Perfektní mixážní pult s nekompromisním zvukem a vynikající USB zvukovou kartou.
18. 1. 2015
Nejprve trochu nahlédneme do historie britské firmy Allen & Heath, jejíž počátky se datují do roku 1969 a jejím portfoliem byly mixážní pulty (zvukařské i DJské) a sluchátka. Majoritním znakem jejích výrobků byl vždy naprosto špičkový zvuk a velmi dobrá kvalita zpracování nejenom po stránce elektronické, ale i v oblasti mechaniky. Díky tomu se jméno této společnosti vžilo jako jeden z etalonů pro dlouhodobě spolehlivá zvuková zařízení. Stačí jen zmínit fakt, že kapela Pink Floyd použila pult MOD1 pro své živé vystoupení a například taková jméno jako Richie Hawtin a Carl Cox si osvojila pult Xone:92 a zařadila ho do svých technických požadavků.
Firma se stala průkopníkem v technologiích, ale nikdy se nevydala cestou výroby mainstreamových produktů, u kterých se zpravidla dbá na vzhled a dlouhodobá spolehlivost včetně zvukové kvality je až na místě druhém. Právě díky těmto rysům jsou produkty Allen & Heath stále vysoce kvalitní a drží se na špičce. Tentokrát jsme pro vás vybrali dvojici novinek, které spolu mohou tvořit velmi zajímavý DJský set-up a poskytují tak velmi široké možnosti s velmi jednoduchým zapojovacím systémem (prakticky stačí jeden USB kabel pro spojení s PC a jeden nebo dva RJ45 pro spojení mezi sebou). Těmito produkty jsou DJský mixážní pult s označením Xone:DB2 a MIDI kontrolér K1.
Popis mixážního pultu
Tato novinka je vlastně hybridní 4 + 1 mixážní pult s integrovanou USB zvukovou kartou a MIDI funkčností. Pokud ho pužijeme jako klasický analogový pult, kdy zdrojem signálu budou například gramofony, rozhodně není poznat, že do celého zpracování zasahuje digitální část pultu.
Každý kanál je vybaven přepínačem zdroje signálu a lze libovolně přiřadit jeden ze čtyř analogových vstupů, jeden ze čtyř kanálů integrované zvukové karty a nebo si vybrat ze dvou digitálních vstupů. Dalšími prvky jsou potenciometr pro nastavení citlivosti (s indikací přebuzení červenou LED diodou) a třípásmový ekvalizér. Jako regulátor hlasitosti jsou použity vysoce kvalitní Penny + Giles potenciometry. Síla signálu je zobrazena několikabarevným indikátorem vybuzení. Nesmíme zapomenout ani na křížový prolínač, kdy přiřazení k levé a pravé straně volí třípolohový přepínač (pozice uprostřed znamená samozřejmě přímo průchozí signál). Tato volba má navíc ještě další funkci a tou je vazba jedné ze dvou efektových jednotek. Takže volba A znamená levou polohu crossfaderu a volbu levého efektoru a u B je tomu naopak.

Modul dvou na sobě nezávislých efektorů je dalším velmi propracovaným prvkem tohoto pultu. Aktuální stav je zobrazen na 2.7palcovém LCD se žlutým podsvícením. Kromě možných dvou parametrů efektu (nastavení pomocí Time Sel/Adj) lze vybírat z jedné z pěti skupin efektů (DLY, VRB, RES, MOD, DMG - podsvícené knoflíky) a v každé skupině z několika modifikací (DLY v sobě skrývá Roller, Echo a Delay opět v několika variantách). Díky takovéto koncepci máme k dispozici nepřeberné množství funkcí, které jsou velmi rychle dostupné pomocí volby Select. Dalšími důležitými parametry jsou hlasitost (Expression) a Dry-Wet jako velký otočný knoflík, kterým se určuje prolnutí do efektovaného signálu. Frekvenci filtru pro efektor lze měnit posledním potenciometrem v rozsahu 20 Hz až 10 kHz, přičemž vypnutí filtru je indikováno zelenou barvou, jeho aktivace pak barvou červenou. Posledním knoflíkem se zeleným podsvícením lze aktivitu každé jednotky rychle zapnout či vypnout.

