Akai Force

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 145
Registrován: 08 bře 2007 21:42

Akai Force

Příspěvek od pixel »

Samostatně funkční, hudební produkční studio.
16. 5. 2019

Asi nejočekávanější novinkou na výstavě NAMM 2019 bylo studio Akai Force. Z úniku pár fotografií bylo něco naznačeno, ale stále panovalo okolo Force dost tajemství. Už se vědělo, že to bude nástroj podobný kontroléru Push od Abletonu. Jaké bylo překvapení na oficiálním odhalení, když se zjistilo, že se jedná o samostatně funkční studio, bez nutnosti připojení k počítači.

Akai Force je na to vybaven velmi dobře a opravdu pro svou práci nepotřebuje počítač. Ten má již v sobě a jeho vizuální výstup je pomocí 7“ displeje, který je dotykový a je jej možné ovládat i více prsty najednou. Uvnitř tepe vícejádrový procesor a vlastní operační systém. K dispozici má 2 GB RAM a 16 GB interní paměti. K dispozici jsou dva USB 3 sloty pro připojení flash pamětí a zařízení, jako například MIDI ovladače nebo SSD a HDD disky. Jeden 2,5” je možné vložit i do nástroje. Pomocí Bluetooth lze připojit externí klávesnici nebo MIDI klaviaturu a pomoci LAN nebo Wi-Fi lze nástroj propojit s okolním světem, třeba pro synchronizaci s počítačem a protokolu Ableton-link. Pro přenos souborů a zálohu má Akai Force na předním panelu slot pro SD/SDHC kartu.
Obrázek
První seznámení
Akai Force není žádný drobek. Jeho rozměry 350 x 389 x 72.5 mm i váha 3,8 kg z něj dělají spíš kamaráda do studia, než na cesty. Přesto si dovoluji tvrdit, že právě pro živá vystoupení bude ideálním parťákem. Kdo měl možnost pracovat z ovladačem Ableton Push, bude s Force jako ryba ve vodě. Ona také firma Akai pomáhala Push vytvořit. Akai Force je nový sourozenec firmy Akai Professional pro MPC Live a MPC-X s tím rozdílem, že hlavní ovládání probíhá pomocí matice padů, které jsou srovnány do osmi řad a osmi sloupců. Pady jsou rychlostně citlivé (dynamické) a také tlakově citlivé. RGB podsvícení je dnes standardem. Okolo matice padů jsou další tlačítka. Na pravé straně osm tlačítek spouští celé řady. Na levé straně jsou tlačítka pro přepínání funkcí padů a editaci. Spodní řada tlačítek slouží pro aktivaci nahrávání, vypínání přehrávání, sólové spuštění nebo umlčení celého sloupce, podle zvolené funkce.

Nad pady se uživatel najde řadu osmi otočných knobů, které jsou volitelně programovatelné. Každý knob má vlastní OLED displej, který zobrazuje aktuálně přiřazený parametr. Knoby jsou dotykově citlivé a dotykem se zobrazí hodnota ovládaného parametru. Perfektně vytvořeno pro co největší přehlednost. Knoby mají vlastní funkční tlačítko, které přepíná dvě banky po osmi knobech. Díky tomu je k dispozici celkem 16 otočných ovladačů pro řízení libovolného parametru stopy, nástroje i efektů. Programování knobů se zahájí jednoduchým stlačením tlačítek Shift a Knobs.

Ostatně tlačítko Shift bude asi nejvíce využívané, neboť skoro všechny funkce mají nějaké nastavení nebo skrytou vlastnost, které se vždy objeví po stisku kombinace s tlačítkem Shift. Vše je podrobně napsáno v manuálu, bez kterého se nikdo asi neobejde. Je samozřejmě jen v PDF podobě a má okolo 300 stran. Zajímavé čtení na dobrou noc.

