M-Audio Trigger Finger Pro

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Administrátor
Příspěvky: 145
Registrován: 08 bře 2007 21:42

M-Audio Trigger Finger Pro

Příspěvek od pixel »

Nejen MIDI kontrolér, ale i pracovní stanice.
17. 11. 2014

Studiový kontrolér připojený přes MIDI rozhraní je dnes základním prvkem vybavení produkčního studia a nejenom tam. Setkáme se s ním i při DJských vystoupeních, kde ve spojení s osobním počítačem supluje funkce sekvenceru, sampleru, syntezátoru a efektové jednotky. To je vlastně výčet spíše aplikačních možností nežli vlastností tohoto hardwarového modulu, který je však nedílnou součástí produkce a pŕedevším jeho konstrukce a ergonomie dovoluje všechny tyto funkce intuitivně a rychle ovládat. Jedním z těchto zařízení je i produkt firmy M-Audio, jímž je právě Trigger Finger Pro, pokročilejší bráška předchozí verze.
Obrázek
Popis zařízení
Jedná se o konrolér ve stylu MPC (Music Production Centre) se základní bankou šestnácti padů (podsvícených tlačítek) reagujících na sílu stisku, čtyřmi tahovými potenciometry a stejným počtem rotačních enkodérů. Ve spodní části se nachází 16 knoflíků klasického step sekvenceru s diodami, které nás informují o aktuálním kroku. Pro jeho ovládání jsou určeny klávesy Stop, Play, Rec a Loop. Dále je zde několik tlačítek pro přímé řízení chování padů a sekvenceru (ztlumení, Solo mód, citlivost a výběr samplu pro editaci). Pro pohyb v aplikaci typu DAW (Digital Audio Workstation) je k dispozici klasický kurzorový modul. Dominantou v horní části přístroje je monochromatický LCD displej, který je velmi dobře čitelný (bílý text na černém pozadí) se čtyřmi funkčními tlačítky, klávesou Save pro uložení nastavení a otočným enkodérem pro výběr v menu. Přes tento zobrazovač se provádějí veškerá nastavení a editace kroků. Výstupem je nejenom USB rozhraní pro připojení k osobnímu počítači, ale i DIN výstup pro MIDI a napájecí konektor.
Obrázek
Nastavení přes menu na LCD
Nastavení se provádí pomocí LCD zobrazovače, kde jsou všechny potřebné informace a parametry týkající se konfigurace MIDI, chování padů (citlivost, křivka...), nastavení kontrastu a především presetů a sekvencí. Výběr se provádí otočným voličem a čtyřmi knoflíky pod displejem. V definici MIDI výstupu je možné vybrat kanál, na kterém se bude vysílat a fyzický výstup (USB a DIN). V rámci presetů si můžeme zvolit přímo vazbu na Arsenal nebo chování vztažené k jiným aplikacím. Ve stejném menu si vybíráme sekvenci, se kterou budeme pracovat. Pro rychlý přístup k parametrům padů, otočných voličů a sekvenceru slouží tři klávesy - Pad, Ctrl a Seq. Zde najdeme nejen rychlost v BPM, které lze definovat i opakovaným zmáčknutím knoflíku Tempo, ale i Swing, délku noty a počet kroků v sekvenceru. Celou konfiguraci lze rychle uložit pod editovatelným jménem tlačítkem Save. A můžeme začít „hrát“.

Standalone mód
V tomto režimu se jedná o plně programovatelný sekvencer bez použití jakékoliv aplikace, který se připojí k dalším zařízením jako jsou samplery, analogové syntezátory, drum moduly apod. a říká jim, jak a co mají přehrávat nebo jakou funkci na sobě mají aktivovat. Jako primární rozhraní se předpokládá MIDI DIN výstup (pětikolík). Každý pad posílá zprávu ve tvaru noty (Note On/Off) tak, aby zařízení přehrálo daný sampl. Toto se skládá do časové posloupnosti, které se říká sekvence a jež je uložena právě uvnitř Trigger Fingeru. Aby nebylo not pouze šestnáct, násobí se jejich počet přepínáním do čtyř bank (Pad Bank) a ekvivalentně se mění barva podsvícení na modrou, fialovou, zelenou či červenou. Pokud držíme klávesu Select, je možné zvolit pad pro následnou editaci v sekvenceru a návazně ve spodní části definovat jeho vlastnosti. Sekvence jsou dohromady čtyři, tudíž můžeme vybrat jednu z nich, zvolit dělení kroků v čase nebo provádět kopírování. Poté lze spodními šestnácti klávesami naprogramovat, kdy má daná nota v sekvenci zahrát. Řízení přehrávání se provádí pomocí Play a Stop. Po zastavení můžeme pokračovat od daného místa, nebo se vrátit na začátek opětovným stisknutím tlačítka Stop. Při přehrávání se postupně přechází mezi první až čtvrtou sekvencí, ale pokud chceme přehrávat pouze tu aktuální, využijeme k tomu klávesu Loop. Z toho, co jsme uvedli, plyne, že touto standardní metodou je možné programovat pouze funkčnost jednoho padu do 64 kroků. Pak ale existuje mód Record (Rec), který má za úkol zaznamenávat chování všech padů během přehrávání a doplnit je do sekvence. Díky tomu lze nahrávat sekvenci všech padů v reálném čase naráz. Případné nepřesnosti v časové ose lze eliminovat funkcí kvantizace aktivovanou tlačítkem Fixed. Další funkce je Roll - opakování noty ve vybraném časovém měřítku (nastavené dělení odpovídá nastavení pro sekvencer). Pro výběr jen jednoho hrajícího padu je určen mód Solo, jehož opakem sloužícím ke ztlumení dané noty je Mute. Bohužel se do celé sekvence neukládá automatizace Control Bank (to znamená hodnoty jednotlivých tahových potenciometrů a enkodérů). Ovladače v Control Bank jsou tedy určeny pro globální řízení vlastností připojených zařízení. Jejich počet je opět znásoben na 16 díky čtyřem bankám.