Ve druhém módu, po stisknutí klávesy Menu, se displej promění v zobrazovač základního nastavení. V nabídce EQ Setup můžeme volit charakteristiku třípásmového ekvalizéru (Isolator, EQ, Filter). Druhou volbou je definice křivky křížového prolínače. Pomocí další položky Advanced máme přístup k veškerým parametrům pultu, které lze v širokém rozsahu modifikovat. Dohromady je tvoří čtrnáct skupin a naleznete mezi nimi možnost, jak definovat rozsah BPM, nastavovat svítivost všech zobrazovacích prvků, upravovat křivky průběhů všech možných elementů, definovat vazby zvukové karty (USB routování) a nebo parametricky měnit fázi výstupního signálu. Informací je opravdu nepřeberné množství a právě díky tomu pult ve své kategorii vyčnívá.
V neposlední řadě je třeba zmínit přítomnost dalšího vstupního kanálu, který je velmi často označován jako „malá šavle“. Vzhledem k jeho koncepci jde vlastně o další signálovou cestu, jen jeho hlasitost není řízena tahovým, ale otočným potenciometrem a celkově je umístěn stranou k levé hraně. Jako zdroj analogového signálu lze použít linku nebo mikrofon.
Z pohledu signálových cest a přípojných míst jsou prakticky všechny konektory soustředěny v zadní části. Koncepce je celkem minimalistická a skládá se z jednoho hlavního výstupu (2 x XLR), jednoho odposlechového (2 x Jack 1/4“) a jednoho nahrávacího (2 x RCA). Vstupy jsou řešeny pomocí 4 x 2 RCA, kdy u kanálu 2 a 3 lze zvolit citlivost pro linku nebo gramofon. Ve stejné oblasti nalezneme USB konektor, kterým připojíme integrovanou zvukovou kartu a nejenom ji. Díky tomu, že se celý pult chová jako MIDI ovladač, nabízí samozřejmě i tuto funkčnost. Následuje ještě jedno rozhraní a tím je X-Link, specialita firmy Allan & Heath. Je to sběrnice, která umožňuje spojení dalších (až dvou) MIDI kontrolérů. Pomocí konektoru RJ45 - a tím pádem velmi standardní kabeláží - je řešen nejenom přenos dat, ale i napájení. Tím se celá zapojovací struktura rapidně zjednodušuje.

Ovladače jsou dostupné pro Windows i Mac OS. Z hlediska programového vybavení není upřednostňován žádný konkrétní program. Tento pult se všemi možnostmi lze stejně dobře použít v TRAKTORu od Native Instruments pro přehrávání skladeb i v Abletonu pro komponování a hraní v rámci „live“ vystoupení.
U tohoto pultu bych rád vyzdvihl koncepci a rozmístění ovládacích prvků. Díky tomu, že například ekvalizér je rozmístěn tak, že prostřední knoflík vybočuje z řady, nebo jsou přepínače pro volbu kanálu odlišné od těch ostatních (hmatníky jsou kovové s jinou povrchovou úpravou), se jeho používání stává po velmi krátkém čase velmi přirozené a intuitivní. Člověk se tak může věnovat více produkci nežli hledání správného ovládacího prvku na pultu.
MIDI ovladač Allen & Heath Xone:K1
Tento velmi univerzální kontrolér byl vyvinut jako jednoduchá, ale přitom flexibilní periferie pro Ableton, TRAKTOR, Mixvibes, Virtual DJ a podobné aplikace. Jedná se vlastně o zjednodušenou verzi již známé a oblíbené K2 jednotky. Zjednodušení spočívá v tom, že výrobce vypustil dvojitou zvukovou kartu, ale zachoval funkčnost všech ovládacích prvků a jejich rozmístění. Vznikl tedy plně konfigurovatelný MIDI ovladač, který lze spojit s osobním počítačem pomocí USB portu a nebo je možné využít rozhraní X-Link. Vzhledem k tomu, že tato jednotka disponuje jak vstupním, tak výstupním konektorem (RJ45), může být napojena na jiné zařízení (Xone:DB2) a nebo naopak hostit další svůj klon. Tím vzniká velmi propracovaná koncepce, která využívá poze jediný USB kabel pro několik zařízení.