Horní části nástroje dominuje barevný 7" displej, který je hlavním ovládacím prvkem. Dotykový panel je v dnešní době základ. Displej má kvalitní zobrazení a je čitelný ze všech úhlů. Přesto jeho umístění na ležato není úplně ideální. Mě osobně se špatně četl, neb spodní okraj jsem měl blíže než horní a oči musí přeostřovat. Člověk si ale zvykne, ale ve srovnání s Akai MPC X, kde je displej naklápěcí a i větší, je to rozdíl. Chápu, že kvůli ceně se nějaké kompromisy udělat musí. Také je Force skoro o 13 tisíc levnější. Spousta gest a příkazů je převzata z tabletů, takže dvouprstové zvětšování a zmenšování zde najdete také. Citlivost na dotek je dobrá, přesto ne vždy 100%. Občas se stane, že gesto nebo příkaz musíte provést opakovaně. Hlavně je to znát při editaci jednotlivých událostí. Ale není to takový problém, zvláště při možnosti využít na spoustu změn velký enkodér vedle displeje. Každopádně pokud jste zvyklí na iPad, není to úplně ono. Přirovnal bych citlivost na dotyk k levným androidovým tabletům. I tak se jedná o velkého pomocníka, který ušetří spoustu času při hraní.

Na pravé straně od displeje je zmíněný nekonečný enkodér pro zadávání hodnot, stiskem se volba potvrdí nebo se otevře seznam hodnot, které jsou u zvoleného parametru k dispozici. Pod enkodérem uživatel najde čtyři tlačítka a crossfader. Dvě tlačítka jsou pro přidání nebo ubrání číselné hodnoty při editaci, další dvě slouží na přiřazení stop pro pod A nebo B stranu crossfaderu. Je jen na uživateli zda a jak crossfader pro svou produkci využije.

Na levé straně od displeje je regulace hlavního výstupu, tlačítko vstupu do menu. Dále transportní tlačítka Play, Stop a Rec. Editační Undo, Load a Save. Funkční Matrix, Clip a Mixer a Panel zakončuje navigační tlačítko a čtyři šipky na posouvání matrice tlačítek. Nesmím zapomenout na magický Shíft, který mění vše co je na tlačítkach popsáno.

Audio výstupy jsou umístěné na zadním panelu v podobě dvou párů 6,3mm TRS konektorů. Jeden 1/2 je pro hlavní výstup a druhý pár 3/4 pro druhý nezávislý výstup, který je možné použít i pro odposlech. Na předním panelu je jeden sluchátkový výstup 6,3 mm s ovládáním úrovně a potenciometrem mix Cue a Master výstupu. To je možné použít při odposlechu mixů a přípravě stop, nebo pro práci ve stylu DJ.
Obrázek
Nástroj disponuje také audio vstupy. Ty jsou také umístěné na zadním panelu a mají podobu dvou kombinovaných XLR/TRS konektorů, do kterých ale zapojit prakticky vše co hraje. Mikrofony mohou být dynamické i kapacitní, neboť je zde možnost napájení 48 V. Strunné nástroje mohou být zapojeny rovnou ze snímačů, neboť je zde přepínání vstupní impedance i signál linkových úrovní je možné připojit. Každý vstup má nezávislou regulaci úrovně.

Připojení MIDI je zde uděláno trochu nestandardně. Jelikož je zadní panel plný konektorů, tak na klasické pětikolíkové DIN konektory již nezbylo místo. Proto je zde trojice 3,5mm konektorů, do kterých se zasunou dodávané kabelové redukce na DIN konektory. Malým rozmazlením je, že nástroj má nejen vstup a výstup, ale také MIDI Thru.

Pro milovníky analogových nástrojů je připravena čtveřice CV/Gate výstupů se softwarově nastavitelným rozsahem napětí, takže bude vyhovovat každému analogovému nástrojů. Akai Force je tedy možné využít i jako moderní sekvencer pro staré dobré analogy. Je to celkem dobrý obchodní tah, neboť éra analogů se vrátila na tsunami vlně a jsou opět mezi námi v plné síle.

