Hercules DJ Control edice

Hercules DJ Control edice

Kontroléry pro začínající DJe.
29. 9. 2014

Zájem o DJing zejména u mladé generace stále stoupá a ne každý náctiletý si sám nebo z rodičovských prostředků může zakoupit „hrací výbavu“ od renomované značky jako je Pioneer, Rane, Vestax a podobně. V tu chvíli je třeba sáhnout do kategorie levnějších přístrojů, která poskytuje velmi podobnou funkčnost, ale s menší zvukovou kvalitou, s užší škálou funkcí, nižším počtem vstupů a výstupů a celkově s jednodušším zařízením. To je samozřejmě určeno pro domácí trénink a produkci. Jednou z mnoha firem, které se zaměřily přesně na tuto cílovou skupinu, je Hercules. Ve skupinách svých produktů nabízí vlastně kompletní vybavení pro jednoduchou domácí produkci: kontroléry, sluchátka, reproboxy - drátové i bezdrátové, zvukové karty a podobně. Jediným předpokladem je vlastnictví osobního počítače (PC či Mac) nebo tabletu (iPad) a můžeme začít hrát. K otestování jsme vybrali dva produkty: Instinct jakožto jednoduchý a levný kontrolér a dále Wave, který z klasiky vybočuje díky bezdrátovému připojení.

DJControl Wave
Základní popis
Bezdrátový dvoukanálový kontrolér Wave je vlastně periferním zařízením, které je možné připojit pomocí Bluetooth bezdrátově nebo kabelem přes mini USB rozhraní. Neobsahuje zvukovou kartu ani jakékoliv zvukové výstupní zařízení. Jsme tedy odkázáni na vybavení našeho laptopu nebo na sluchátkový výstup iPadu. Přístroj je tedy opravdu pouhým ovladačem, který reprezentují ergonomicky rozmístěné ovládácí prvky dle jakéhosi DJského standardu, jež jsou nezbytné pro ovládání, přehrávání a prolínání dvou skladeb. Středová část je mixážním pultem s dvěma kanály a třípásmovým ekvalizérem. Hlasitosti jednotlivých kanálů jsou řešeny tahovými potenciometry a samozřejmě nechybí ani křížový prolínač ve spodní časti. Části přehrávačů jsou vybaveny opět skromně, disponují velkými Jog Wheel a pod nimi umístěnými knoflíky pro přehrávání (Play, Cue, Sync). Horní oblast je vyhrazena nejenom pro odkládání iPadu, najdeme zde i knoflíky pro efektovou jednotku. Aby byla zaručena mobilita v bezdrátovém módu, má v sobě zařízení integrovanou baterii, která zajištuje chod na několik desítek minut.
Funkce a programové vybavení
V módu drátového spojení s osobním počítačem jde o jednoduché MIDI zařízení suplující několik knoflíků a tahových kontrolérů. Využívány jsou nativní ovladače, které jsou součástí operačního systému. Jediné, co je nutné stáhnout a nainstalovat, je ten správný program pro přehrávání. Touto aplikací není notoricky známý VirtualDJ, který byste nejspíš čekali, ale DJUCED ve verzi 40°, který si lze stáhnout zdarma. Po spuštění je nutné nejprve nastavit výstupy na zvukovou kartu a můžeme začít mixovat. Středová část reprezentující dvoukanálovný mixážní pult s ekvalizérem je poměrně jednoduchá. Jsou zde hlasitosti jednotlivých kanálů, basy, středy, výšky a nastavení citlivosti. V horní části se nachází volič pro hlavní celkový vstup (Main Vol). Pokud máme i dostatečný výstup kanálů na zvukové kartě, lze je pomocí dvou tlačítek nasměrovat do sluchátek. Část přehrávače má jako dominantu kruhový objekt, ve kterém se zobrazují oba časy (odehraný i zbývající) a obrázek k dané skladbě, po jehož obvodu jsou označeny Cue body a postupně se vyplňuje odehraná část. Nad ním se po analýze ukáže celkový průběh skladby a momentálně přehrávaný úsek (postranními tlačítky + a - lze provést zoom) opět s Cue, kterých může být až 32.
Kruhové knoflíky Play, Cue a Cup slouží pro odbavení skladby se zapamatováním daného místa. Pod nimi je část pro řízení smyčky. Lze vybrat její délku (což je spojeno s knoflíkem na kontroléru vedle hlavní hlasitosti, který je podsvícen červeně, pokud je smyčka aktivní) i místo ve skladbě. Velmi zajímavý je fakt, že danou smyčku lze rozdělit do čtyř samplů a ty je pak možné libovolně odbavovat (Loop Split).

Efektová jednotka v horní části aplikace i kontroléru má tři módy. Ten první je zaměřen na klasický efektor (Flanger, Echo, Delay, Filter...), kdy každý z nich lze aktivovat knoflíkem 1-2-3. Dále je možné je sdružovat pomocí Macro-FX (pouze myší v aplikaci). Druhým módem je sampler, ve kterém lze odbavit až čtyři smyčky - tři pomocí zmíněných knoflíků na ovladači, čtvrtý pouze myší. Další funkcí je sekvencer, ve kterém lze naprogramovat hraní až čtyř nástrojů, které jsou pevně dány: Hithat, Kick, Ride, Snare. Jako poslední je možné zvolit externí zvukový vstup. Tyto čtyři funkce se pro zobrazení a nastavení přepínají volbou pod červeným písmenem A a modrým B (zobrazení skladby je pod názvem Track Player). Poměrně velká spodní část je věnována výběru skladeb, u kterých je uveden umělec, tempo, délka atd. (načítáno z ID3 tagu). Na výběr jsou i barvy k jednotlivým žánrům. Proporce jednotlivých oken (přehrávače, pult, skladby...) jsou pevně dány a nelze je nastavením měnit.

