tří červených LED diod. Procházet mezi adresáři lze rotačním enkodérem v levém horním rohu s možností potvrzení výběru stiskem (pro odchod o úroveň výše slouží tlačítko vedle enkodéru). Samotné přehrávání se ovládá podsvícenými tlačítky PLAY/PAUSE a CUE. Pro vytvoření smyčky (funkce LOOP) slouží tlačítka IN/OUT. RELOOP nám pomůže se do opuštěné smyčky znovu vrátit. Je-li opakování aktivní, všechny tři tlačítka blikají a na displeji svítí nápis RELOOP. Rychlost přehrávání lze měnit tahovým potenciometrem, umístěným zprava od zobrazovače. Jeho rozsah je možné volit v intervalech +/- 4, 8, 16 a 100 procent (tlačítkem se symbolem %). Aktuální výběr zobrazuje příslušná červená LED, jedna ze tří, nebo všechny tři naráz pro 100%. Dočasné zrychlení, nezbytné k tomu, aby se daly dvě skladby spolu sesynchronizovat, můžeme provést buď tlačítky +/- PITCH BEND, nebo malým JOG-WHEEL kolečkem na levé straně od LCD. Tempo lze dále “naťukat” tlačítkem TAP. MASTER TEMPO je již klasická funkce, která zachová výšku tóniny přehrávané skladby i při změně rychlosti. Efektová jednotka je dalším elementem pro ovlivnění přehrávání. Jejich chování se mění právě již zmíněným JOG-WHEEL kolečkem. Pokud je aktivní SERACH, pohybujeme se zrychleně v rámci skladby. SCRATCH simuluje chování vinylové desky, REVERSE spouští zpětný chod a BRAKE postupné zastavování či spouštění (musíme samozřejmě zmáčknout PLAY-PAUSE).

Návaznost jednotlivých přehrávaných skladeb můžeme určovat buď v režimu po jedné (SINGLE), nebo postupně za sebou (CONT.) a nebo lze naprogramovat sekvenci v režimu PROGRAM. Tuto funkci si jistě mnozí z vás pamatují z Hi-Fi CD přehrávačů.

Mixážní pult má několik kanálů a uprostřed hlavní LED indikátor vybuzení spolu s CROSS-FADERem. Kanály přehrávačů označené jako 1 a 2 mají třípásmový ekvalizér (BASS-MIDD-TREBBLE), nastavení citlivosti (GAIN) a míchací hlasitost nastavitelnou tahovým potenciometrem. Na levé straně jsou další dva, řekněme doplňkové kanály, určené pro mikrofon, nebo jeden z nich volitelně pro linku. Mají opět voliče GAIN, ale tentokrát pouze dvoupásmový ekvalizér, pro každý kanál zvlášť. Naopak na pravé straně je MASTER s volbou provozu MONO-STEREO a modul pro sluchátka s řízením hlasitosti a výběru signálu (CUE – příposlech, nebo PGM - hlavní výstup). CUE, jako volba příposlechu, má tlačítko se symbolem sluchátek pod každým ze čtyř kanálů.

Na zadní straně máme nejenom napájecí konektor, ale také druhé USB rozhraní, hlavní analogový zvukový výstup RCA a XLR a mikrofonní vstupy spolu s linkovým.
Hodnotíme-li zařízení jako celek, tak plní bez problémů svou funkci a nedá se mu nic vytknout. Když se zaměříme na jednotlivé jeho části, tak z mého pohledu je LCD zobrazovač díky své latenci hůře čitelný a díky malému počtu znaků pro zobrazení jména skladby/adresáře je orientace v datech občas komplikovaná. Na můj vkus i červené diody svítí až moc a v tmavé místnosti při pohledu přímo na pult dokážou slušně „oslnit“. Naopak velkým plusem, který mě mile překvapil, je rychlost s jakou zařízení pracuje s USB médiem - načtení trvalo do sekundy a hned bylo možné přehrávat skladby. Otestoval jsem několik USB pamětí a všechny byly naformátovány na FAT; 4 a 8 GB bez problémů, ale 64 GB už nenačetl. Dobrým nápadem je i druhé USB rozhraní umístěné na zadní straně mezi konektory, díky kterému lze mít svoji flashku trvale zasunutou a rozhraní na horní desce používat příležitostně, nebo “pro hosta”. Velmi dobře si dokážu představit, že se tato konzole stane součástí hudební aparatury baru, kde lze jednoduše, bez použití počítače odbavovat muziku a zároveň použit další zdroje signálu jako je mikrofon, nebo linka z tuneru.

Výrobce: Numark
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Václav Klouda