Zapnutí
Napájení je zajištěno externím zdrojem s překvapivě vysokým napětím 19 V a proudem 3,42 A. Stiskem vypínače na zadním panelu se Akai Force předvede ve všech barvách, aby se uživatel zbytečně nenudil, než naběhne systém. Díky vícejádrovému procesoru není doba náběhu kdoví jak dlouhá a než se člověk rozkouká, už je zde úvodní obrazovka s demo skladbami. K dispozici je celkem 16 skladeb v různých stylech připravených tak, aby si každý uživatel udělal představu, co lze na nástroji dělat. Pro své první nápady má k dispozici 10 GB vzorků a smyček, které jsou pečlivě připraveny firmami Sample Magic, MSX Audio a Cr2. Dema znějí skvěle. Přesto většina uživatelů začne pracovat s čistým projektem, nebo z připravených základních šablon.

Projekt
Projekt se otevře v režimu Matrix, což vizuálně připomíná Session View v programu Ableton Live. Svislé sloupce představují jednotlivé stopy, ve vodorovných se umísťují jednotlivé klipy. Základ práce je jasný, vytvořením klipů na stopách se tvoří jeden díl songu. Je jen na uživatelích, jaký styl tvorby si zvolí, ale ve většině případů bude jeden řádek znamenat jednu scénu skladby, jako je například intro, sloka, bridge, refrén, nějaký brejk a ukončení. Tak to je možné skladbu rychle ovládat tlačítky na spuštění celé scény, na pravé straně matrice.

Stopy
Každý klip v projektu je umístěny ve stopě, v jednom projektu je možné mít až 128 stop. Akai Force nabízí celkem šest typů stop pro tvorbu, které určují, co za zdroj signálu bude ve stopě použito.

První je Audio stopa, do které lze vložit libovolný audio soubor z paměťových médií. Mohou být použity soubory Aiff, Flac, Mp3, Ogg nebo Wav formát. Jako zdroj pro audio stopu může být použit i externí vstup, nebo resampling interních stop. Je to také jedna z možností, jak dostat záznam z právě přehrávaného projektu do audio souboru pro další zpracování.

Druhým typem je bicí stopa, která používá jeden nebo více vzorků. Obsahuje seznam vzorků a editaci pro každý vzorek zvlášť. Ta zahrnuje přiřazení pod Pad, spouštěcí bod, ladění, efekty… Bicí stopa je určena pro rychlé vytváření bicích partů nebo jednoduchého spuštění vzorků.

Stopa Plugin nabízí uživateli přiřazení jednoho ze čtyř virtuálních nástrojů ke stopě. Jedná se o nástroje z firemní dílny Akai, ale prakticky zde uživatel najde vše potřebné pro rozmanitou tvorbu. Nástroj Bassline je jednoduchý monofonní syntezátor pro tvorbu basové linky, jako je například Roland SH-01. Electric je nástroj simulující zvuky elektromechanických pian jako jsou Fender nebo Wurlitzer. Pomocí řady efektů je možné vytvořit i zvuky digitálních pian. Polyfonní Hype je moderní syntezátor se dvěma oscilátory, rezonančním filtrem, obálkami a modulátory nabízející široké zvukové možnosti díky vestavěným efektům a jednoduché ovládání pomocí makro kontrolérů. Druhý polyfonní syntezátor je TubeSynth, který vychází z AIR plug-inu Vacuum Pro a nabízí dva oscilátory plus suboscilátor se širokou škálou vestavěných efektů.
Obrázek
Stopa Keygroup je hodně podobná bicí stopě s tím rozdílem, že použité vzorky je možné rozdělit do skupin a ty samostatně vrstvit a upravovat. Také se nespouští jen jednou notou, ale hrají chromaticky po vymezeném rozsahu klaviatury.

MIDI stopa umožňuje posílat MIDI data z klipů do externího MIDI zařízení, jako jsou zvukové, bicí moduly, syntezárory nebo řízení světel.

CV stopa dovoluje přeměnit MIDI data ve stopě na napětí a řídit externího analogové zařízení, jako jsou například Euroracky, syntezátory a další.

