Native Instruments TRAKTOR KONTROL S2

Native Instruments TRAKTOR KONTROL S2

DJ kontroler a audio převodník.
29. 10. 2012

Před několika měsíci jsme si představili vlajkovou loď firmy Native Instruments nazvanou TRAKTOR KONTROL S4. Tato vynikající konzole měla jen jednu vadu - vyšší cenu za prvky, které využilo jen několik stovek DJů na světě. Proto firma nelenila a v současné době uvádí na světový trh méně vybavenou, přesto stejně dobrou konzoli TRAKTOR KONTROL S2.

Hardware
Kvalitním mechanickým provedením se mohou chlubit všechny výrobky firmy Native Instruments. Nejinak je tomu i v případě konzole TRAKTOR KONTROL S2. Silný plast tvoří základní kostru šasi, jejíž vrchní panel je tvořen z broušeného hliníkového plechu a lesklého plastu, vše v černé barvě. Hliníková část je pod ovladači přehrávačů a efektové jednotky, zatímco leštěný plast vyhrazuje místo pro mixážní pult.
Přehrávače obsahují čtyři otočné ovladače a čtyři tlačítka pro nastavení parametrů efektové jednotky. Nejvíce prostoru zaujímá velké Jog kolečko, které má dvojitou funkci vyhledávání a scratchování, nebo může sloužit jako magnetický brzdný systém pro zpomalení přehrávače. Následuje dvojice ovlavačů a tlačítek pro vytvoření a ovládání smyčky. Tahový fader s jedním tlačítkem je určen pro ovládání tempa skladby. Ovládací sekce pro přehrávač obsahuje čtyři tlačítka pro vytvoření a spuštění Cue bodů ve skladbě. Další tři tlačítka jsou určena pro spuštění přehrávání, přehrávání Cue bodu a nastavení synchronizace. Posledním tlačítkem je Shift, po jehož stisknutí se většině tlačítek a otočných ovladačů přiřadí další doplňková funkce.

Mixér nabízí celkem tři zvukové kanály. Dva jsou určeny pro přehrávače a jeden je vyhrazen pro osm přehrávačů vzorků. Kanály pro přehrávače obsahují nastavení vstupní citlivosti, dvě tlačítka pro směrování signálů do efektových jednotek, třípásmový ekvalizér, tlačítko odposlechu a fader ovládající hlasitost. Pro volné prolínání obou kanálů je ve spodní části tahový crossfader. Kanál pro samplery je složen pouze z knobu ovládajícího hlasitost a dvou tlačítek. Tlačítka slouží pro přepnutí sekce Cue na Sampler, díky čemuž se čtyři Cue tlačítka v přehrávači stanou spouštěcími tlačítky pro samplery.
Přední panel obsahuje konektor sluchátkového výstupu, který má vlastní řízení hlasitosti a také ovladač pro určení poměru mezi odposlechem a výstupem z mixu. Samostatné tlačítko Mic Engage slouží pro aktvivování samostatného mikrofonního kanálu, který má ovládání zisku a připojení umístěno na zadním panelu.
Na zadním panelu je kromě mikrofonního vstupu umístěn i hlavní zvukový výstup a to hned ve dvou podobách. Standardní je opatřen dvojicí velkých TRS konektorů, pokud se však uživatel bude připojovat do stávajících audio rozvodů, bude využívat druhý pár konektorů RCA. Aby byl signál i na RCA konektorech, je nutné nastavit přepínač výstupu do polohy Both. To kvůli lepší zvukové kvalitě, pokud je konzole používána například ve studiu. Při této poloze přepínače je také aktivní nastavení výstupní úrovně signálu. Zadní panel zakončují konektory pro propojení s počítačem pomocí USB sběrnice a pro připojení síťového adaptéru. Jelikož konzole obsahuje velké množství LED kontrolek, je nutné použít pro napájení dodávaný externí adaptér. Ten je dodáván s několika redukcemi, díky nimž lze adaptér připojit do všech světových zásuvek.

