Pioneer XDJ-R1

Pioneer XDJ-R1

CD přehrávač, empétrojka, DJský pult a dálkové ovládání v jednom.
22. 1. 2014

Svět DJingu se dnes řítí neuvěřitelnou rychlostí kupředu napříč technologiemi a díky tomu vznikají kombinovaná zařízení, která v sobě sdružují jak funkčnost základní DJ sestavy, tak i rozšířené možnosti. Těmi mohou být implementace funkcí MIDI kontroléru nebo přpojení ke „smart-phone“ aplikaci a využití telefonu jako úložiště dat nebo, díky dotykovému LCD, jako vizualizačního prvku a dálkového ovladače. Tím vzniká kompaktní zařízení označené jako konzole, které je pak jediným prvkem potřebným k produkci. Jako médium lze pak zvolit CD disk, USB Flash modul nebo osobní počítač. Vše je uvnitř propojeno tak, jak je zvykem u sestav složených z jednotlivých komponent, takže stačí připojit hlavní výstup do hlavního zvukového aparátu, odposlechový systém a můžeme začít.

Popis technické části
XDJ-R1 je postaveno jako dvoukanálový DJský pult s doplňujícími vstupy (MIC a AUX) kombinovaný s dvěma standardními multiformátovými CD přehrávači vycházejícími z modelu CDJ-350, které jsou doplněny o efektovou jednotku a několik funkcí sampleru. Uvnitř je integrován i WiFi modul pro snadné propojení s telefonem a USB rozhraními (jedno pro zmíněnou Flash a druhé pro připojení k PC).
Nejprve si popíšeme části mixážního pultu. Jedná se o dvoukanálový typ s třípásmovým ekvalizérem s možností volby vstupů (přepínačem v horní části DECKx - PHONOx/LINEx) a nastavením citlivosti, k čemuž slouží knoflík Trim. Vstupem tedy může být interní přehrávač nebo externí signál linkový nebo gramofonový - k volbě funkce předzesilovače máme na zadní straně přepínač Line/Phono a RCA vstupy. Mezi dvěma kanály je možné rychle přejít pomocí křížového prolínače neboli crossfaderu, jehož křivka se dá nastavit a který můžeme případně z celé signálové cesty odstavit. K dispozici je efektový procesor, který má čtyři módy - Noise, Pitch, Crush a Filter, jež jsou spustitelné podsvícenými knoflíky v levé části (blikání signalizuje, že je daný mód zapnutý), přičemž vždy může být aktivní pouze jeden. Je společný pro oba kanály a míra vlivu je volitelná v každém kanálu zvlášť pomocí knoflíku Color. Samozřejmostí je připojení sluchátek (lze využít oba dva typy konektoru) a výběr odposlouchávaného kanálu stejně jako volba hlasitosti a poměru vůči hlavnímu signálu.

Ovládání externích vstupů se nachází v pravé části. První z nich je mikrofonní. Zde je možné nastavit hlasitost a ovlivnit charakter hlasu (ekvalizér je řešen jedním potenciometrem Basy - Výšky). Konektor se nachází pouze v zadní části a využít lze pouze Jack. Druhým vstupem je jakýsi doplňující linkový, který je označen jako AUX u něhož je opět možné nastavit hlasitost. Připojuje se opět zezadu na konektory RCA a je možné zvolit zisk v rozmezí 0/12 dB, což je výstižně označeno jako Portable Player (je známo, že kapesní MP3 přehrávače stejně jako integrované zvukové karty v PC poskytují o něco slabší signál). MIC i AUX vstupy se dají zapnout či vypnout opět příslušným podsvíceným knoflíkem. Když to tedy sečteme, vlastně se jedná o čtyřkanálový pult.

Část přehrávačů z hlediska designu a ergomie ovládacích prvků odpovídá standardu, se kterým se můžeme často setkat. Hlavní velký Jog Dial (který naštěstí „nechrastí“ plastovým zvukem při pohybu, jako tomu bylo u některých nižších modelů) a knoflíky Play a Cue, VinylMode, Tempo (+-6/10/16/Wide), Master Tempo a tahový potenciometr Tempo jsou klasickými ovládacími prvky a není nutné jejich funkce popisovat. Zajímavé je to, co je navíc. První přidanou hodnotou je efektová jednotka - Beat FX (Trans, Flanger, Echo a Roll) s nastavením parametru délky pomocí knoflíku Beat, úrovně za pomoci Level/Depth a taktu prostřednictvím tlačítka Tap - když ho podržíme, pak Auto. Druhým modulem je sampler, který dokáže vytvořit okamžitou smyčku v proměnné délce taktů (knoflík Auto-Bat Loop). Smyčky neboli samply je dále možné uložit a vyvolávat knofíky umístěnými pod Jog Wheel. Ovládacím knoflíkem Mode lze vybrat již zmíněnou funkci sampleru (4-Beat Sampler) a rychlého návratu do místa skladby (Hot Cue). Smyčky nebo body se ukládají pod knoflíky A, B a C, kterými se dají rovněž spouštět a s funkcí Shift mazat. Na levé straně od displeje je možné volit médium (USB/CD) a funkčnost přehrávače (MIDI).
Nastavení zařízení
Nastavení celého zařízení se provádí pomocí jednoho ze zobrazovacích prvků, kterým je VFD Display. Je velmi dobře čitelný jak při intenzivním světle, tak v šeru. Pro vstup do menu je třeba dlouze podržet knoflík Info-Utility. Jednotlivé položky z nabídky vybíráme pravým rotačním voličem Select Push a zpět se vracíme knoflíkem Back/Top. Menu označené jako Utility je v jedné skupině zaměřené na nastavení integrovaného WiFi modulu, módu mixážního pultu a zálohování. Dále můžeme spustit demo nebo se dozvědět, jakou verzi vlastníme.

