Native Instruments TRAKTOR KONTROL S2 MK3

Třetí generace populárního DJ kontroléru.
27. 2. 2019

Firma Native Instruments patří již několik let mezi největší výrobce kontrolérů pro DJ. Jejich prvním kontrolérem byl TRAKTOR KONTROL S2, který je určen pro nejširší skupinu uživatelů. Nabízí výborný poměr ceny a výkonu. Konzole S4 a S8 patří do vyšší ligy, které si pořizují profesionální uživatelé. Typ S2 dobře je mířen na běžné uživatele, ale dobře poslouží i v profesionálních podmínkách hudebních klubů. V současné době přichází na trh již třetí generace kontroléru S2, ruku v ruce s třetí verzí programu TRAKTOR PRO 3, jehož licenci získává uživatel společně s koupí kontroléru.

Nová generace přichází s přepracovaným designem komerčně nazvaný jako Club-standard layout. Na první pohled je jasné, kde vzali tvůrci inspiraci. Celkový vzhled více připomíná skutečné CD přehrávače a mixer, se kterými se každý DJ již setkal. Oproti minulé generaci je design uhlazenější, všechny prvky jsou větší, je zde více enkodérů a ploty jsou obrovské.

Zpracování odpovídá cenové kategorii. Hlavním stavebním kamenem je plast, pady jsou gumové, ploty kovové. Všechna tlačítka a enkodéry mají přesně vymezený chod a neplavou do stran. Celkové provedení je solidní s předpokládanou dlouhou výdrží. Vlastně jsem se ještě nesetkal s uživateli, kterým by TRAKTOR KONTROL S2 nevydržel běžné zacházení.

Kontrolér je rozdělen na sekce, které ač spojeny, tvoří tři samostatné přístroje. Dva přehrávače a jeden mixer.
Přehrávače
Všechny tlačítka a enkodéry jsou plastové, kromě dvou sad osmi barevných pryžových padů, které při stisku příjemné cvaknou. Tlačítka Play a Cue jsou čtvercová a překvapivě velká. Jsou umístěna na krajích a nečekaně pod sebou jako na gramofonech. Ostatní prvky jsou rozloženy tak, aby byly logicky u sebe a odpovídaly novému designu. Snad jen fader pro ovládání rychlosti má krátkou dráhu. Musel ustoupit velkým Jog kolečkům, chcete-li plotnám. Ty už nemají laciný vzhled, naopak připomínají plotny na profesionálních CD přehrávačích. Boky jsou z tvarované gumy, což zaručuje, aby prsty neklouzaly při synchronizování rychlosti. Horní povrch je z kovu a dotykem prstů dovoluje dobře skrečovat a to hlavně díky velkému průměru.

Vlevo nad plotnami našli místo dvě tlačítka pro aktivaci zpětného chodu a nové funkce Flux v programu TRAKTOR PRO 3. Na pravé straně je enkodér a dvě tlačítka pro procházení adresářů a nahrání vybrané písničky do přehrávače. To je jednou z novinek, že každý přehrávač má vlastní enkodér na procházení seznamu. Tím uživatel dostává pocit, že ovládá dva samostatné přehrávače. Dokonce se takto zamezí občasnému omylu s jedním enkodérem, kdy si uživatel vloží nechtěně vybraný song do přehrávače, který zrovna hraje. Otáčením enkodéru se písnička vybere a stiskem vloží do přehrávače. Jedno tlačítko přidá píseň do přípravného adresáře a druhé maximalizuje okno průzkumníka.

Pady
Osm gumových padů má RGB LED podsvícení, které se odlišují podle zvoleného módu. Standardně pracují jako osm Hot Cue bodů, které dovolují rychle remixovat skladbu a díky kvantizaci jsou přechody perfektní. Dále pady slouží pro spouštění vzorků v sampleru. Ty jsou konfigurovatelné i s barevným odlišením. Nastavení barev v programu adekvátně podbarví i pady. Horní řada vzorky spouští, spodní je ukončí. Hlasitost samplů se nastavuje softwarově, celková hlasitost všech samplů má samostatnou regulaci ve střední části mixeru. Jako vzorky je možné použít i smyčky, které se automaticky synchronizují s tempem přehrávané skladby. Program dovoluje použít až šestnáct vzorků, rovnaných po čtyřech vzorcích ve čtyřech řadách. Konzole umí ovládat pouze horní řadu.
Mixér
Mixér nabízí dva kanály pro přehrávače. Každý nabízí nastavené Gainu, ekvalizér s ovládáním výšek, středů a basů, a dále jeden potenciometr pro ovládání efektové jednoty. Pro nastavení hlasitosti mají kanály příjemně tuhý fader. Pro dokonalé mixy jsou kanály spojeny přes Crossfader, který má pro změnu absolutně volný chod. Vizuální kontrola probíhá pomocí šesti LED v modré barvě.