Audio převodník pracuje se standardním rozlišením 24 bitů se samplovací frekvencí až 96 kHz. Obsahuje pouze dva páry audio výstupů. První z nich je vyveden na zadním panelu a druhý slouží jako sluchátkový výstup na předním panelu. V dnešní době je asi zcela bezpředmětné porovnávat zvukový výstup, neboť všechny nejpoužívanější čipy několika světových výrobců jsou natolik na stejné kvalitativní úrovni, že by se daly porovnávat snad pouze neslyšitelné naměřené tisíciny. Výstup produkuje kvalitní zvuk, který bude více než dostačující na dnešní komprimované formáty, jež se používají při hraní.

Rozdíly mezi S2 a S4
Při porovnání velké konzole TRAKTOR KONTROL S4 a menšího sourozence S2 jsou na první pohled patrné menší rozměry S2. Ubylo také několik ovladacích prvků. S4 obsahuje 66 tlačítek a 40 otočných ovladačů, S2 je o poznání chudší, má jen 40 tlačítek a 27 potenciometrů. Viditelná je absence dvou kanálů na mixéru a také ovladačů pro vestavěný filtr. V master sekci chybí ovládání smyčkového záznamníku, který je stále dostupný v softwarové podobě. Tlačítka pro ovládání přehrávání samplerů jsou u S2 sloučena do společné skupiny s Cue tlačítky. Asi největší změna nastala u audio převodníku. Zmizely oba stereofonní vstupní kanály, díky kterým bylo možné řídit přehrávače pomocí vinylů s časovým kódem.

Software TRAKTOR PRO 2
Součástí výbavy konzole je i profesionální DJ program TRAKTOR v plné verzi PRO 2. Kdyby si jej uživatel pořizoval samostatně, musel by zaplatit okolo 4.500 korun. Program ve spolupráci s konzolí nabízí dva přehrávače, osm volitelných slotů pro samply, integrovaný mixážní pult s ekvalizéry a filtry, dvě efektové jednotky a propracovaný prohlížeč.
Poměrně nová druhá verze programu TRAKTOR PRO nabízí uživateli perfektní kontrolu nad přehrávanými skladbami, grafické zobrazení dynamiky skladeb pomocí vlnových křivek TruWave a skvěle pracující synchronizaci. Pro každou skladbu je možné definovat až čtyři Cue body, které jsou okamžitě k dispozici pomocí čtyř tlačítek na panelu KONTROL S2. Díky tomu je možné velmi rychle vytvářet remixy a dlouhé verze přehrávaných skladeb. Pomocí dvou kontinuálních potenciometrů s funkcí tlačítka a dvou samostatných tlačítek je vytvoření smyčky v programu TRAKTOR hračkou. Stačí jedním ovladačem nastavit délku smyčky a stiskem ji aktivovat. Program se chytne na první dobu a podle nastavené délky úsek přehrává v nekonečné smyčce. Naprosto dokonalé je spojení konzolového Jog kolečka a reakce programu TRAKTOR PRO 2. Pokud je kolečko ovládáno jen za okraj, program skladbu jemně přibrzďuje, jako by se brzdil talíř gramofonu. Ale pokud se k pohybu Jog kolečka použije dotykově citlivý střed, lze vytvářet Scratch efekty se skladbami v počítači. Rozlišení Jog kolečka konzole je vynikající a DJům tak neunikne žádný vzorek pro scratchování.

Pro mixáž nabízí program dva kompletní kanály s třípásmovým ekvalizérem s možností úplného utlumení jednotlivých pásem. Ekvalizér a tlačítko pro odposlech kanálu je možné ovládat přímo z konzole TRAKTOR KONTROL S2. Další funkce mixéru, jako je vestavěný filtr nebo směrování signálu do jednoho ze dvou efektových slotů, je nutné ovládat pomocí myši, případně lze v přehledném menu konzoli přeprogramovat a pro filtr využít třeba jeden otočný ovladač z efektové jednotky. Dva sloty pro efektové jednotky mohou hostovat jeden ze dvou druhů efektových jednotek. První je kombinace tří efektů, kde není možné efekty upravovat a druhá umožňuje vložit pouze jeden efekt, ale s možností editace tří parametrů. Ať si uživatel zvolí jednu nebo druhou variantu, má k dispozici desítku efektů.

