Níže přikládám znění dopisu, který jim byl odeslán a následné odpovděi zde pak též zveřejním.
Dobrý den,
chtěl bych Vás požádat jménem několika set djů, které evidujeme při našem internetovém obchodě s dj technikou o Vaše stanoviko k několika následujícím dotazům.
Dodržování autorského zákona při veřejných produkcích by mělo být samozřejmostí, ale jak asi sami dobře nejlépe víte, není toto na většině akcí v diskotékách a klubech striktně dodržováno a k produkci se používají často nahrávky pořízené ne zcela legální cestou, v lepším případě pak jen na neoriginálních nosičích. Na vině tohoto stavu je bezesporu stávající systém správy autorských práv, který hází dje do stejné roviny jako kterékoliv běžné občany a nezvýhodňuje jejich postavení stejně jako tomu je například u rádií, která pro své vysílání mohou používat v podstatě muziky získanou z libovolných zdrojů včetně neoriginálních nosičů a to za měsíční paušální poplatek. Jak asi již tušíte, zajímalo by nás zda by se nenašla vůle k jednání a přijetí možnosti úhrady autorských poplatků pro registrované dje například formou ročního paušálu ve výši cca 10 000 - 15 000,- Kč / rok, nebo jinou formou například prodejem označených (kolkovaných) prázdných médií za cca 300 - 400 Kč / medium opět jen registrovaným djům, kteří by tak mohli na veřejných produkcích používat libovolný zdroj muziky, včetně použití jimy preferovaných medií k produkci. Jsme samozřejmě vstřícni k jednáním i o jakékoliv jiné formě a finanční částce, která by směřovala k tomuto cíly.
Současná podoba je neúnosná hned z několika důvodů, jako příklad uvedu třeba svou stuaci. Vlastním něco přes 1400 originálních CD, některé z nich jsou staší i více jak 20 let a jak sami uznáte, při tom co mají za ty roky odehráno, mají na sobě také jisté škrábance, které v mnoha případech zcela znemožňují jejich další použití. Tímto se dostávám do situace kdy originální nosič již nemohu k veřejné produkci použít, ale co je mnohem horší, nemam ani nejmenší možnost tyto nosiče již opětovně po takové době zakoupit ani k nim nevlastním kopie protože v té době rozmnožovací zařízení tohoto druhu neexistovala. V takovéto situaci mně zbývá pouze možnost porozhlédnout se po internetu a skladby si alespoň pro svou domácí potřebu někde stáhnout, protože v internetových obchodech s muzikou zakoupím převážně jen muziku v radio verzích, často zaměřenou na běžné posluchače, ale nenajdu zde muziku určenou pro dje. Úplně ve stejné situaci se tak ocitají stovky začínajících djů, kteří by rádi legálně ke své produkci používali originální nosiče, ale muziku kterou potřebují, převážně tu starší nemají možnost nikde zakoupit a tak jim bohužel nezbývá jiná možnost než si ji též někde opatřit na interentu a i přesto, že tím porušují zákon ji následně používají k veřejné produkci, protože současná situace jim ani jinou možnost nedává pokud chtějí vyhovět návštěvníkům a postarat se o co nejlepší zábavu. Jak sem již zmínil, v tuzemských internetových obchodech se dá sehnat převážně jen muzika určená pro koncové posluchače v radio verzích, což ovšem není muzika určená pro dje, kteří pro mixování potřebují odlišné verze, které v těchto obchodech nejsou k zakoupení. V zahraničních obchodech jako je např. Beatport je ke koupi převážně muzika hudebních žánrů zaměřených na kluby a djové zde nenajdou to co vyžadují návštěvníci našich diskoték, kterých je zde většina. Při dnešní dostupnosti software pro tvorbu hudby se navíc objevují na mnoha zahraničních diskusích odkazy na stažení nejrůznějších remixů skladeb, u kterých ovšem dj nemá nejmenší šanci zjistit zda se jedná o oficiální remixy a nebo o remixy zhotovené někým doma, které se opět nedají koupit ač by je dj rád pouštěl při veřejné produkci. Tyto překážky pak staví dje do nechtěného porušovatele zákona, protože pokud si chce udržet místo dje v nějakém podniku aby jej majitel nevyhodil, tak musí hrát pro návštěvníky, ale nemá možnost legálně tuto požadovanou muziku zakoupit ač by tak rád učinil.
Proto jsme ochotni k jakýmkoliv jednáním, která by umožnila djům používat muziku, kterou si sami opatří svým způsobem a za toto Vám odvádět určité paušální poplatky. Z našeho pohledu si myslím, že by neměl být v tomto směru až takový problém k realizaci takového záměru, obzvlášť pokud Vám to přinese ročně do poklady nemalou částku v řádu několika milionů korun, což je si myslím pořád lepší než o tyto peníze přicházet. V minulých letech bylo již několikrát slibováno, že k čemu podobnému pro dje dojde v krátké době, ale zatím marně čekáme již několik let a nic se v této záležitosti neděje. Jsem ochotni se podílet na technickém řešení i výběru těchto poplatků. Pokud to celé věci pomůže, tak jsme ochotni založit i občanské sdružení pro které máme již veškeré potřebné písemnosti připraveny a stačí je odeslat na Ministerstvo vnitra s žádostí o registraci. Členskou základnu by v počátku tvořilo cca 800 djů se kterými jsme v kontaktu.
Rádi bychom znali Vaše stanovisko k tomuto pro nás neřešitelnému problému.
Mnoho djů se nás ptá zda má dj také nárok na autorské odměny a jak by mlo případně postupovat v žádostech o odměny, protože i dj je v pozici umělce právě tím jak mixuje skladby, přidává samply a celkově mění při živé produkci zvukovou podobu skladeb v jedno nové ucelené autorské dílo, které prezentuje na veřejnosti za pomoci dj techniky.
Na závěr bych tu měl ještě dotaz ohledně provozu internetového rádia. Rádi bychom nabídli jak automatizované vysílání ze skladeb v počítačovém archivu který bychom pro tento účel zřídili, tak i záznamy pořízené na živo na diskotékách spřátelených djů a akcí které budou spolupořádány pod hlavičkou internetového rádia. Zajímalo by nás pokud budeme mít uhrazeny řádně vyžadované paušální autorské poplatky vztahující se k provozu internetového rádia, zda můžeme stejně jako klasická rádia využívat k vysílání neoriginální nosiče a získávat muziku z nejrůznějších zdrojů k tomuto vysílání a zda je možné při veřejných produkcích u kterých je internetové rádio spolupořadatelem používat k veřejným produkcím neoriginální nosiče, stejně jako to dělají i klasická rádia. Zde jsme opět u té ne příliž spravedlivé situace kdy rádia mohou používat neoriginální nosiče k veřejné produkci a to aniž by skladby měli zakoupeny, ale dje, který je ve stejné pozici toto nemůže. Pokud je vůle u rádií, tak by snad nemusel být problém toto řešit i u djů.
Přejeme Vám mnoho úspěchů a budeme se těšit na Vaši doufejme vstřícnou a konkrétní odpověď bez zbytečných citací zákona, kterou bychom mohli dále prezentovat našim spřáteleným djům, kteří na ni netrpělivě čekají již několik let.