Mezi kanály jsou tlačítka pro zapnutí kvantizace a zapnutí mikrofonního vstupu do master výstupu. Od tlačítek dolů jsou potenciometry nastavení hlasitosti hlavního výstupu, nastavení výstupu pro samplery, mix odposlechu a hlavního výstupu pro sluchátka a hlasitost sluchátkového výstupu. Střední část mixeru zakončují čtyři tlačítka pro výběr efektů. To je další novinka programu TRAKTOR PRO 3. Nyní není uživatel odkázaný pouze na filtr, ale je možné potenciometrem ovládat čtyři sloty s různými efekty. Stačí tlačítkem aktivovat efekt a potenciometrem FX efekty přidat do zvuku. Na jednu stranu ovlivňují hloubky na druhou zase výšky. Perfektní pro vytváření působivých mixů.

Zadní panel
Na zadním panelu se nachází konektory pro propojení s okolním světem. První konektor je pro připojení napájení, které je pouze volitelné a není součástí balení. Standardně je napájení zajištěno pomocí USB kabelu z počítače. TRAKTOR KONTROL S2 MK3 je však připraven na hraní z iOS zařízení, jako je iPad nebo iPhone. Ty neumožňují napájení po kabelu a tak je pak nutné konzoli napájet pomocí externího zdroje. Ten také bude napájet i připojené zařízení. Konzole má i samostatný USB konektor pro připojení iPadu. Dokonce jsou na zadním panelu i dva kovové závity, pravděpodobně pro montáž stojánku na iPad. Firma zatím podrobnosti tají a pravděpodobně se čeká, až bude doladěna plná podpora a software.

Zadní panel dále obsahuje i USB konektor pro propojení s počítačem. Jako hlavní výstupu jsou zde dva RCA konektory pro propojení konzole s DJ mixerem. Nezvykle je zde výstup také v podobě 3,5mm Jack konektoru pro připojení aktivních reproduktorů. Posledními prvky na panelu je 6,3mm Jack konektor pro připojení dynamického mikrofonu s regulací hlasitosti.
Trocha praxe
Kontrolér TRAKTOR KONTROL S2 MK3 není úplný drobek, které ho si přibalíte k notebooku. Pro pravidelné vození na akce bude potřebovat vlastní přepravní obal, nejlépe kufřík. Každopádně se s konzolí perfektně ovládá i tak komplexní program, jako je TRAKTOR PRO 3. Ten je také podmínkou pro plné využití konzole. Konzole pravděpodobně bude pracovat i s programy ostatních firem, ale určitě nebudou využity všechny její vlastnosti.

Co se mi hodně líbí, je ovládání smyček pomocí dvou enkodérů. Jedním se stiskem nastaví počáteční bod a otočením délka smyčky. Druhým je možné se smyčkou hýbat po jednotlivých dobách. Perfektní pro rychlou práci se smyčkami.

Pro mnoho uživatelů bude zajímavé spolupráce konzole s iOS zařízeními. V současné době jsou na webu upoutávky na program TRAKTOR DJ 2, takže se budeme mít na co těšit.

TRAKTOR KONTROL S2 MK3 je perfektně zpracovaný kontrolér pro každodenní použití. Dostupná cena je relativní - začínajícím uživatelům bude připadat vyšší, profesionálů zase nízká. Díky tomu, že je ke konzoli přibalen i program TRAKTOR PRO 3, je cena přijatelná. Profesionálům možná poslouží i jako druhá, menší konzole pro hraní na menších akcích.

Stávající uživatelé budou zvažovat přechod na třetí generaci, asi jen pokud budou chtít lépe využívat velké plotny a propracovanější enkodéry. Jinak TRAKTOR PRO 3 je možné koupit i samostatně a je kompatibilní i se staršími typy.

Celkově se jedná o dobře zpracovanou konzoli, která díky svým vlastnostem vydrží velmi dlouhou dobu. Možná dokonce uživatel zůstane věrný TRAKTORu na celý život.

Oficiální videa výrobce
Výrobce: Native Instruments