Integrovaný průzkumník je jeden z malých stavebních kamínků, které dělají program velkým. Dovoluje uživateli vytvořit hudební databázi, která je k dispozici po jediném stisku otočného kontroléru na panelu. Po stisknutí program upraví rozvržení tak, že se zobrazí průzkumník na většině obrazovky. Otáčením se listuje jednotlivými skladbami a stiskem tlačítek Load A nebo Load B se skladba vloží do zvoleného přehrávače. Geniálně jednoduché a naprosto rychlé, navíc bez použití myši. Pro detailnější vyhledávání, například pro nalezení konkrétního interpreta nebo písně, lze použít klávesnici. Pokud je skladba uložena mimo databázi, lze pomocí kombinace tlačítka [Shift] a otáčení kontroléru procházet adresáře počítače. Nesmím zapomenout na uživatele iPhonů a iPodů. Pro ně je připravena podpora importu skladeb z iTunes.
Praktické zkušenosti
Mechanické provedení konzole napovídá tomu, že vydrží i méně šetrné zacházení. Sice kromě tenkého hliníkového plechu není na konzoli nic kovového, ale pět milimetrů silné šasi jen tak něco nezlomí. Určitě se během několika večerů objeví menší oděrky a šrámy, také lesklý vrchní panel bude plný otisků, ale troufám si tvrdit, že po funkční stránce bude konzole sloužit velmi dlouho.

Ovládací prvky mají příjemně tuhý chod s dobrou odezvou v prstech. Některé potenciometry mají i aretaci středových hodnot. O to více je udivující, že ji nemá fader na změnu rychlosti. Sice tu je tlačítko, které software do středu vrátí, ale je to skokové nastavení, což může v některých případech působit rušivě.

Díky jednoduché zvukové kartě se dvěma páry audio výstupů není samotná konzole náročná na hardware počítače. Trochu jinak je na tom program TRAKTOR PRO 2, který potřebuje alespoň 2,4GHz procesor. Ne vždy je to ale jen o výkonu procesoru, je také nutné započítat celou konfiguraci počítače a spuštěných služeb. Na PC i MacBooku Pro s procesorem Intel i5 počítač ani nevěděl, že něco běží, na starém AMD Athlonu 64 3000+ program při přehrávání běžel na 40 %, ale při vložení skladby již procesor pracoval na 100 %, aniž by zamrzlo přehrávání. Ovšem na pracovním počítači s mnoha spuštěnými programy (antivirus a různé služby na pozadí) s procesorem Intel Core Duo 2,3 GHz se už program při nahrávání skladby do přehrávače zasekával a vytvářel dropouty. Nepomohlo ani nastavení vyrovnávacího bufferu ASIO ovladačů na maximum.

Hraní s konzolí TRAKTOR KONTROL S2 a programem TRAKTOR PRO 2 je naprosto komfortní a návykové. Díky dobře promyšlenému rozložení ovládacích prvků se uživatel nemusí dlouze učit ovládat jednotlivé parametry. Vše přichází samo, tak nějak intuitivně. Pro první krůčky je navíc k dispozici velký A3 foto popis funkcí. Hlavní funkce jsou jasné již z popisků na panelu, ale skoro každý prvek má ještě další funkci při stisnutí tlačítka [Shift], kterou uživatel najde právě na zmíněné A3 nebo PDF manuálu. Asi nejvíce se mi líbilo vyhledávání písniček a jejich přiřazování do přehrávačů. Pokud jsou všechny adresáře s hudbou přidány do hudební databáze, stačí domácí příprava v podobě provedení kompletní analýzy skladeb. Poté jen zadáme název interpreta čí skladby a průzkumník zobrazí všechny odpovídající písně. Pomocí knobu pak najdeme hledanou píseň a tlačítky ji přidáme do slotu. Udivující je také rychlost, vše lze zvládnout doslova během několika vteřin.

TRAKTOR KONTROL S2 má sice menší výbavu, ale ta ve skutečnosti bude chybět jen velkým DJ hvězdám, které si hravě vydělají i na S4.
S2 je tedy ideální pro standardního dýdžeje hrajícího na menších akcích. Komfort ovládání programu TRAKTOR PRO 2 je vynikající a spolu s výborným mechanickým provedením je velmi dobrým důvodem k rozhodnutí pořídit si TRAKTOR KONTROL S2 jako součást svého vybavení.