Prakticky kromě audio stopy všechny ostatní pracují s MIDI notami a klipy jsou jen MIDI události, které spouští vzorky nebo nástroje. O to příjemněji se s nimi pracuje a dobře se editují.

Pad módy
Kromě různých kontrolních funkcí používaných na displeji, má Force tři různé módy pro matrici 8x8 padů.

Launch mód je standardní rozhraní pro spouštění jednotlivých klipů. Zde se může spustit i nahrávání do klipu, pokud je stopa vybrána pro záznam.

Note mód změní pady na klaviaturu, se kterými je možné hrát a nahrávat. Pro usnadnění hraní má několik režimů, které usnadňují tvorbu a jsou inspirativní i pro uživatele, kteří se v hudební terminologii moc neorientují. Je možné hrát jednotlivé noty nebo harmonické akordy, pokud je uživatel kytarista může mít noty seřazeny jako na krku kytary a podobně. Hraní také zpříjemní vestavěný arpeggiator, který je možné využít i při záznamu.

Step Sequencer mód přepne pady na krokový sekvencer, který se hodí hlavně u bicích. Čtyři horní řady zobrazují kroky sekvenceru, čtyři spodní hrají jednotlivé noty nebo nástroje. Od posledního firmwaru je k dispozici i kombinace Launch & Note, viz odstavec Poslední aktualizace.
Obrázek
Mixer
Režim Mixer promění obrazovku ve virtuální mix, ve kterém je možné přehledně nastavit hlasitosti pro jednotlivé stopy. Ideálně dotykem jednoho nebo více prstů. Pro jemné nastavení je opět k dispozici enkodér a tlačítka +/-. Mixer má i záložky, které dovolují editovat panoramu stop, automatizaci, nebo umlčení či sólování jednotlivých stop. Další záložky přiřazují send a insert efekty. Každá stopa může obsahovat až čtyři efekty z dílny Akai.

To však není vše. Pokud je zvolena bicí nebo Keygroup stopa, je možné pomocí kombinace tlačítek Shift + Mixer otevřít submixer a mít pod kontrolou úrovně pro jednotlivé vzorky nebo skupiny. I zde je možné vložit až čtyři insert efekty.

Osobně jsem narazil na problém nedostatečné výpočetní kapacity studia Force, kdy jsem jako inserty použil několik delay a reverb efektů a nějaké modulace. Při přehrávání bylo vše v pořádku, ale při záznamu jsem měl nahraný materiál zpožděn. Problém stačilo vyřešit resamplováním vzorků na bicí stopě i s efekty pomocí interního sampleru a efekty vypnout. Práce na pár vteřin.

Samostatný a počítačový mód
Akai Force má možnost pracovat ve dvou základních módech. Standardně pracuje jako nezávislé studio v samostatném módu - Standalone. Připojení pomocí USB-B konektoru není aktivní a prakticky neprobíhá žádná komunikace. Všechny soubory a projekty se ukládají pouze na interní úložiště, nebo na připojené disky a SD karty.

Pokud uživatel chce, může přepnout Force do módu počítač. Ten s aktuálním firmwarem odpojí vnitřní generátor a Force pracuje jako běžný MIDI kontrolér, který po USB komunikuje s počítačem, i jako MIDI převodník. To znamená, že se v počítači objeví na samostatném portu Force a také MIDI vstup a výstup. Tím lze vytvořit z Akai Force celkem drahý Ableton ovladač. I když uznávám, že se to občas může hodit. Zajímavé je, že se v počítači objeví i připojená paměťová média, ale interní paměť ne. Je to asi kvůli bezpečnosti, i když by neměl být problém vymezit přístup do uživatelského prostoru. Snad někdy v příštích aktualizacích.

Škoda, že se při přepínání celý systém restartuje a vždy se objeví úvodní obrazovka s nabídkami. Naštěstí je možné ji v preferencích změnit z demo obrazovky na kombinovanou, kde je na výběr mezi demo skladbami, šablonami a posledními otevřenými projekty.