Téměř všechny knoflíky a tahové a otočné potenciometry jsou uživatelsky mapovatelné. Pro začínající uživatele (a nejen pro ně) existují na stránkách firmy výrobce takzvané MIDI Templates, což je jakási předdefinovaná, standardní a co možná nejuniverzálnější konfigurace pro Ableton a Traktor. Jediné tři knoflíky (Shift, Scroll-Sel, Exit Setup) mají pevně danou funkci a slouží k rychlému přístupu a nastavení.
Velmi zajímavé je nastavení pracovního MIDI kanálu, jehož číslo odpovídá počtu rozsvícených knoflíků (A-P) po Power On Set-Up.
Jak je u této firmy zvykem, jedná se o velmi precizně zpracovaný produkt, u kterého se klade důraz na velmi dobrý průběh tahových i otočných ovladačů, které mají navíc dobře zakryté dráhy a tím je eliminováno znečišťování a chyby ve funkci.
Ovladače opět existují pro obě dvě majoritní platformy, pouze s ohledem na danou verzi operačního systému. Podporovány již nejsou Windows XP a Vista a u Mac systémů začínáme verzí 10.6.
Závěr
Celá tato sestava je díky své kvalitě předurčena pro profesionální produkci s pomocí mnoha aplikací. Díky intuitivní koncepci pultu a konfigurovatelnému doplňkovému MIDI kontroléru máme například v Abletonu velmi rychlý přístup k jednotlivým skladbám, smyčkám, efektům a jejich parametrům. Není snad nic, co by se dalo jakkoliv vytknout.

A abychom slyšeli názor dalšího odborníka z DJského světa, zeptal jsem se člověka, jemuž již před dávnými lety učarovaly černé desky, ale nebrání se ani novým technologiím. Je jím DJ Strain. Jaký je tedy tvůj pohled?
A&H Xone:DB2
Další vkusný počin z dílny Allen & Heath z digitální řady Xone do tandemu za funkcemi vybavenější "sestru" Xone:DB4. Ideální pro používání nejen v klubech, ale i při mobilních vystoupeních, pro vysílací nebo nahrávací studia atd.
Vybaven je efektovými jednotkami původně navrženými pro touringové řady digitálních mixpultů iLive, použité již i u modelu DB:4 a zahrnující přes 50 FX předvoleb v pěti efektových typech. Integrovaná čtyřkanálová zvuková karta v kvalitě zvuku A&H. Třípásmové korekce se dají použít ve třech typech průběhů, nad každým kanálem je bytelná a odstupňovaná matrice pro volbu analogového či digitálního vstupního signálu. Potěší lehká a zároveň velice odolná konstrukce se zaoblenými rohy. Mírně matoucí je pak zapojování umístění vstupních Cinch RCA konektorů s pravým kanálem (červený) nad levým (bílý) místo obvyklého obráceného garde, možná i absence čtyřpásmových korekcí osvědčených a známých ze série analogových pultů stejné řady. Vynahradí to nicméně kompletně nastavitelné průběhy korekcí celého frekvenčního pásma, intuitivní rozvržení ovládacích knobů a vcelku přehledný OLED display s nastavitelnou intenzitou. Značnou výhodou jsou i konektory X-Link pro propojení s Xone:K1/K2 a koaxiální vstupní signál. V dané cenové kategorii mixpultů se řadí k jasné špičce.
A&H Xone:K1
Kompaktní, lehký a nečekaně bytelný MIDI kontrolér, který doplnil produktovou řadu s modelem K2. Oproti svému předchůdci nedisponuje zvukovou kartou, má ovšem stejně jako jeho předchůdce až 52 plně volitelně mapovatelných knobů či tlačítek, díky čemuž se lze soustředit pouze na muziku místo na notebook. Kromě konektoru USB pro komunikaci se softwarem a napájení má také konektory X-Link pro propojení s digitálními pulty řady Xone a s dalším K1/K2 navzájem pro rozšíření rozsahu ovládání DJského softwaru. V případě modelu K1 ovšem výrobce nepřibalil cestovní case, což je škoda. Je ovšem objednatelný extra a při podložení poté změní pozici kontroléru a umístí ho přesně do výše většiny profesionálních mixpultů v branži. Velice jednoduchá a lehce přenosná záležitost s kvalitou zpracování známou z pultů Xone série.
Zapůjčil: PRODANCE s.r.o.
Václav Klouda