Native Instruments MASCHINE MIKRO

Native Instruments MASCHINE MIKRO

Malá verze velkého groove nástroje.
29. 10. 2012

Německá firma Native Instruments před nedávnem předběhla o velký kus dobu, když uvedla program kombinovaný s hardwarovým ovladačem MASCHINE. Ten dokázal ohrozit dosud panující MPC sérii firmy AKAI v oblasti vytváření groovů a hudebních základů, které jsou velmi oblíbené hlavně mezi tvůrci RnB hudby a dalších stylů. Dokázal to především díky propracovanému softwaru, který velmi usnadnil ovládání a nabízí několikanásobně více možností. Také hardwarový kontrolér neměl jedinou chybu, díky dvěma LCD displejům a mnoha tlačítkům prakticky nebylo nutné sáhnout na myš, stejně jako u MPC konkurence. Díky velké oblíbenosti získal MASCHINE poměrně velkou uživatelskou základnu. Jediné, co bránilo jeho masovějšímu rozšíření, byla cena, kterou zvedal především kontrolér. To se ale nyní mění. Na trh přichází MASCHINE MIKRO.

Hardware
Hlavní novinkou je pozměněný hardwarový ovladač, který byl o poznání zmenšen a přitom zachovává většinu editačních možností velkého sourozence. Kvalita materiálů a zpracování je stejná jako u MASCHINE. Základ tvoří 5 mm silné plastové šasi, ve kterém je zasazeno celkem 28 podsvětlených tlačítek, jeden displej a otočný kontrolér. Menší ceny je docíleno vypuštěním jednoho LCD displeje, otočných knobů a několika tlačítek. Přesto má MASCHINE MIKRO všechny editační funkce zachovány.
Uživateli nabízí 16 dynamických padů, které kromě zadávání hudebních dat slouží v kombinaci s tlačítkem Shift i pro zapínání funkcí sekvenceru. Osm vertikálně umístěných tlačítek přiřazuje padům další funkce jako je výběr patternů, výběr skupin a nástrojů, Mute a Solo funkce. Osm tlačítek ve spodní části kontroléru je připraveno na ovládání transportních funkcí programu. Přesněji řečeno jde o sedm tlačítek, osmé tlačítko Shift přidává většině ovladačů a tlačítek další funkce, čímž je nahrazován menší počet fyzických tlačítek. Okolo jednobarevného grafického displeje jsou umístěna funkční a navigační tlačítka. Společně s otočným ovladačem slouží pro rychlou orientaci v menu a nastavení hodnot. Knob má také funkci potvrzovacího tlačítka.

Na zadním panelu byl vypuštěno MIDI rozhraní. Zůstal pouze USB konektor typu B pro připojení kontroléru k počítači, kterým je zařízení také napájeno. Celkově působí MASCHINE MIKRO kompaktněji a skladněji, nespornou výhodou je také menší váha. Není problém přibalit jej do notebookové tašky a díky tomu je i přenosnější. Tlačítka mají příjemný chod a také dynamická hra na pady je příjemná.

Software
Srdcem celého systému je program MASCHINE, jehož základní funkce jsou rozděleny do několika skupin zahrnujících sekvencer, sampler a efektovou jednotku. Každá skupina má svou vlastní položku v menu s několika podstránkami. Základem programu je sekvencer obsahující scény, jež jsou rozděleny do až osmi skupin. V každé skupině je možné nahrát až 64 patternů. Patterny mohou být tvořeny až šestnácti nástroji, které jsou společné pro celou skupinu. Pokud by byla celá scéna osazena, bude mít uživatel k dispozici 128 nástrojů a zvuků.
Nástroj může tvořit jeden vzorek nebo celou skupinu multi vzorků. Pattern se tvoří dvěma různými způsoby. Prvním je nahrávání v reálném čase, kdy se za pomoci metronomu opakuje zvolené metrum a délka v nekonečné smyčce. Pomocí padů lze pak nahrát rytmus nebo melodii. Tento styl nahrávání je převzat ze sekvencerů MPC. Druhým způsobem je krokové nahrávání typu XOX, kdy každý pad odpovídá jedné šestnáctině taktu a stiskem se určí, kdy bude nástroj hrát.

Zajímavou funkcí je záznam automatizace pohybu parametrů v rámci vytvořeného patternu. Při spuštěném přehrávání stačí pohybovat kruhem okolo parametru nebo zvolit funkci záznamu automatizace na kontroléru a zaznamená se pohyb jakéhokoliv parametru. V editoru se parametr zobrazí jako samostatná stopa, ve které lze automatizaci upravit nebo smazat. Vytvořeným patternům ve skupinách se přiřadí pořadí ve scéně a díky tomu se může vytvořit playlist a následně skladba. Mezi patterny lze rychle přepínat pomocí padů, což lze s úspěchem využít při živé produkci.
Sampler
Základ nástroje je tvořen vzorky, které jsou přehrávány pomocí plnohodnotného sampleru. Uživatel má k dispozici mnoho nástrojů pro vlastní tvorbu. Při nahrávání zvuku lze využít kterýkoliv vstup audio karty nebo resamplovat interní sběrnice programu. Sběrnice jsou buď jednotlivé skupiny, nebo individuální výstupy programu včetně hlavního výstupu. Nastavení záznamu obsahuje několik parametrů, kterými lze určit úroveň, práh hlasitosti záznamu, dobu nahrávání apod. Pokud sampler nahrává některou z interních sběrnic, lze zvolit synchronizaci záznamu s počtem dob.