Poslední aktualizace
Firma Akai nenechává Force spát na vavřínech a neustále nástroj vylepšuje. Oprava drobných chyb je samozřejmostí. Přidání nových funkcí je zase rozšiřováním dalších možností nástroje.
Za dobu existence již proběhly dvě aktualizace. Někoho může překvapit, že firmware začíná číslem 3, ale to má jednoduché vysvětlení. Software uvnitř nástroje je stejný jako v nástrojích řady MPC X a Live, takže se vyvíjel již dříve a verze 3 přinesla podporu právě pro Akai Force.

Kombinace tlačítek Shift a Record dovoluje nastavit pevnou délku klipu pro nahrávání, což se hodí při živém vystoupení, kdy se uživatel nemusí stresovat na přesném ukončení nahrávání, aby hned mohl klip použít.

Verze 3.0.1 přinesla vylepšení kombinace tlačítek Launch a Note, kdy současným stiskem se rozdělí pracovní prostor padů. Horní čtyři řady ovládají spouštění klipů a spodní hrají noty. Dalším očekávaným vylepšením je sidechain kanál pro efekty Mother Ducker a Mother Ducker Input. Ten dovoluje uživateli řídit efekt pomocí jiné stopy v projektu. Typicky se používá kombinace velký buben a nějaká syntetická plocha. Efekty z kolekce AIR dynamics, konkrétně Compressor, Channel Strip, Maximizer, Transient a Noise Gate mají ukazatele vstupních a výstupních úrovní, pro vizuální zobrazení síly audio signálu. Také je možné načítat formáty Flac a Ogg. Drum program dostal možnost využít tlačítek Mute a Solo pro umlčení nebo sólování jednotlivých nástrojů.

Verze 3.0.2 jako největší novinku přináší integraci s webem Splice.com přímo v nástroji. Platforma Splice nabízí on-line více než 2 miliony samplů, loopů, efektů a presetů, které může uživatel používat ve svých projektech. Stačí se na webu zaregistrovat a poté připojit nástroj k Internetu (Wi-Fi/LAN) a zadat registrační údaje do nástroje. Poté se nabídka Splice objeví v prohlížeči a je s ní možné pracovat jako se standardními soubory.

Závěr
Pro dokonalé zvládnutí produkčního studia Akai Force je potřeba pár dní, než si člověk osahá všechny funkce a naučí se kombinace tlačítek, bez kterých to opravdu nejde rozumně používat. I uživatel pracující s Ableton Push nebo Native Instruments MASCHINE bude chvíli tápat. Jakmile se dostanete do útrob studia Force, pak vás uchvátí svou kompaktností, kde vlastně nic nechybí. Snad jen omezený výběr čtyř plug-in nástrojů.

Co mi chybí hodně, je nějaký Song režim, který by zaznamenával celkovou hudební produkci, kterou by bylo možné následně ještě editovat. Zatím je Akai Force určen hlavně pro živé hraní z připravených scén. Což možná vyřeší některá aktualizace. Snad s příchodem programu MPC ve verzi 3?

Ještě je tu otázka, pro koho je Akai Force určen. Cena není úplně nízká, a pokud se podíváte na cenu Ableton Push nebo MASCHINE, stále vycházejí levněji. Samozřejmě nepočítám cenu počítače, který má snad každý již doma. Oba zmínění konkurenti mají celé rozhraní postavené na softwaru a výkonu počítače, takže si troufám tvrdit, že jsou i výkonnější. Navíc je možné využít plug-iny třetích stran, tak jak obhájit Force… Je to jedno stabilní zařízení, které nepotřebuje počítač. Právě v samostatném provozu bude největší síla. Dokonce si myslím, že profesionál nebude mít problém si přípravu vytvořit v Abletonu a smyčky importovat do Force, který využije při živém hraní. Také podpora MIDI a CV/Gate udělá hodně. Celkově mi přijde Akai Force jako praktické studio a v porovnání s větším bráškou MPC X kompaktnější a lepší na ovládání.

Oficiální video výrobce
Výrobce: Akai Professional
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša


Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz

Odpovědět