WiFi skupina v módu nastavení umožňuje deaktivovat modul, změnit jméno, kterým se zařízení reprezentuje, metodu heslování či heslo jako takové a povolit nebo zakázat DHCP. V módu informačním si můžeme všechny tyto údaje přečíst, aniž bychom riskovali jakoukoliv možnost nechtěné úpravy (zejména heslo je důležité - výrobcem je nastaveno jakési dlouhé číslo).

Mixer Mode je volba, s jejíž pomocí určíme, že se jako MIDI zařízení budou chovat pouze přehrávače a zvuková karta, ale mixážní pult bude fungovat standardně (mód XDJ-R1) a nebo bude celé zařízení MIDI kontrolérem se zvukovou kartou (MIDI mód).

Funkce Back-Up nám umožňuje zálohovat a nebo vyvolat nastavení Cue bodů a samplů, které je možné obnovit tlačítkem Call. Tyto informace se ukládají výhradně na USB disk. V okamžiku, kdy pomocí Call vyvoláme obnovení, se stávající stav A, B a C knoflíků přepíše.

Zbytek nabídek je směřován k nastavení úrovní hlasitosí, funkce křížového prolínače (spouštění při přejezdu - Crossfader Start) a citlivosti středového kola. V okamžiku, kdy je na displeji jednoho přehrávače prováděno nastavení, je na druhém tato stejná funkce logicky zablokována.

Programové vybavení
Jednou z aplikací, která je dodávána na CD jako instalace pro PC či Mac, je RekordBox, což je vlastně správce a manažer audio souborů. Je sice pravda, že do XDJ-R1 můžete zasunou libovolnou „flashku“, ale pokuď nepoužijete tuto aplikaci, která má za úkol analyzovat skladby, není možné procházet médium podle žánrů, rychlosti a dalších kritérií a nelze použít funkci Sync.

Druhým softwarem je již známý a klasický VirtualDJ, opět v limitované verzi určené pouze pro toto zařízení. V prvním okamžiku člověk hledá instalační médium, aby po chvilce zjistil, že jedinou cestou, jak tuto aplikaci získat, je zaregistrovat nejenom sebe, ale i konzoli na stránkách virtualdj.com a poté stáhnout 50MB instalaci.

Třetí a nejzajmavější perličkou je RemoteBox, což je program napsaný pro mobilní zařízení (iOS), tedy pro iPad a iPhone. Lze ho bez jakýchkoliv problémů stáhnout zdarma z AppStore a nainstalovat, celá akce trvá asi minutu. A tím začíná ta největší zábava - dálkové ovládání celé konzole přes WiFi! Obrazovka je rozdělena na jednotlivé záložky, ve kterých se nacházejí skupiny funkčních prvků odpovídající dané části konzole. První jsou samozřejmě přehrávače (Deck 1 a 2), které jsou určeny k ovládání přehrávání (Start - Stop, pohyb ve skladbě, smyčky) a zobrazují informace o názvu a délce daného tracku. Dále tu máme FX modul, jehož volbou aktivujeme vektorový efektový procesor (v jednom směru jsou efekty přehrávače a kolmo na něj efekty mixpultu). Stačí pak zvolit jeden z nich v příslušné skupině a výsledný efekt lze ovládat dotykem do funkčního pole. USB Browse je funkce, kterou můžeme procházet seznam skladeb rozdělený dle daných kritérií - Artist, Album, Track, BPM či Playlist - předpokládá se předchozí analýza v RekordBoxu.
Na další stránce jsou funkce směřované k mixážnímu pultu. K dispozici je Mixer Fader jako řízení hlasitosti jednotlivých kanálů, Mixer ISO pro ekvalizér a Mixer In/Out pro nastavování hlasitosti a volby sluchátek, mikrofonu a externího vstupu. Jako poslední je zde rozcestník, kterým se k dané skupině můžeme rychle dostat. Stačí se dotknout kteréhokoliv ovládacího prvku a pohybovat prstem směrem nahoru a dolů a tím řídit jeho hodnotu. Celé je to velmi interaktivní. Platí zde velmi jednoduché pravidlo: na co sáhneme naposledy, to je ovládacím prvkem. Pokud například na obrazovce nastavím hlasitost kanálu na maximum, je jedno, jaká je aktuální poloha tahového potenciometru na pultu. Pokud ale tímto posunu, hodnota se okamžitě přizpůsobí a příslušně zobrazí i na displeji. Po celou dobu práce jsou zobrazovány aktuální úrovně jednotlivých signálů odpovídající mixážnímu pultu. Připojení k zařízení je zobrazováno modře podsvícenou kontrolkou WLAN. Toto dálkové řízení a dohled jsou umožněny kompaktností celé konzole a právě tato vlastnost ji nejvíce odlišuje od ostatních zařízení na trhu.
Konzole je velmi interaktivním a profesionálním DJským zařízením, které má velmi dobrý zvuk a všechny jeho ovládací prvky působí velmi kvalitně. Prvním mínusem je samozřejmě složitější nastavování, což má za následek, že je třeba více času na seznámení se s přístrojem. Poté se ale práce stává velmi intuitivní. Druhým mínusem je dle mého názoru absence možnosti zapnout příposlech do výstupu mobilního zařízení. Předpokládal bych, že pokud existuje možnost ovládat sluchátkový příposlech na dálku, bude signál z něj poskytován nejenom v lokálním výstupu konzole, ale právě i do sluchátkového výstupu „telefonu“. Tak by bylo možné opravdu „na dálku“ vybírat a kontrolovat přehrávané skladby.

Václav Klouda

Výrobce: Pioneer
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.