Po nahrání se otevře sample editor, který nabízí několik základních nástrojů pro úpravu nahraného materiálu. Velmi praktickým nástrojem je Slice mód, ve kterém lze nahranou smyčku rozdělit na části a jejich přetažením do prázdného nástroje se automaticky vytvoří MIDI pattern s namapovanými úseky. Stejně tak se nástroj MIDI pattern vytvoří při vložení standardních REX souborů, jež lze přetáhnout z integrovaného prohlížeče nebo přímo z disku počítače. Sampler dovoluje vytvořit i velmi kvalitní nástroje díky propracovanému systému mapování. U jednotlivých vzorků lze nastavit tónový a dynamický rozsah na klaviatuře. Teoreticky je možné vytvořit 128 samostatných not a každá může obsahovat 128 dynamických vrstev. Zbytek procesu tvorby zvuku je stejný jako na kterémkoliv syntezátoru. Signálovou cestu tvoří několik typů filtrů, modulační a amplitudové ADSR obálky a LFO oscilátor.

Nástroje, skupiny nebo master je možné individuálně propojit s osmi výstupními sběrnicemi, které lze využít pro další zpracování v hostitelském programu nebo jako samostatné výstupy na hardwarovém převodníku.

Efekty
Pro dotvoření perfektního zvuku nabízí MASCHINE MIKRO dvacet dva efektů. Uživatel si může vybrat z různých Lo-Fi a modulačních efektů, filtrů, zpožďovacích a prostorových efektů. Připraveny jsou desítky presetů pro rychlé základní nastavení. Efekty jsou překvapivě kvalitní a po zvukové stránce nemají chybu. Každý efekt má několik základních parametrů, se kterými lze doladit nastavení zvuku. Každý nástroj má dva sloty pro efekty a další dva insert efekty je možné přiřadit jednotlivým skupinám. A pokud by to někomu nestačilo, může další dva efekty vložit do Master sekce pro úpravu celkového zvuku.

Zvuková banka
MASCHINE MIKRO v základní instalaci přináší uživateli více než 6,2 GB vzorků, nástrojů a patternů. Díky propracované katalogizaci a průzkumníku lze vzorky rychle najít pomocí skupin nabídek rozdělených podle stylů a typů nástrojů. Zvuková nabídka zahrnuje několik celých demo projektů, ze kterých může uživatel čerpat inspiraci a studovat, jak jednotlivé party, skupiny a groovy pracují. Další 3 GB vzorků nabízí firemní sada KOMPLETE ELEMENTS. Přes 1.000 položek zahrnuje kvalitní vzorky akustických bicích, elektronických beatů, orchestrálních zvuků, syntetických zvuků, kytar a zvukových efektů.

Nabídka nástrojů a vzorků byla vytvořena světovými hudebníky a dýdžeji, je opravdu široká a pokrývá mnoho hudebních stylů. Dokonce si troufám tvrdit, že mnoho uživatelů si po nějakou dobu vystačí jen s dodávanou zvukovou bankou. Nabídku zvuků lze dále rozšiřovat pomocí firemních knihoven MASCHINE Expansion, jež jsou prozatím tři. Další možností je vytváření vlastních zvukových bank samplováním, pro které je program MASCHINE velmi dobře vybaven.

Praxe
Při prvním rozbalení nástroje jsem měl pocit, že menší počet tlačítek a knobů bude oproti jeho velkému sourozenci omezující, ale hned při prvním zapojení jsem pochopil, že mi vlastně nic zásadního nechybí. I zde se hlavní ovládání soustředí na hardwarový kontrolér a jeho prvky. Perfektní materiál, z něhož jsou tlačítka vytvořena, zajišťuje dobrý pocit ze hry a hmatovou odezvu.

Způsob tvorby scén a patternů záleží jen na uživateli. Délka patternu může být až 256 taktů, takže lze vytvořit celou skladbu jen za pomoci jednoho patternu. Další možností je vytvořit patterny jako jednotlivé části skladby jako je intro, verze, refrén, konec apod. a poskládat základ pomocí jednotlivých scén.

Příjemnou věcí je možnost využití VST nástrojů a efektů jiných výrobců jako nástroje pro tvorbu patternů, čímž se značně rozšiřují zvukové možnosti. Od verze 1.7 je možné využít jako zvukové banky i firemní balík nástrojů KOMPLETE 8. K tomu není co dodat.

MASCHINE byl první softwarový groove nástroj, který prakticky neměl konkurenci. V současné době, kdy přichází na trh MASCHINE MIKRO, vzniklo několik jeho softwarových i hardwarových konkurentů včetně reinkarnace od samotné firmy Akai. Ta přichází s MPC Studiem, které jako by z oka vypadlo kompletu MASCHINE. Na straně MASCHINE MIKRO je především cena a delší praxe, Akai má zase jméno. Jestli bude mít tak dobrý sekvencer se teprve ukáže. Prozatím bych se klonil k MASCHINE MIKRO.