V módu bezdrátovém se jedná o kontrolér připojený k iPadu (výhradně tento typ) pomocí Bluetooth rozhraní. Aplikace z AppStore se opět jmenuje DJUCED a je zdarma. Po nainstalování je pouze nutné zařízení spárovat. Vzhledem k menšímu prostoru obrazovky je zobrazení upraveno tak, aby byla opět dominantní velká kola (gramofonové desky s obrázkem). Zobrazení skladeb bylo zredukováno na dvě křivky pod sebou a celkový náhled není k dispozici. Skladby se vybírají ze seznamu funkcí nebo spíše z okna skrytého pod tlačítkem s notou. Efektová jednotka, sampler a další funkce pro prolínání jsou zobrazitelné jako menu tlačítkem na kontroléru (knoflík se čtyřmi čtverečky). Funkce je stejná jako u „klasické“ verze.
Toto zařízení se chovalo velmi rozumně, jak by člověk očekával od takového produktu. Dalo se na něm bez problémů mixovat, funkce Sync bez větších problémů skladby srovnala tak, aby byl přechod celkem plynulý. Jednu věc je ale nutné vytknout a to latenci ve spolupráci s iPadem, která byla dosti znatelná, a občasné skočení nebo lehké zamrznutí skladby při výběru a načítání. Při spojení s osobním počítačem se kontrolér choval velmi dobře a tyto neduhy zde neexistovaly.

DJControl Instinct
Základní popis
V případě tohoto zařízení se jedná opravdu o kapesní kompaktní zařízení. Jeho součástí je nejenom část MIDI ovladačů, ale i dvojitá zvuková karta, která zprostředkovává signál jak pro hlavní výstup (Master), tak i pro příposlechy do sluchátek. Díky své jednoduché konstrukci a vybavení všemi základními nezbytnými prvky je ideálním pomocníkem v začátcích. Nutností je osobní počítač PC či Mac.
Funkce a programové vybavení
Rozložení jednotlivých skupin ovladačů opět odpovídá standardnímu DJskému setupu. Středová část je mixážním pultem s třípásmovým ekvalizérem a nastavením příposlechu daného kanálu do sluchátek, jejichž hlasitost je zde řešena knoflíky + a -, nikoliv otočným potenciometrem. Tlačítky Vinyl a Mode přepínáme mezi jednotlivými funkčními módy aplikace. Pro snazší výběr skladeb a pohyb mezi nimi jsou uprostřed umístěna čtyři funkční tlačítka, jimiž vybíráme adresář a skladbu, kterou načteme dalšími dvěma knoflíky (Load A-B) do příslušného přehrávače. Zde jsou k dispozici knoflíky pro rychlé přetáčení vpřed a vzad, pauza a Cue. Poměrně dost malé Jog-Dial ovladače jsou nastavitelné tak, aby při dotyku zastavily přehrávání skladby (mód Vinyl). Rychlost přehrávání je měnitelná dvoupolohovým přepínačem Pitch s možností dočasného pozastavení a samozřejmě funkcí Sync. Funkční a efektová jednotka má čtyři módy - HotCue, Loop, Effect a Sample, mezi kterými přepínáme klávesou Mode. Pokud používáme mód Loop, slouží klávesy 1 až 4 na kontroléru jako In-Out Loop, zkracování a prodlužování smyčky. Vazba na tyto funkce bohužel není nijak naznačena, takže jejich používání vyžaduje trochu tréninku. Opět je možné vybrat si z několika efektů. Sampler má však bohužel napevno dané zvuky a pokud je chceme obměnit, nabízí se jediná cesta a to nahrát je v aplikaci příslušným tlačítkem Record. Dále je možné využít programovatelný sekvencer, který ale nemá žádnou přímou vazbu na konzoli.

Protože je tento ovladač kombinací dvou zařízení, vyžaduje ovladače, které jsou dodávány na CD a tudíž není nutné cokoliv stahovat. Dále se zde nachází aplikace určená právě pro přehrávání, kterou je DJUCED 18°, což je zjednodušená varianta výše zmíněné verze 40° pro Wave. Kontrolér se choval celkem standardně a jediné, co se mu dá v této cenové relaci vytknout, je slabší zvuk na hlavním výstupu.
Obě dvě zařízení se chovala až na nějaké maličkosti celkem dobře. Je samozřejmě znát, že se jedná o produkty pro domácí použití a experimentování za velmi přijatelnou cenu, čemuž odpovídá i zpracování postavené na plastových dílech. Diskutabilní bude i životnost tahových potenciometrů, které nejsou nijak kryty a tudíž je vidět přímo na dráhu jezdce - bude tak zřejmě docházet k jejich velkému znečišťování a samozřejmě opotřebení. Pro první seznámení se světem DJingu jsou však obě tato zařízení dostačující.

Václav Klouda

Výrobce: Hercules
Zapůjčil: Alza.cz a.s.