Pioneer DDJ-SP1

Pioneer DDJ-SP1

Doplněk pro vinylové nadšence s video bonusem.
16. 2. 2015

Gramofony jsou v oblasti hudební produkce stále velmi zásadním a důležitým komponentem a velké množství diskžokejů má stále v oblibě tento velmi bezprostřední styk s hudbou a velmi specifické ovládání přehrávání. Zmiňme úspěchy českého teamu na mistrovstvích DMC, kde nedílnou součástí a vlastně hlavním prvkem je právě vinylová deska. Dnes je ale standardem kombinace této analogové technologie s digitálním světem, kde spojnicí je zvuková karta, gramofonová deska s časovým kódem a ta správná aplikace, na jejíž ovládání se právě v tomto článku zaměříme.
Jedna z firem, která je průkopníkem v této oblasti, je Serato Audio Research, která v roce 2002 představila svůj koncept Serato Scratch. Jedná se o software majoritně zaměřený na velmi nízkou časovou odezvu a chování co možná nejbližší ke klasické desce. Postupem času a v průběhu vývoje se zdokonalilo jeho uživatelské rozhraní a rozšířila se skupina podporovaného technického vybavení (dnes nejenom speciální zvukové karty, ale i DVS systémy apod.). Dalšim krokem bylo spojení s vizuálním světem pomocí programového video plug-in modulu s názvem Serato Video. Standardní součástí je des sampler, osm Cue bodů pro rychlý návrat do místa skladby, parametrizovatelná efektová jednotka a funkce pro ovládání prolínání obrazových zdrojů. To vše je výčet funkcí, které vyžadují velké mnoźství ovládacích prvků, ať už v podobě knoflíků nebo otočných či tahových potenciometrů. Řizení pomocí standardní myši je holou utopií, takže nezbývá než sáhnout po speciálním hardwaru. Existují DJské pulty vybavené MIDI ovladači, například od firmy Rane, ale ne vždy nám vyhovují. Proto firma Pioneer vytvořila modul jako doplněk k nedávno představenému gramofonu PLX-1000, který nám ovládání a použití Serato DJ aplikace zásadně zjednoduší a to i v oblasti videa. Navíc ctí koncept ovládacích prvků a jejich chování z prémiové řady kontrolérů DDJ, proto je jeho nasazení v mnoha případech velmi jednoduché a postaveno na zažitých principech. Je jím DDJ-SP1.

Technický popis
Modul je postaven v symetrické koncepci se stejnými ovládacími prvky v levé i pravé části. Hlavní blok je složen z osmi podsvícených hranatých gumových knoflíků neboli Padů s detekcí síly stisku. Nad nimi se nacházejí menší knoflíky pro přepnutí funkčního módu celé banky. V horní části jsou umístěny tři potenciometry a jeden rotační enkodér určené pro řízení efektové jednotky spolu se čtyřmi knoflíky. Mezi těmito skupinami jsou další funkční ovladače pro aktivaci synchronizace (Sync), módu běhu skladby na pozadí (Slip) a ovlivnění návazných parametrů hlavní Pad banky.
Uprostřed SP1 se nacházejí knoflíky pro přiřazení levé a pravé jednotky ke čtyřem virtuálním přehrávačům v aplikaci (FX Assign), kdy aktivní jsou vždy jen dva a na další dva lze přepnout pomocí Deck 3 a 4. Pohyb po adresářích a mezi skladbami je řešen opět rotačním enkodérem, kdy výběr potvrzujeme stiskem a skladbu načteme do daného přehrávače pomocí Load. Hlasitost sampleru je řízena jediným tahovým potenciometrem. Funkce většiny ovladačů je zdvojena díky Shiftu a odpovídá jim vždy ta s inverzním popisem. Svítivost kontrolek lze snížit přepínačem Dimmer Mode umístěným na boku zařízení vedle USB konektoru.
Chování v aplikaci Serato DJ
Na banku Padů je navázáno osm funkčních módů. Hot Cue slouží k definici a vyvolání návratových bodů, Roll k opakování části skladby pozpátku v dané délce, Slicer k výběru části skladby s opakováním, Sampler se Shiftem vyvolají Hot Loop - smyčku přehrávanou od daného místa. Auto a Manual Loop jsou pak určeny pro volné vytvoření smyčky s jednoduchou editací začátku a konce a Velocity řídí hlasitost samplu dle síly úderu.

Efektová jednotka má opět dva módy - jeden efekt s třemi parametry nebo tři jednoduché efekty, každý s jedním parametrem. Proto jsou na každé straně tři potenciometry (pro FX1 i FX2) s aktivací a výběrem typu (On/FX-Select). Důležitá je i doba trvání efektu a proto rotační enkodér definuje také tuto hodnotu. Je možné ji „naklikat“ pomocí Tap a mezi variantami přepínat díky FX Mode.

A protože se jedná o komplexní jednotku, máme k dispozici i ovládání video efektů. Aktivace se provede zmáčknutím rotačního knoflíku Auto Loop současně se Shiftem. V tu chvíli se FX potenciometry používají pro řízení vizuálního efektu.

DDJ-SP1 je skvělým doplňkem nejenom ke gramofonům spojeným se Serato DJ, ale i v dalších oblastech, kde hledáte „poctivý kus hardwaru“. Svým zpracováním sahá do oblasti nejvyšší kvality a rozhodně není plastovou hračkou, jejíž ovládací prvky vydávají nepřijemné a chrastivé zvuky. Díky tomu, že jde vlastně o standardní MIDI ovladač, jej lze namapovat například v Abletonu nebo v Traktoru. Já osobně bych ocenil místo klasických potenciometrů pro ovládání efektové jednotky rotační enkodéry se zobrazením hodnoty kruhovým indikátorem jako podsvícení. Tato konstrukce je často používána například ve studiových DAW kontrolérech. Myslím si, že by se tím ještě více rozšířila oblast použití modulu. V rámci plánované funkčnosti ale není nic, co by bylo možné mu vytknout. Velmi důležitou informací k tomuhle balíčku je i fakt, že v ceně je licence pro Serato Video.

Výrobce: Pioneer
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.

Václav Klouda