Mód MIDI s osobním počítačem
V tuto chvíli přichází na řadu spojení s osobním počítačem a programové vybavení. Hlavní aplikací je Arsenal, který je ve své podstatě softwarovým samplerem. V něm jsou tedy uloženy všechny zvuky nebo nástroje, které hodláme z Trigger Fingeru řídit. Je možné navázat i externí syntezátory jako VST plug-in moduly. Správa je velmi jednoduchá a intuitivní. Celý program je vlastně obrazem pad banky a skupiny tahových a otočných ovladačů. Po instalaci všech komponentů a výběru Trigger Fingeru jako MIDI vstupního zařízení (pozor, toto se neděje automaticky) je možné vybrat si z velkého množství předpřipravených jednotlivých samplů, plug-inů či syntezátoru Hybrid3, stejně tak jako komplexní kolekci zvuků v podobě Presetu (standardně 16 připravených zvuků pro Pad Bank 1). V rámci samplů je možné použít a načíst jakýkoliv standardní zvukový soubor a následně upravit jeho vlastnosti (ve verzi 1.0 nelze provádět například time stretch, ale doufejme, že tento neduh výrobce doladí), na druhou stranu lze kvantizovat pro REX loop. Výhodou je fakt, že máme možnost vrstvit na sebe dva zvuky (řešení Layer) pod jeden pad a ovlivňovat nezávisle jejich parametry. V editačním okně daného samplu, pokud si vybereme funkci Pitch, lze graficky pomocí křivky „naprogramovat“ průběh tónu. Prvky skupiny Control Bank je možné flexibilně namapovat na prakticky libovolné funkce, ať se jedná o globální (celková hlasitost, panorama atd.) a nebo konkrétní funkce a parametry samplů (rozladění, efekty...). Všechny skevence jsou stále uloženy v kontroléru. Pro rozšíření celkových možností je možné sekvence, kterých je uvnitř Trigger Fingeru standardně 16, ukládat jako soubory na pevný disk a v případě potřeby je lze načíst a nahrát zpět do zařízení.
Obrázek
Obrázek
DAW mód
V tomto režimu se jedná o externí zařízení spolupracující s aplikací pro komplexní studiovou tvorbu, jako je například Ableton. Zde se Arsenal chová jako zásuvný modul, v projektu jej lze otevřít několikrát a tím se zvyšuje použitelnost a možnosti celého zařízení. V tu chvíli lze Trigger Finger použít na každé stopě nezávisle. Pro pohyb je připravena skupina kurzorů (DAW Control).

Závěr
Za cenu okolo desetitisíc korun si kupujete nejenom klasický kontrolér s balíčkem aplikací, ale především samostatně pracující velmi kvalitní stroj se srovnatelnou funkčností padů jako u drahých zařízení a širokým záběrem použití od studiové tvorby až po uplatnění při živých vystoupeních. Součástí dodávky není žádné médium se softwarem, celý balíček o velikosti zhruba 5 GB si lze stáhnout po registraci. Trigger Finger jsme testovali na systému Mac OS i Windows primárně s dodanou aplikací. Kromě toho jsme vyzkoušeli i vazbu na VJ program Resolume Arena 4 pro řízení odbavování videí. Ve všech polohách použití se kontrolér choval velmi dobře a nelze mu nic zásadního vytknout.

ObrázekPrakticky otestoval DJ Tree aka Vojta Grindl ve studiu
A teď názor odborníka na slovo vzatého. Vojto, jak se ti pracovalo s Trigger Fingerem Pro a jaký z něj máš pocit?
Vojta Grindl: Je to mašina pevná v kramflecích s velmi kvalitními pady a logicky rozmístěnými ovládacími prvky. Lze na něm velmi rychle vytvořit bicí smyčku jako základ skladby i některé zajímavé zvuky modulací samplů. Nicméně zde pár podstatných věcí chybí. Tou nejdůležitější je Note Mode, což je rozložení samplu na všech šestnáct padů ve stupnici a již zmíněné nahrávání automatizací. Doufám, že výrobce softwaru tyto nedostatky odstraní dalším updatem - pak bude moci plně konkurovat zařízením jako je Native Instruments MASCHINE nebo Akai MPC. Nicméně dle mého názoru ve stejné cenové kategorii kromě již nevyráběného Arturia Spark 1 asi těžko najdete podobně funkční stroj, který ještě navíc dokáže fungovat samostatně a ovládat externí zvuková zařízení. Obsažený software a syntezátor Hybrid 3 je určitě dobrý start pro začínající producenty.

Výrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Václav Klouda

Odpovědět